שוק הדיור בבריטניה רותח, ואף אחד לא ממש מבין למה

מדיניות ממשלתית שמעודדת עסקאות נדל"ן, לצד רצון של הבריטים לקנות בתים חדשים, הביאה לשיא של עליות מחירים • השינוי מוביל לצמצום הפער המשמעותי בין המחירים בפריפריה למחירים בעיר הבירה

בנייה חדשה במחוז פלינטשייר בצפון בריטניה / צילום: Shutterstock
בנייה חדשה במחוז פלינטשייר בצפון בריטניה / צילום: Shutterstock

זה התחיל ביולי שעבר, עם יציאת בריטניה מהסגר הראשון והמחמיר בעקבות הקורונה. אף שהמדינה רשמה את המיתון החמור ביותר זה מאות שנים, למרות התפשטות המגפה ולהפתעת רוב המומחים והבנקים המקומיים, התחיל להתרקם בבריטניה "בום" נדל"ני. הכול עלה - וילות יוקרה, דירות עם גינות, דירות זולות בפריפריה הבריטית, בתים פרטיים מרוחקים ונכסים בלב לונדון.

בתחילה ייחסו זאת חלק מהמומחים ל"ביקוש הכבוש" של חודשי הסגר, שבהם לא היה ניתן לבצע ביקורים בדירות, מה ששיתק את השוק. אבל אוגוסט וספטמבר הוכיחו שהם טועים. אחרי הזינוק של יולי, הגיע הזינוק הגדול עוד יותר של אוגוסט. מחירי הבתים והדירות בבריטניה עלו בחודש זה ב-2% תמימים - הנתון הגבוה ביותר זה 16 שנים, כך לפי מדד בנק המשכנתאות Nationwide. העלייה במחירים רק המשיכה: הגופים הפיננסיים בבריטניה ציפו לירידה שנתית של 8% במחירי הדיור, אבל בסיכום השנה נרשמה עלייה של 8%.

הרבה הסברים ניתנו מאז ל"מיני בום", כפי שמכנים אותו כלי התקשורת בממלכה: הרצון של בריטים רבים לשדרג את הבית שלהם, למצוא מקום קבע בטוח בעולם לא-ודאי, לעבוד מהבית בסביבה נוחה יותר ובמיוחד הריביות הנמוכות המאפשרות משכנתאות זולות.

בלונדון העלייה מינורית

אין ספק שגם למדיניות הממשלה בבריטניה יש נתח נכבד בהסבר. מדינות אחרות אולי הפחיתו מע"מ, או חילקו צ’קים לאזרחים, אבל בריטניה היא בין היחידות שניסו להתמקד בנדל"ן כדי לעורר צמיחה, והציעה חבילת סיוע להחיות אותו.

כחלק מצעדי השיקום וההחייאה של הכלכלה של בריטניה - המדינה שנפגעה בצורה הקשה ביותר מבחינת קורונה באירופה - הודיע שר האוצר הבריטי רישי סונאק כבר בקיץ שעבר על ביטול "מס הבולים" (Stamp Duty) - מס רכישה מיושן שהממשלה גובה על כל עסקה לקניית נכס החל מרף מסוים, ושיכול להגיע לעשרות רבות של אלפי ליש"ט לנכסים יקרים.

השינוי בחוק כלל ביטול זמני של מס הבולים לכל נכס עד שווי של 500 אלף פאונד (2.3 מיליון שקל). ברמת מחירים זו, החיסכון לקונים הוא של 15 אלף ליש"ט. בחודשים האחרונים הודיע סונאק על המשך הצעד, שרבים רואים בו "קטליזטור" להחלטה לרכוש דירה דווקא עכשיו. ההטבה תהיה בתוקף עד יוני. מיוני ועד ספטמבר יצנח מחיר המקסימום לפטור ממס ל-250 אלף ליש"ט ולאחר מכן ישוב לרמה שהייתה לפני המשבר - 125 אלף ליש"ט. עם זאת, מי שקונים בית בפעם הראשונה לא ישלמו מס עד סכום של 300 אלף פאונד.

