חברת הפרסום הדיגיטלי מישראל שכבר שווה 1.5 מיליארד דולר בדרך לנאסד"ק

מניית טרמור, המנוהלת בידי עופר דרוקר, זינקה בכמעט 500% בבורסת לונדון בשנה האחרונה בעקבות רכישות שביצעה, בין היתר מידי ניוז קורפ של רופרט מרדוק • גם הישראלית Eco Wave Power בדרך לנאסד"ק

בורסת נאסד"ק , ניו יורק / צילום: יח"צ
בורסת נאסד"ק , ניו יורק / צילום: יח"צ

שתי חברות מישראל שמניותיהן נסחרות בבורסות באירופה הגישו בימים האחרונים תשקיפים לקראת רישום למסחר גם בנאסד"ק. מדובר בחברת האדטק Tremor International שנסחרת בלונדון ובחברת האנרגיה המתחדשת Eco Wave Power שנסחרת בשבדיה.

טרמור הגישה תשקיף להנפקה בנאסד"ק לאחר שמנייתה טיפסה בשנה האחרונה בלונדון בכמעט 500% לשווי של כ-1.1 מיליארד פאונד, שהם כ-1.5 מיליארד דולר. החברה הונפקה לראשונה בלונדון לפני שבע שנים, לפי שווי של 160 מיליון דולר אחרי הכסף.

טרמור (שבעבר נקראה מרימדיה וטפטיקה) פיתחה זירת מסחר אוטומטית ומבוססת דאטה עבור מפרסמים. פלטפורמת התוכנה שהיא מציעה מיועדת לסוגי מדיה ומכשירים שונים (מובייל, טלוויזיה חכמה ועוד) ואמורה לייעל את המסחר בין המפרסמים-הרוכשים לבין המוכרים (פבלישרים).

מנכ"ל טרמור הוא עופר דרוקר, לשעבר מייסד ומנכ"ל מטומי שנסחרה בלונדון ות"א ועסקה בתחום המוניטיזציה באינטרנט, אך נקלעה למשבר והפכה לשלד בורסאי, שמיזג לתוכו לאחרונה פעילות ייבוא רכב. דרוקר מונה למנכ"ל ב-2019 עם השלמת המיזוג של טרמור עם חברת RhythmOne שנרכשה תמורת 176 מיליון דולר, ולאחריו קיבלו בעלי המניות בחברה הנרכשת 49.9% ממניות טרמור. מספר חודשים לאחר מכן, בתחילת 2020 נרכשה חברת unruly מידי ניוז קורפ של מרדוק בעסקה שכללה הנפקת מניות, הלוואה והתחייבות לרכישת פרסומות ב-30 מיליון פאונד למשך שלוש שנים.

יוצא מטומי נוסף בהנהלה הוא שגיא נירי, סמנכ"ל הכספים של טרמור ובעבר סמנכ"ל כספים ומנכ"ל מטומי.

בעלי המניות בטרמור הם Mithaq Capital, חברת ניהול ההשקעות הבריטית Toscafund Asset Management, חברת ניהול ההשקעות הבינלאומית שרודרס וחברת המדיה ניוז קורפ של רופרט מרדוק, לצד דרוקר, נירי ובכירים אחרים בחברה.

תיהנה מגל הצמיחה הבא

טרמור צפויה להיסחר בנאסד"ק תחת הסימול TRMR. בשלב זה, החברה לא פרסמה מהו טווח מחירי המניה שהיא מבקשת וכפועל יוצא מהו השווי אליו היא מכוונת. התשקיף הוא לגיוס של 100 מיליון דולר, אם כי ייתכן שהסכום יתעדכן כלפי מעלה בעדכוני התשקיף שייצאו בהמשך.

בתשקיף נכתב כי טרמור סבורה שהיא נמצאת בעמדה טובה ליהנות מהגל הבא של צמיחה מהירה בפרסום הדיגיטלי, כולל וידאו וטלוויזיות חכמות שמהווים 68% מהכנסותיה ב-2020. לפי נתונים שמפרסמת החברה, ההוצאות הגלובליות על פרסום דיגיטלי יגיעו השנה ל-455 מיליארד דולר ויגדלו בשיעור שנתי ממוצע של 11.4% עד ל-700 מיליארד דולר ב-2025. זאת על רקע מגמות של כניסת מדיה חדשה, הגדלת רוחב הפס במדינות מתפתחות ומעבר לדורות הבאים בסלולר.

בשנת 2020, הכנסות החברה ירדו ב-34.9% לעומת 2019 לרמה של 212 מיליון דולר, אולם ההכנסות ברבעון הראשון של 2021 משקפות צמיחה של 83.9% לעומת הרבעון המקביל, ל-71 מיליון דולר. 2020 הסתיימה עם רווח נקי של 2.1 מיליון דולר, וברבעון הראשון של 2021 הרווח היה גבוה יותר - 12.9 מיליון דולר. ה-EBITDA המתואם (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) שב-2020 היה 60.5 מיליון דולר, הסתכם ברבעון הראשון של 2021 ב-27.5 מיליון דולר. לפי החברה, בשל מגפת הקורונה, הביקוש לפתרונות שלה ירד במהלך המחצית הראשונה של 2020 והתחזק במחצית השנייה.

עושה חשמל ממים

בתוך כך, גם חברת אקו ווייב (EWPG HOLDING) הגישה תשקיף. החברה מתכננת גיוס קטן של 8.5 מיליון דולר בנאסד"ק, וצפויה להיסחר שם ברשימת Capital Market תחת הסימול WAVE. אקו ווייב מתכננת להשתמש בכספי הגיוס לצרכי מחקר ופיתוח ולהון חוזר.

אקו ווייב הונפקה בבורסת First North של הנאסד"ק בשוודיה ביולי 2019. מחיר המניה שלה בהנפקה היה 19 קרונות שוודיות וירד מאז לכ-8.5 קרונות כיום. שווי החברה בדולרים ירד מאז ההנפקה בכ-38%, מ-58 מיליון דולר ל-36 מיליון דולר.

החברה פיתחה טכנולוגיה להפיכת גלי הים לחשמל, ובעת ההנפקה בשבדיה ציינה שהיא היחידה בעולם שמתפעלת מערך של הפקת אנרגיה מגלים, המחובר ומוכר חשמל לרשת תחת הסכם מסחרי לרכישת החשמל.

את אקו ווייב הקימו אינה ברוורמן (מנכ"לית) ודיוייד לב (דירקטור), שהם גם בעלי המניות הגדולים בחברה עם מעל 33% מהמניות לכל אחד. החברה עדיין לא מייצרת הכנסות ולפי התשקיף גם לא יכולה לחזות מתי תחל לייצר הכנסות. ההפסד הנקי שלה הסתכם ב-2020 בכ-2 מיליון דולר, נמוך בכ-3% מההפסד שנרשם ב-2019. בסיום 2020 עמדו יתרות המזומנים של החברה על 10.7 מיליון דולר. החברה מעסיקה 15 עובדים, 13 מהם בישראל.