בג"ץ | בלעדי

לוין ליועמ"שית הכנסת: לא מכיר בפסק הדין של בג"ץ, לא להגיש בקשה לדיון נוסף

בעקבות החלטת בג"ץ להוציא אזהרת בטלות נגד תיקון לחוק יסוד: משק המדינה, יו"ר הכנסת יריב לוין הורה ליועמ"שית הכנסת שגית אפיק שלא להגיש בקשה לדיון נוסף בהרכב מורחב נגד ההחלטה • לדבריו, הגשת בקשה שכזו מהווה סוג של לגיטימציה לסמכות של בג"ץ בכלל לדון בנושא: "החלטה משוללת כל סמכות ומזעזעת"

יו"ר הכנסת, יריב לוין / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת
יו"ר הכנסת, יריב לוין / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

בשבוע שעבר החליט בג"ץ, בהרכב מורחב של תשעה שופטים, להוציא אזהרת בטלות נגד תיקון לחוק יסוד: משק המדינה, הנוגע ליכולת הממשלה להתנהל תקציבית למרות שהכנסת לא אישרה את תקציב המדינה. 

לטענת דעת הרוב של שופטי בג"ץ, מדובר במקרה מובהק של שימוש לרעה בסמכות המכוננת של הכנסת, ולכן הוצאה "התראת בטלות". ההתראה נועדה למנוע מהממשלה לפעול בעתיד באופן דומה. ככל שבעתיד ייערך תיקון במתכונת דומה - הוא צפוי להתבטל לאחר שתוגש עתירה מתאימה.

לגלובס נודע כי לאחר מתן פסק הדין, יו"ר הכנסת יריב לוין הורה ליועצת המשפטית של הכנסת, עו"ד שגית אפיק, שלא להגיש בקשה לדיון נוסף בהרכב מורחב נגד החלטת בג"ץ המכירה בסמכותו לפסול חוקי יסוד בעילה של "שימוש לרעה".

מספר חברי כנסת מגוש הימין פנו אל אפיק בדרישה כי הכנסת תגיש בקשה לדיון נוסף, בשל המשמעות הדרמטית של פסק הדין על המתח בין הרשות השופטת לרשות המחוקקת. אלא שלדברי גורמים הבקיאים בפרטים, לוין הודיע ליועמ"שית הכנסת כי עמדתו היא שאין להגיש בקשה כזו. לוין אמר כי הוא לא מכיר בפסק הדין שניתן בעניין פסילת חוק היסוד, וכי הגשת בקשה שכזו מהווה סוג של לגיטימציה לסמכות של בג"ץ בכלל לדון בנושא.

בעקבות כך נאלצו חברי הכנסת לפנות ליועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, כדי שיגיש בשמם את הבקשה לדיון נוסף. ככל הנראה בקשה כזו לא תוגש, כיוון שהממשלה לא הנחתה את היועמ"ש להגיש בקשה כזו, ולאור העובדה שמלכתחילה פסק הדין ניתן בהרכב מורחב של 9 שופטים.

התנגדותו של לוין להגשת בקשה לדיון נוסף מהווה המשך של הקו המילינטי שלו נגד האקטיביזם השיפוטי ונגד הפסיקה הספציפית. לאחר פסק הדין פרסם לוין הודעה חריפה, בה טען כי "החלטת בג"ץ להוציא התראת בטלות לחוק יסוד היא החלטה משוללת כל סמכות ומזעזעת. אנו עדים לאירוע מטורף, כאשר קומץ של שישה אנשים מתכסים בגלימת המשפט כדי לבצע הפיכה שלטונית".

לטענת לוין, "מדובר בהחלטה נעדרת כל תוקף, בהיותה מנוגדת לעקרונות הבסיסיים ביותר של ריבונות העם, הפרדת הרשויות ושלטון החוק. אעמוד במלוא העוצמה אל מול הניסיון לבטל את הדמוקרטיה ואגן על מעמדה ועל סמכותה של הכנסת".

מטעמו של יו"ר הכנסת יריב לוין נמסר בתגובה: "הסוגיה טרם נדונה בלשכה המשפטית של הכנסת, ועל כן לא הועברה ליו"ר הכנסת כל המלצה בנושא".

גם מטעמה של יועמ"שית הכנסת שגית אפיק נמסר בתגובה: "הסוגיה טרם נדונה בלשכה המשפטית של הכנסת, ועל כן לא הועברה ליו"ר הכנסת כל המלצה בנושא".