שכר ממוצע של לפחות 46 אלף שקל ברוטו לחודש: האוצר חושף מי עומד מאחורי גל משקיעי הנדל"ן

סקירה של הכלכלנית הראשית באוצר מגלה כי מאחורי גל המשקיעים האחרון עומדים בכירים בסקטור הציבורי, עובדי פיננסים, פורשי צבא קבע ובעלי שכר גבוה • מה מחירי הדירות שהם רוכשים ומה המחוז המועדף עליהם?

אתר בנייה באשקלון / צילום: Shutterstock, Yuri Dondish
אתר בנייה באשקלון / צילום: Shutterstock, Yuri Dondish

מי אחראי על גל משקיעי הנדל"ן שמציף באחרונה את השוק? הכלכלנית הראשית באוצר מגלה כי מדובר בעיקר במשפחות אמידות ופקידות גבוהה מהסקטור הציבורי, וגמלאי צבא הקבע שהגיעו למסקנה שעכשיו זה הזמן הנכון להיכנס לשוק.

הדברים נבדקו במסגרת סקירת חודש מרץ בשוק הנדל"ן. בחודש זה נרשמה אחת הרמות הגבוהות של עסקאות בשוק הנדל"ן, שהסתכמו ב-13.2 אלף דירות, גידול של 38% בהשוואה למרץ 2019 וגידול של 26% בהשוואה לפברואר.

מי שהובילו את הגידול בעסקאות בחודש מרץ היו המשקיעים, שרכשו 2,500 דירות, גידול חד של 114% בהשוואה למרץ 2019 וגידול של 17% בהשוואה לפברואר. גם הזוגות הצעירים רשמו חודש עם רכישות מרובות עם 6,600 דירות, הכמות החודשית הגבוהה ביותר ב-4 השנים האחרונות לפחות.

אז מיהם המשקיעים ששבים לשוק בחודשים האחרונים, אחרי שלמעלה מ-5 שנים הם צמצמו את השתתפותם בשוק, עקב המיסוי הגבוה שהטיל עליהם שר האוצר לשעבר משה כחלון?

הבדיקה כללה את תעסוקתם של 2 בני הזוג, ועל מיון המשקיעים לפי תעסוקתם גבוה מ-100%: נמצא כי ב-69% ממשקי הבית שרכשו דירה להשקעה בחודש מרץ, לפחות אחד מבני הזוג היה שכיר; 14% מהם היו בעלי חברות; שיעור בעלי החברות מקרב המשקיעים בחודש זה עמד על 14%, 9% פנסיונרים; עוד הוברר, כי כ-20% מהמשקיעים בחודש מרץ קיבלו פנסיה, ובמקביל הועסקו במשרת שכיר, למשל נושאי דרגות בכירות במיל' מהצבא שפרשו.

ב-22% ממשקי הבית שרכשו דירה להשקעה בחודש מרץ, לפחות אחד מבני הזוג היה עצמאי ואולם במרבית משקי בית אלו בן הזוג השני היה שכיר.

ומה לגבי שכר?

מתברר כי משקיעי הנדל"ן המשתייכים לגל הנוכחי מסודרים ברובם. בעלי ההכנסות הגבוהות ביותר הינם בעלי חברות, שהכנסתם הממוצעת מעבודה (כולל חלקם ברווחי החברה/חברות שבבעלותם) בשנת 2019 עמדה על 129 אלף שקל ברוטו לחודש למשק בית.

גם הכנסות משקי הבית האחרים של משקיעי הנדל"ן נמצאו כגבוהות: משקי בית של מקבלי פנסיות, כולל כאלה שמקבלים שכר גם מעבודה אחרת, הגיע ל-64 אלף שקל בממוצע לחודש; שכר העצמאים הממוצע הגיע ל-57.4 אלף שקל בחודש; שכר השכירים הממוצע הגיע ל-46.6 אלף שקל בחודש, ומקבלי הפנסיות שאין להם הכנסות אחרות משתכרים 27.5 אלף שקל.

מי הם השכירים שמשתכרים שכר כה גבוה?

בפילוח מגזרי תעסוקה של רוכשי הדירות להשקעה בחודש מרץ נמצא כי 38% מכלל המשקיעים, כלומר רוב השכירים שרכשו בחודש מרץ דירה להשקעה, הועסקו במגזר הציבורי (לפחות אחד מבני הזוג) . "בכך חזר משקלו של סקטור זה בקרב המשקיעים אל רמתו הגבוהה בשנות הגאות בשוק הנדל"ן (2010-2009), זאת לאחר ירידה משמעותית במשקלם בשנים לאחר מכן, בפרט לאחר העלאת מס הרכישה על המשקיעים ביוני 2015", נכתב בסקירה.

אוכלוסיה שעניינה את הכלכלנית הראשית היתה עובדי ההייטק, ואולם מתברר כי על אף הכספים הרבים שהגיעו לחשבונותיהם, בעקבות מימושי אופציות ועליית שווי חברות ההייטק בשנה האחרונה, רבים אולי רכשו דירה למגורים עצמיים, אך לא התלהבו לרכוש דירות להשקעה. רק כ-9% ממשקי הבית שרכשו דירה להשקעה בחודש מרץ הועסקו בענף ההייטק. "המשמעות היא שחרף רמות השכר הגבוהות במיוחד בענף ההייטק, כמו גם ההיקפים הגבוהים של מכירת מניות בידי עובדים (עסקאות SECONDARY) בחברות אלו בשנה האחרונה, אין אינדיקציות לכך שכסף זה זורם בהיקפים משמעותיים לשוק הנדל"ן".

מי כן פנה להשקעות נדל"ן? בנקאים ועובדי המגזר הפיננסי. התברר כי לפחות בן זוג אחד משמינית ממשקי הבית שרכשו דירה להשקעה בחודש מרץ, מועסק במגזר הפיננסי. "שיעור זה גבוה משמעותית ממשקלו של סקטור זה בסך המועסקים במשק", כותבת הכלכלנית.

בפילוח מחוז המגורים של המשקיעים בחודש מרץ נמצא כי כמחצית (51%) ממשקי הבית שרכשו דירה להשקעה בחודש מרץ מתגוררים במחוזות תל אביב והמרכז. שיעור זה גבוה בשש נקודות אחוז ממשקלם של שני מחוזות אלו בכלל משקי הבית בישראל; מחוזות הפריפריה בצפון ובדרום מרכזים יחד 21% מסך המשקיעים, בחלוקה דומה ביניהם; במחוז ירושלים מתגוררים 6% בלבד מהמשקיעים, ו-22% מהמשקיעים מגיעים ממחוז חיפה.

ומה מחירי הדירות שרוכשים המשקיעים? מחוז תל אביב הוא המחוז היקר ביותר ומחיר דירה שנרכשה בו להשקעה בחודש מרץ הגיע ל-1.84 מ' שקל; אחריו הגיע מחוז המרכז עם מחיר של 1.81 מ' שקל, באיו"ש חיר דירה שנרכשה להשקעה הגיע ל-1.36 מ' שקל, בירושלים ל-1.3 מ' שקל, בדרום ל-1.28 מ' שקל, בחיפה 1.24 מ' שקל ובצפון מחיר דירה ממוצעת שנרכשה להשקעה הגיע ל-1.09 מ' שקל.

ולבסוף נמצא, כי המשקיעים הם בוגרים למדי בגילם: הגיל הממוצע של שלהם הגיע ל-52; רק רבע מהרוכשים הם פחות מ-42.