ביידן חושף: תוכנית לתקציב בגובה 6 טריליון דולר

התקציב הראשון של הנשיא מגדיל את ההוצאה על תשתיות, בריאות וחינוך

גו ביידן / צילום: Shutterstock, Perry McLeod
גו ביידן / צילום: Shutterstock, Perry McLeod

הצעת תקציב בגובה 6 טריליון דולר שחשף נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ביום שישי משרטטת את החזון שלו לתפקיד נרחב לממשלה הפדרלית בכלכלה ובחיי האמריקאים, עם עלייה גדולה בהוצאה על תשתיות, בריאות הציבור וחינוך, יחד עם העלאות מסים לחברות ולעשירים.

הממשל מבקש 1.52 טריליון דולר בשביל הצבא ותוכניות פנים בשנה הפיסקלית 2022, המתחילה באוקטובר -  עלייה של 8.6% מ־1.4 טריליון דולר שהוקדשו לכך בשנה שעברה, להוציא אמצעי חירום שננקטו למלחמה בקורונה.

ההצעה תסיט יותר משאבים פדרליים מהצבא, שיראה עלייה של 1.6% בתקציב בשנה הבאה, למטרות פנים כמו מחקר מדעי ואנרגיה מתחדשת שיקבלו מימון גבוה ב־16.5% ב־2022 במסגרת תוכנית הנשיא.

הבית הלבן פירט את העלויות להצעות שלו להוציא 4.5 טריליון דולר בעשור הקרוב על תשתית ותוכניות סוציאליות, שהממשל מקווה לקדם בקונגרס בקיץ. התוכנית כוללת 17 מיליארד בשנה הבאה לשיפורים כגון תיקונים לכבישים, גשרים ושדות תעופה, 4.5 מיליארד דולר להחלפת צינורות מים מעופרת ברחבי המדינה ו־13 מיליארד דולר לפרישת האינטרנט בפס הרחב.

תוכניות למתן חינוך טרום גיל בית־ספר לכולם ולהבטיח לגננות בגנים שכר של 15 דולר לשעה יעלה 3.5 מיליארד דולר ב־2022. התקציב גם יספק 8.8 מיליארד דולר בשנה הבאה בהוצאה ישירה על משפחות, כולל 6.7 מיליארד דולר על טיפול בר־השגה לילדים ו־750 מיליון דולר לחופשה בתשלום. העלויות האלה יעלו באופן משמעותי ב־2023 ומעבר אליה.

המטרה: הקטנת פערים

תוכניות התקציב של ביידן ישמשו לקידום חלק מהמטרות השאפתניות ביותר של הממשל שלו: הקטנת פער ההכנסה והעושר דרך חוקי המס, הפחתת פליטת גזי החממה והשמת ארה"ב בעמדה טובה יותר להילחם עם סין על עליונות כלכלית וטכנולוגית.

"זה תקציב נועז, שאפתני ופרוגרסיבי אבל הוא גם בעייתי", אמר ג' וויליאם הוגלנד, סגן נשיא בכיר ב"מרכז המדיניות" הדו־מפלגתי ובעבר עוזר תקציב במפלגה הרפובליקאית בסנאט, שאמר שהוא מודאג מהמעבר מהגישה של לנסות להכיל את הגירעון הפדרלי. "זה באמת משהו שמקביל לשנים של רוזוולט כשיצאנו מהמשבר".

יכולת הנשיא להוביל את לוח הזמנים שלו תהיה תלויה בקונגרס, שם יש לדמוקרטים רוב דחוק בשני הבתים. מחוקקים באופן שגרתי מתעלמים מבקשות התקציב של הבית הלבן לטובת התוכניות שלהם, וכמה מחוקקים דמוקרטים הביעו הסתייגויות מהצעותיו של ביידן להעלות מסים לעסקים ומשקי בית בהכנסה גבוהה.

להעביר תקציב בקונגרס יפתח את הליך ההשלמה, שיאפשר למחוקקים להעביר חקיקה הקשורה לתקציב באופן ישיר ברוב פשוט בסנאט, במקום 60 הקולות המקובלים.

דמוקרטים הפעילו הליך השלמה לאישור חבילת הסיוע בגובה 1.9 טריליון דולר של ביידן מוקדם יותר השנה ושוקלים האם להשתמש בו שוב על מנת לקדם את שאר סדר היום הכלכלי שלו ללא תמיכה של הרפובליקאים.