במקביל לצעד זה השיקה הממשלה הבריטית תוכנית למתן ערבות למודל של רכישת בית ב-95% משכנתה. מדובר במי שרוכשים דירה בפעם הראשונה, וכל שעליהם לעשות הוא להפקיד פיקדון בשווי 5% על הדירה. הריביות הנוחות מאפשרות להם לשלם לאורך זמן (אך שווי הקנייה מוגבל על ידי מכפלות של השכר החודשי שלהם), והמדינה מצידה ערבה בפני הבנקים ל-80% מהסכום במקרה של חדלות פירעון של המשלמים.

השילוב של צעדים אלה עבד אולי יותר טוב מהמצופה, והבום נמשך כעת לתוך שנת 2021. הוא הביא לעליות מחירים שבמקרים רבים כבר עברו את הפחתת המחירים שאליה הובילה השעיית מס הרכישה. הוא התרחב לאזורי ספר באנגליה ובצפון אירלנד, הוא עבר מדרום אנגליה - קרוב ללונדון - גם למקומות בצפון אנגליה. אבל הוא נוכח גם בלונדון, אחת מבירות נדל"ן היוקרה העולמית, בין השאר בשל המיליארדרים הרבים שהפכו את בריטניה למקלט המדיני והכלכלי שלהם. "המיני-בום הבלתי צפוי של השנה שעברה מתגלגל לתוך שנת 2021", אמר כלכלן מאתר הנדל"ן הבריטי הפופולרי Rightmove, "רמות המחירים והפעילות בשוק ממשיכים לעבור את הציפיות".

עליית המחירים אינה מתפלגת באופן שווה ברחבי בריטניה. בלונדון, יעד להשקעות זרות רבות ועיר הרוויה במיליונרים ובמיליארדרים מרחבי העולם, העלייה במחירים בחודשים האחרונים היא מינורית (0.2%, לפי נתוני Rightmove), לעומת עלייה בעשרות אחוזים במקומות אחרים. מחירי הדיור בלונדון עדיין גבוהים כמעט פי שלושה ממחירי הדיור בצפון אנגליה, הנחשבת לאזור נחשל מבחינת השקעות ואפשרויות עבודה. אבל המגמה היא של צמצום הפער: הבדיקה של Rightmove מצאה כי הפער הוא הנמוך ביותר מאז שהחלו למדוד את נתון זה ב-2013.

ברחבי בריטניה, נתונים ראשוניים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מעלים כי מחירי הדיור עלו במרץ 2021 בהשוואה למרץ 2020 ב-10.2% - הנתון הגבוה ביותר מאז התקופה שלפני המשבר הפיננסי של 2008.

 
  

בריטניה לא לבד

על רקע זינוק זה, כלי התקשורת בבריטניה מביאים את קולותיהם של מי שמרגישים שהם נדחקו מחוץ לשוק בגלל עליות המחירים, במיוחד השכבות הנמוכות באזורי הפריפריה שחוו עליות מחירים. המומחים גם מזהירים מקיומה של בועה במחירי הנדל"ן, וכי לאחר שיפוגו ההטבות כמו השעיית מס הבולים, ייתכן כי היא תתפוצץ. "הסכנה היא שהנהירה לרכישת דיור תיצור בועה במחירים, שתתפוצץ ברגע שישוב מס הבולים", הזהירה חברת ההשקעות Track Capital בדיווח ב"גרדיאן" בעניין.

אבל הזינוק בבריטניה הוא גם חלק מתופעה גלובלית, שהפתיעה רבים. נראה כי מחירי הדיור עולים בחדות במדינות מערביות רבות (כולל בישראל) בעקבות שילוב נסיבות גלובלי ומקומי - הכסף הרב שנשפך לשווקים, הבורסות הגואות, שינוי העדפות הצרכנים בעקבות מגפת הקורונה וגם חשש מאינפלציה. מחירי הדיור בארה"ב עלו בשנת 2020 ב-11%, בגרמניה הם עלו ב-9%, וב-25 מדינות מערביות עשירות, לפי סקר של האקונומיסט, עלו מחירי הדיור ב-5% בשנה שעברה, למרות מגפת הקורונה.