המאבק על האסי: הפרקליטות הודיעה כי לציבור יש זכות גישה לנחל

סוף למחלוקת על האסי? פרקליטות המדינה הודיעה כי קיימת לציבור הרחב זכות גישה לנחל, וכי לא ניתן למנוע אותה • בנוסף, הפרקליטות קובעת כי קיבוץ ניר דוד הוא האחראי לייצר את דרכי הגישה לנחל - ולא המדינה, כפי שרצו בקיבוץ

נחל האסי ליד קיבוץ ניר דוד / צילום: כדיה לוי
נחל האסי ליד קיבוץ ניר דוד / צילום: כדיה לוי

פרקליטות המדינה הודיעה היום (א') לבית המשפט כי קיימת לציבור הרחב זכות גישה לנחל האסי הממוקם בקיבוץ ניר דוד. הפרקליטות עמדה על הצורך "להבטיח גישה חופשית של הציבור אל הנחל מחד ולאפשר לתושבי הקיבוץ לקיים שגרת חיים נאותה מאידך". זאת לאחר שבפעמים קודמות עמדת המדינה הייתה כי אין לעבור בשטח הקיבוץ כדי להגיע לנחל, וכדי להסדיר את גישת הציבור הרחב אליו יש לשנות את ההליך התכנוני.

הפרקליטות הודיעה כי נקודת האיזון הראויה היא בחינת אפשרויות להנגשת הנחל בדרך שלא עוברת דרך אזור המגורים בקיבוץ, אך לצד זאת אם הגישה לנחל מחייבת מעבר בשטחי הקיבוץ - לא ניתן למנוע זאת באופן גורף. בשלב הראשון מבקשת הפרקליטות לאפשר באופן מיידי גישה מהאזור המערבי של הקיבוץ בהמשך לגן השלושה. אזור זה מרוחק מרחק סביר מאזור המגורים של הקיבוץ, והגישה ממנו אפשרית באופן רגלי וכרוכה במרחק הליכה של 500 מטר. עוד נכתב בעמדת הפרקליטות כי יש לבחון שטחים נוספים בתוך הקיבוץ דרכם תתאפשר גישה, וכי הקיבוץ והמועצה האזורית הם שאחראים לכך על מנת לשמור על שגרת חיים נאותה בקיבוץ.

קיבוץ ניר דוד מסר בתגובה לשינוי העמדה: "בהודעתה של המדינה בנושא נחל האסי כפי שנמסרה היום לבית המשפט המחוזי בחיפה, המדינה חזרה על עמדתה לפיה אין להנגיש את הנחל באזור המגורים בקיבוץ, והציעה פתרון זמני מחוץ לאזורי המגורים ושלא בקרבתם וגם זאת, בהסכמה בין המועצה האזורית והקיבוץ".

ח"כ משה ארבל הוא שעתר בשם סיעת ש"ס נגד הקיבוץ בדרישה לפתוח את הנחל לציבור בקיץ שעבר (ספטמבר 2020), בעקבות המחאה הציבורית שהתעוררה נגד מניעת הגישה לנחל על ידי אנשי ניר דוד. "אני מברך על עמדת המדינה, חרף הזמן הממושך שנדרש לכך. מקווה כי בית המשפט יעשה צדק ויכריע בהקדם בסוגיה זו וישחרר את הנחל לכל אורכו ממי שסוגר דרכים סטטוטוריות שלא כדין", אמר היום ארבל.

כבר בחודש יולי אשתקד פנה ארבל לדינה זילבר בבקשה שתפעל נגד הקיבוץ שמונע כניסה לשטחו שלא כדין, אולם לאחר שבאפיק הזה לא הצליח לקדם את הנושא עתר מנהלית נגד הקיבוץ. עוד בשנת 2016 התחייב הקיבוץ במסגרת הליך משפטי לפעול להקצאת חלק מגדת הנחל לציבור, אולם עד היום לא חלה התקדמות ממשית. לטענת ארבל, בהתבסס על עדויות של צעירים המבקשים להגיע לנחל ונחסמים על ידי שומרי הקיבוץ בבריונות, מדובר בפגיעה בחופש התנועה ובהגבלת אזרחי ישראל מול משאבי הטבע השייכים לכולם.

כעת צפוי ח"כ ארבל להגיש את תשובתו על עמדת המדינה לבית המשפט, ולאחר מכן יצא פסק הדין בנושא. אם אכן הוא יינתן ברוח דברי פרקליטות המדינה, יהיה זה הסוף למאבק הקיצי של תושבי בית שאן, שנתקלו עד כה בבואם לרחוץ בנחל האסי בשער נעול.

חה״כ קרן ברק (ליכוד) שהייתה שותפה למאבק בכנסת מסרה כי "בקרוב מאוד כלל הציבור ותושבי בית שאן בפרט יוכלו להנות משחיה ושיט בנחל האסי, זכויות שמגיעות להם ונחסכו מהם תקופה ארוכה בצורה שירותית ולא חוקית. חשוב שיהיה ברור, שבמדינת ישראל משאבי הטבע שייכים לכל הציבור ולא לקבוצה אחת באוכלוסייה, ואם נעשתה טעות לפני 70 שנים, מותר וחשוב לתקן אותה ולא להנציח את העוול".