השקעות שנזנחו מזה זמן רב

מחוקקים דמוקרטים אמרו שהתוכנית תספק כסף להשקעות שנזנחו מזה זמן רב לאחר שנים של מגבלות בתקציב. הרפובליקאים תקפו את ההצעה כהתערבות לא מוצדקת של הממשלה הפדרלית בכלכלה המסתכנת בהצתת אינפלציה והגדלה של החוב הפדרלי.

הסנאטור ג'רי מורן (רפובליקאי, קנזס) הגדיר זאת כ"תקציב שיעלה מסים, יגרום למחירים לזנק ויתקע דורות עתידיים עם כמות מטרידה של חוב".

הממשל חוזה גירעון של 1.84 טריליון דולר בשנה הפיסקלית 2022, אשר מגיע ל־7.8% מהתמ"ג, לעומת גירעון של 3.67 טריליון דולר בשנת 2021, כשהוצאת חירום מהממשלה למלחמה במגפת הקורונה והשלכותיה הכלכליות הגדילו את החוב. החוב ימשיך לעלות בשנים הבאות ויגיע ל־117% מהתמ"ג ב־2031.

בכירי הממשל אמרו שההצעות יוסיפו לגירעון בעשור הבא, אבל שההוצאה הגדולה יותר לבסוף תהיה מאוזנת על ידי ההכנסות מהגדלת מסים לעשירים ולחברות.

בכירים הדגישו שנטו תשלומי הריבית על החוב כחלק מהתוצר הכלכלי ייוותרו מתחת לממוצע ההיסטורי בעשור הקרוב, הודות לשיעור הריבית הנמוך מבחינה היסטורית. התשואה על אגרות חוב של האוצר לעשר שנים הייתה בממוצע של 2.085% בעשור האחרון והיא כרגע סביב 1.59%.

"זה מראה שעלות ההשקעות האלה מראש אינה מעמסה על הכלכלה", אמרה שלנדה יאנג, מנהלת בפועל של משרד הניהול והתקציב בשיחה עם עיתונאים בסוף השבוע שעבר. "לא להצליח לכסות את ההשקעות בזמן שיש כאלה עלויות ריבית נמוכות יהיה פספוס היסטורי שיפגע בדורות עתידיים".

ישנם כלכלנים ומבקרים רפובליקאים המטילים ספק בתחזיות הממשל ששיעור הריבית והאינפלציה יוותרו נמוכים בעתיד הנראה לעין. "ההצעות שלהם לוקחות כמות אדירה של החלל הפיסקלי בצד המס ומקדישות אותו להרחבה של רשת הביטחון הפדרלית, כאשר רשת הביטחון הפדרלית מפוררת, והם משתמשים בכסף הדרוש לתקן אותה", אמר דאגלס הולץ־איקין, מנהל לשעבר של משרד התקציב של הקונגרס.

תוכנתו של ביידן נשענת על העלאות מס חברות למימון התשתית ומסים על משקי בית עשירים למימון הוצאה על יוזמות חינוך ויוזמות הקשורות במשפחות. מס החברות יעלה מ־21% ל־28%, ומס רווחי ההון יגיע ברף הגבוה מ־23.8% ל־43.2%. על רווחים שלא מומשו ייגבה מס ירושה, בהחרגה של עד מיליון דולר לאדם.

הממשל צופה גידול כלכלי של 5.2% השנה ו־3.2% ב־2022 בזמן שהשיקום נמשך. בשנים הבאות, קצב הגידול השנתי יתיישב בין 1.8% ל־2%.

ססיליה ראוז, יושבת ראש מועצת היועצים הכלכליים של הבית הלבן, אמרה שהתחזיות ניתנו בתחילת פברואר, כשהתשקיף הכלכלי לא היה אופטימי. מאז, מיליוני אמריקאים התחסנו וההדבקה בקורונה ירדה, מה שהוביל לפתיחה מהירה יותר מחדש של הכלכל ולצמיחה חזק הממה שרבים צפו, אמרה.

"לרבות מההצעות - תשתיות, השקעה בילדים קטנים, חינוך על־תיכוני - ייקח שנים רבות להופיע כתוצר כלכלי גדול יותר", אמרה וונדי אדלברג, מנהלת פרויקט המילטון במכון ברוקינגס, מכון מחקר מוושינגטון ובעבר כלכלנית ראשית במשרד התקציב של הקונגרס. "הם מיד ישפרו את איכות החיים. אבל הם גם יתנו דיבידנדים כלכליים לשנים רבות מעבר לעשור זה".