כלכלת בחירות? כ"ץ מבקש להאריך את מודל החל"ת ולא מוכן להחריג את הצעירים

מודל החל"ת אמור להסתיים עם תום תוכנית הסיוע למשק ב-1 ביולי • אך שר האוצר ישראל כ"ץ ינסה להעביר חקיקה עם "מודל חל"ת", ולפיו מי שמיצה את זכאותו יקבל תוספת של 50% מהימים להם היה זכאי לפי חוק ערב הקורונה, בהתאם לגיל ולמספר הילדים

שר האוצר ישראל כ"ץ / צילום: אוהד צויגנברג, "ידיעות אחרונות"
שר האוצר ישראל כ"ץ / צילום: אוהד צויגנברג, "ידיעות אחרונות"

שר האוצר ישראל כ"ץ ינסה להעביר חקיקה עם "מודל חל"ת" חדש, שבמסגרתו המדינה תמשיך להעניק דמי אבטלה למובטלים ולעובדים בחל"ת גם לאחר 1 ביולי - הדד ליין של תוכנית הסיוע למשק. לפי המודל, התמיכה הנוספת תינתן לפרקי זמן ארוכים מאוד - 25 עד 88 יום, תלוי בגיל ובמספר הילדים. הארכת תקופת הזכאות תהיה בתוקף עד סוף השנה.

המודל החדש יחול רק על מי שנגמרו לו ימי הזכאות לדמי אבטלה על פי חוק - מובטלים וחל"תניקים. אלה יהיו זכאים לתוספת של 50% מהימים להם היו זכאים לפי חוק ערב הקורונה, בהתאם לגילם ולמספר הילדים שיש להם. כך, בעוד שלפני המשבר אדם בגיל 35 עד 40 שיש לו שני ילדים היה זכאי ל-138 ימים של תשלומי אבטלה, החל מ-1 ביולי הוא יהיה זכאי ל-69 ימים. בני 45 ומעלה שהיו זכאים ל-175 ימי תמיכה מהמדינה לפני המשבר, יהיו זכאים ל-88 ימים.

ביום רביעי הקרוב כבר יופחת שיעור הזכאות לדמי אבטלה במסגרת "מודל החל"ת" ב-10% בשל ירידת שיעור האבטלה מתחת ל-10% בחודש מרץ האחרון. זאת, בהתאם לחקיקת הסיוע בתקופת הקורונה הקובעת כי אם נתוני אחוז האבטלה יורדים מתחת ל-7.5%, אז 30 יום לאחר מכן תשלומי האבטלה מסתיימים.

בסיכומו של חודש אפריל נרשמו כ-450 אלף מחוסרי עבודה (10.6% מכוח העבודה), בהם מובטלים שפוטרו או התפטרו, עובדים שבחל"ת וכאלו שאין להם עבודה וגם לא מחפשים עבודה ממגוון סיבות. מנגד, מספר המשרות הפנויות במשק באפריל עלה ב-10%, ל-130 אלף איש, לעומת פחות מ-100 אלף משרות ערב הקורונה.

 
  

כמעט חצי מהמובטלים בני פחות מ-34

לכאורה היוזמה של כ"ץ היא בשורה מבורכת עבור רבים שמקומות העבודה שלהם עדיין מצויים בהשבתה מלאה או חלקית בעקבות הקורונה, בהם רבים מתחומי המכירות והשירותים (23% מהבלתי מועסקים על פי נתוני שירות התעסוקה), חלקם מענף התיירות. גם עבור מעסיקים שעדיין לא יכולים להחזיר את עובדיהם לעבודה מדובר בבשורה עד שיוכלו לחזור לפעילות שגרתית (כך למשל חלק מבתי המלון נפתחו באופן חלקי ומעסיקים רק חלק מעובדיהם הקבועים); אך לא בטוח שכל מי שנכלל בהטבת דמי האבטלה לפרק זמן ממושך נוסף זקוק לכך או שיש הצדקה להמשך התמיכה בו.

ככל שיורדים בגילאים קשה יותר ויותר להבין את ההחלטה להמשיך את התמיכה, במיוחד נוכח הנתונים שמראים כי יש משרות פנויות במשק, ונוכח קריאות של מעסיקים שונים לעובדים להתייצב. על פי נתוני שירות התעסוקה כ-46% מ-477 אלף מקבלי האבטלה כיום הם צעירים מתחת לגיל 34. כלומר כמעט מחצית מהמובטלים כיום הם צעירים שיהיו זכאים להארכת תקופת הזכאות לדמי אבטלה.

