נקודות השפל, השיאים והתשואה: מדד הדאו ג'ונס חוגג 125 שנה

המדד האמריקאי צלח לא מעט מלחמות ומשברים מאז שנוסד, אך ההתאוששות ממשבר הקורונה הייתה מהירה מהצפוי • על השינויים שעברו על המדד, תחלופת החברות הכלולות בו לאורך השנים ואהדת המשקיעים שרק גוברת

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock
וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

ממוצע התעשייה דאו ג'ונס, או כפי שהוא מוכר יותר, מדד דאו ג'ונס, חוגג 125 שנה מאז שהוקם. המדד עוקב אחרי המניות של 30 חברות אמריקאיות גדולות, כאשר הוא התפתח במהלך השנים וכולל היום מנעד מגוון הרבה יותר של חברות, גם מתחומי הטכנולוגיה השונים. 

המדד הראשון, שפורסם ב-26 במאי 1896, הורכב ממניות של 12 חברות תעשייה גדולות בארצות-הברית, וערכו ביום הראשון עמד על 40.94 נקודות. בין השאר נכללו בו החברה האמריקאית לכותנה ושמן (היום חלק מיוניליוור), חברת הטבק האמריקאית (פורקה), ועוד חברות שונות לפחמים, ברזל, גומי ועור שכבר אינן איתנו.

מי ששרדה את הזמן הרב ביותר במדד היא חברת ג'נרל אלקטריק, שהייתה בין תריסר החברות הראשוניות במדד ויצאה ממנו רק בשנת 2018 (אם כי במהלך השנים יצאה ונכנסה מהמדד מספר פעמים לתקופות קצרות). כיום פרוקטר אנד גמבל היא החברה שמחזיקה בתואר הוותיקה ביותר במדד, לאחר שהצטרפה אליו בשנת 1932.

כיום המדד מורכב כאמור מחברות גדולות מתחומים שונים, בהן אפל , בנק ההשקעות גולדמן סאקס , מיקרוסופט , בואינג , מקדונלדס , קוקה קולה , וולט דיסני  ועוד. החברות הצעירות ביותר במדד הן אמג'ן  האניוול  וסיילספורס.קום  שהצטרפו אליו באוגוסט האחרון.

בין החברות הגדולות (חלקן לשעבר, לצערן) שהיו חלק מהמדד בחלק מהשנים אפשר לציין את קודאק ו-AT&T (יצאו ב-2004), סיטיגרופ (יצאה ב-2009), בנק אוף אמריקה  (יצאה ב-2013) ופייזר  (יצאה באוגוסט 2020).

התאוששות מהירה מהקורונה

הדאו ג'ונס חצה לראשונה את קו 10,000 הנקודות במרץ 1999, ואת קו 20,000 הנקודות בינואר 2017. היום המדד נע ברמה של 34 אלף נקודות, כאשר הוא שרד לא מעט משברים פיננסיים, מדיניים ועולמיים בדרך.

אחת מהנפילות המשמעותיות של המדד הגיעה בעקבות מלחמת העולם הראשונה (דצמבר 1914), אז צנח ב-24.3%. שנה לתוך המלחמה והדאו חזר לעליות, אך עדיין לא שב לרמה שהיה בה טרום המלחמה. שנה לאחר סוף המלחמה, המדד כבר זינק יותר מ-20% מנקודת ההתחלה.

קריסה דרמטית נוספת נרשמה ביום שני השחור (אוקטובר 1987), שבמהלכו נחתך המדד ב-22.6%, והירידות זלגו גם לשאר בורסות העולם. ברקע למפולת החמורה הייתה מתיחות בין ארה"ב לאיראן, שהגיעה לשיא באותו אוקטובר עם תקיפה איראנית על ספינות אמריקאיות. עם זאת נטען שזה לא מה שהביא לקריסת השווקים, אלא דווקא שיטות המסחר הממוחשבות בוול סטריט, שזיהוי ירידה חדה ומכרו אוטומטית את המניה, כך שנוצר כדור שלג. 

לפני המשבר הכלכלי הגדול, באוקטובר 2007, הדאו ג'ונס הגיע לשיא של 14 אלף נקודות. שנה לאחר מכן, באוקטובר 2008, המדד ירד לראשונה זה 4 שנים מתחת ל-10,000 נקודות. עד מרץ 2009 המדד כבר קרס לרמה של 6,500 נקודות.

ויחד עם זאת, את הצניחה הגבוהה ביותר מאז אותו יום שני שחור ראינו לפני כשנה בלבד, ב-16 במרץ 2020, אז החששות ממגפת הקורונה והירידה החדה במחירי הנפט הביאו לירידת המדד ב-12.9%. ההתאוששות לא לקחה הרבה זמן, ובנובמבר העוקב המדד כבר חצה את קו ה-30 אלף נקודות.

ביצועי מדד הדאו ג'ונס
 ביצועי מדד הדאו ג'ונס

למעשה, מבין המשברים העיקריים שהתרחשו מאז פרסום המדד, משבר הקורונה הוא היחיד שבמהלכו נמחקו הירידות עוד לפני שחלפה שנה מפרוץ המשבר, והמדד אף שב לעליות נאות. את שנת הקורונה הוא סיים בעלייה של 7.2%, ומתחילת 2021 הוא עלה כבר ב-12% נוספים. הנאסד"ק, לשם השוואה, צמח ב-6.6% מתחילת השנה.

מדד הדאו ג'ונס לתעשייה הוא לא המדד הכי ותיק בארה"ב. מדד דאו ג'ונס לרכבות, למשל, הורכב לראשונה ב-1884. ויחד עם זאת הדאו ג'ונס לתעשייה הוא זה שממשיך לרכז את עניין המשקיעים, ומאז שהתפתח והחל לכלול חברות מתחומים אחרים - גם נתפס כמדד הנרחב ביותר וכזה שמצייג באמת את השוק.

מספר החיפושים של הדאו ג'ונס, כפי שעולה מגוגל טרנדס, גדול משמעותית ממספר החיפושים של הנאסד"ק וה-S&P 500, וגבוה יותר גם מחיפושים של ביטויים כלליים כמו "Stock Market".

החיפושים אחר המדד וביצועיו עולים אף יותר כשהשווקים חווים ירידות. נראה שגם אם זה לא המדד הוותיק ביותר וגם אם יש כלכלנים רבים בעולם שטוענים שהוא לא מצליח לייצג כראוי את שוק המניות האמריקאי, הדאו ג'ונס מצליח למשוך שוב ושוב את המשקיעים כשהשוק נופל.

ולשמחת המשקיעים שחוזרים בכל יום אפור, הדאו ג'ונס למד הרבה מהנפילות הרבות במהלך 125 שנות קיומו, ומקרקע יציבה לשעת משבר הוא הפך לקרקע פורייה שמצליחה להתאושש במהירות, גם כשמדובר במגפה עולמית שגבתה את חייהם של מיליוני קורבנות.