אשקלון במוקד: 5,830 תביעות נזק הוגשו למס רכוש בעקבות מבצע שומר החומות

כמעט 6,000 תביעות נזק הוגשו למס רכוש בעקבות מבצע "שומר החומות" - מדובר ב-1,600 תביעות יותר מהתביעות שהוגשו בתום "צוק איתן" • באשקלון התקבלו התביעות הרבות ביותר בגין פגיעות טילים, ובמוקד חיפה של רשות המסים התקבלו 194 תביעות בשל הוונדליזם שנעשה במהלך המהומות

פגיעת רקטה בבניין באשקלון / צילום: דוברות מד"א
פגיעת רקטה בבניין באשקלון / צילום: דוברות מד"א

5,830 תביעות נזק הוגשו למס רכוש בעקבות 11 ימי מבצע "שומר החומות", מתוכן 3,380 פגיעות במבנים, 2,274 פגיעות ברכבים, 7 פגיעות בחוות חקלאיות ו-169 פגיעות ברכוש אחר.

מדובר בכ-1600 תביעות נזק יותר מאשר התביעות שהוגשו בתום מבצע "צוק איתן" - בתום 51 ימי הלחימה אז הוגשו 4,600 תביעות בגין נזקים ישירים מפגיעת טילים, וניתן פיצוי של כ-200 מיליון שקל בגינן. על פי ההערכות, הנזקים הישירים למשק מהלחימה וההתפרעויות ופעולות הטרור והאיבה במצבי הנוכחי עברו את ה-200 מיליון שקלים כבר ביום ה-9 ללחימה, וכעת אפשר להעריך שהמספר גבוה בהרבה לאור היקף התביעות.

אבל הנזקים הכלכליים בעקבות הלחימה לא יסתכמו ב-200-300 מיליון שקלים. במקביל לנזקים הישירים נרשמו בימי הלחימה ופעולות האיבה נזקים כלכליים עקיפים בעקבות סגירתם של עסקים, הן מחשש מפגיעות טילים ובשל סגירת מוסדות הלימוד ושהייה בבית עם הילדים והן בשל חשש מפגיעות במהלך הפגנות לאומניות אלימות. נזקים אלה מוערכים על ידי התאחדות התעשיינים ב-1.2 מיליארד שקל, בעוד מנהל רשות המסים אמר השבוע במהלך דיון בוועדת הכספים כי הם מוערכים על ידו ב"כמה מיליארדים".

בשלב זה הודיעה המדינה כי היא לא מתכוונת לפצות את העסקים ברחבי המדינה על נזקיהם, אלא רק את העסקים בטווח של 40 ק"מ מרצועת עזה, כפי שהיה נהוג במבצעים קודמים. עמדה זו מעוררת מחלוקת בקרב עסקים וארגוני מעסיקים והתעשייה, אשר טוענים כי הטילים והנזקים מהמערכה האחרונה לא נעצרו ב-40 ק"מ ולכן אין להגביל את הפיצוי לטווח זה.

בשעה שהוויכוח נמשך, רשות המסים מתמקדת בנזקים העקיפים. עובדי קרן הפיצויים-מס רכוש ברשות המסים, מלווים בשמאים ומהנדסים, פועלים מאז תחילת מבצע "שומר החומות" באזורים שנפגעו ונותנים מענה למי שרכושם נפגע מירי הרקטות, ולמי שרכושם נפגע כתוצאה מפעולות איבה בין אוכלוסיות ערביות ויהודיות.

אשקלון היא שיאנית הנזק

מהנתונים העדכניים של התביעות שהוגשו לקרן הפיצויים עד היום עולה, כי במוקד אשקלון של רשות המסים התקבלו התביעות הרבות ביותר בגין פגיעות הטילים - 2,929 תביעות בסך הכל, אשר מתוכן 1,539 בעיר אשקלון בלבד. בעיר שספגה מטחי טילים מרובים במהלך המבצע האחרון, נרשמו 1,084 פגיעות למבנים ו-408 פגיעות ברכבים. באשדוד נרשמו 777 נזקים לרכוש, מתוכם 511 פגיעות במבנים ו-255 פגיעות ברכבים.

במוקד תל אביב נרשמו 2,464 תביעות על נזקי הלחימה, מתוכן 339 פגיעות בחולון, 302 בר"ג, 268 בפ"ת, 245 פגיעות בת"א ו-181 תביעות בגבעתיים. הדיווח של רשות המסים על נזקי הלחימה לא כולל דיווח פרטני לגבי הפגיעות בערים לוד ורמלה שבהן היו עסקים ורכבים שניזוקו גם מפעולות איבה והשחתה במסגרת ההתפרעויות ולא רק בשל פגיעת טילים. בדיווח כתוב באופן כללי כי ב"שאר היישובים" שבסביבת ת"א נרשמו 1,129 פגיעות, ולא ניתן לדעת האם מדובר בתביעות בעקבות פגיעת טילים או פגיעות בשל פעולות איבה.

במוקד חיפה - שם כלל לא נפלו טילים וכל הפגיעות בוצעו במהלך התפרעויות של אזרחים - נרשמו 194 תביעות נזק, מתוכן 48 בעכו (שם שרפו מתפרעים בתי מלון, מסעדות, עסקים ורכבים ברחבי העיר), 61 בחיפה ועוד 85 ביישובים אחרים באזור.

בירושלים וסביבתה הוגשו 243 תביעות בגין נזקים ישירים לרכוש, מתוכן 21 נזקים למבנים ו-212 נזקים לרכבים.