לכאורה מי שיסרבו לחזור לעבודה או להשתלב בעבודה חדשה עלולים לאבד את הזכאות אם תוצע להם משרה מתאימה והם יסרבו לה. כך קובע החוק. אך בפועל הסיכוי שזה יקרה לא מאוד גבוה. ב-17 במרץ חזרו בשירות התעסוקה לבחון את זכאותם של דורשי האבטלה, בין היתר על ידי דרישת התייצבות בלשכות. מאז התייצבו 230 אלף דורשי עבודה שהגיעו פיזית לחתום בלשכות, מתוכם 170 אלף שהוזמנו על ידי שירות התעסוקה ועוד 60 אלף מובטלים חדשים שיצאו לאבטלה או לחל"ת ממרץ ועד היום ונדרשים להגיע לחתום בלשכות. ל-50 אלף מתוך המתייצבים בשירות התעסוקה הוקפאה הקצבה לצורך בירור האם הם זכאים להמשך התשלומים או שיש לשלול מהם את הקצבה. בשירות התעסוקה מבהירים כי המטרה שלהם היא לסייע ולתמוך בשוק העבודה ולא לשלול קצבאות בלי להתחשב בנסיבות של השוק. סביר להניח כי רבות מהקצבאות שהוקפאו לבירור ישוחררו לזכאים.

הארכת מענק החזרה לעבודה למובטלים ותיקים

בנוסף, המודל של כ"ץ כולל גם הארכה למשך חודשיים של מענקי ה"חזרה לעבודה" לתימרוץ מובטלים ותיקים להשתלב בתעסוקה. מדובר במתווה הטבות ייעודי שניתן למובטל ותיק ששב לשוק התעסוקה בחודשים פברואר-אפריל, כ"מענקי חזרה לעבודה" שהגיעו לאלפי שקלים. מענק החזרה לעבודה ה"בסיסי" נועד עבור מובטלים שקיבלו דמי אבטלה לפחות 75 ימים בתקופת הקורונה וקבלו חלק מדמי האבטלה שהיו צריכים לקבל כמענק לפי ירידת השכר שלו. כך לדוגמה, עובד שחזר לעבודה בשכר הנמוך ב-30% משכרו המקורי, היה זכאי ל-4 מענקים בגובה 30% מדמי האבטלה שלו.

במסלול נוסף של מענק החזרה לעבודה ה"מוגדל", שנועד למובטלים שקיבלו דמי אבטלה לפחות 130 ימים בתקופת הקורונה, אלה קיבלו, בנוסף לארבעת מענקי החזרה לעבודה בשיעור 40% מדמי האבטלה, מענק מוגדל של 1,500 שקל עבור החודש הראשון ועבור החודש הרביעי של החזרה לעבודה.

המענק המוגדל יכול להגיע לאלפי שקלים בחודש, על פני ארבעה חודשים, כתלות בשכר המקורי והחדש של העובד ובגובה דמי האבטלה שקיבל.

אלה התוכניות של השר כ"ץ, אך הכל עדיין צריך לעבור בחקיקה ובמצב הפוליטי הקיים לא בטוח שכ"ץ יצליח לקדם את התוכניות הללו.

מטעם כ"ץ נמסר בתגובה: "בשבועות האחרונים קיים שר האוצר, יחד עם גורמי המקצוע באוצר, דיונים רבים למעקב אחר הנתונים ומגמת שוק התעסוקה בכדי שיהוו בסיס לגיבוש צעדי התעסוקה הנדרשים למועד סיום רשת הביטחון של החל"ת סוף יוני 21. במהלך הדיונים, הוצגה בפני השר תוכנית ע"י גורמי המקצוע באוצר לאחר היוועצות עם בנק ישראל, הביטוח הלאומי וגורמי ממשלה נוספים. שר האוצר הנחה לקיים היוועצות עם נציגי המגזר העסקי וענפים שונים ובסיום הליך ההדברות ילקחו בחשבון מכלול ההערות, תגובש התוכנית המלאה ותובא לאישור הממשלה והכנסת".