הכנסת סוערת לאחר הכרזת בנט; סער: "גם עתה אין עדיין ודאות שממשלה תקום"

יו"ר ישראל ביתנו פתח את ישיבת הסיעה והתייחס לשאלות השונות שעולות מסביב לממשלת השינוי המתגבשת: "כחול לבן רוצים לפרק את גוש השינוי על תיק החקלאות? בבקשה" • לפיד: "הנהגה שמסיתה אותנו אחד נגד השני, פוגעת ביכולת שלנו להתמודד עם האתגרים שניצבים בפנינו"

יו"ר מפלגת תקווה חדשה גדעון סער / צילום: שלומי יוסף
יו"ר מפלגת תקווה חדשה גדעון סער / צילום: שלומי יוסף

דריכות בכנסת על רקע המגעים להקמת ממשלה: יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן פתח את ישיבת הסיעה בהתייחסות לעימות מול כחול לבן על תיק החקלאות. לדבריו "כחול לבן הסכימו שנקבל את התיקים נגב וגליל והחקלאות קודם. פתאום יש מלחמת קודש על תיק החקלאות, האם זה רק תירוץ האם מישהו שומר לעצמו אליבי מראש? זה דבר מוזר ביותר. אם מישהו רוצה לפרק את גוש השינוי על תיק החקלאות או נגב וגליל, אז בבקשה".

ליברמן הוסיף כי מבחינתו הוא לא יפתח את ההסכמים והוסיף "היינו הראשונים להסכם. ואצלנו מילה זה מילה. ברגע שלחצנו ידיים זה סוף פסוק". בהמשך התייחס לכך שהוא יחזיק בממשלה הבאה באוצר ובוועדת כספים ועל הביקורת שעלתה בנוגע לגבולות הכוח: "כשמובילים מהלכים גדולים שומרים גם על ועדת הכספים. גם נתניהו וגם בייגה שוחט עשו את זה. האתגר הכלכלי הוא האתגר המרכזי של הממשלה הזו וזה הנושא שמלכד את כולם. ולכן חשוב שוועדת הכספים תהיה כלי עבודה ולא מקל בגלגלים". 

בתשובה לשאלה על הצורך להטלת מסים אמר "זה הדבר האחרון שצריך לעשות. בישראל רק 20 אחוז משלמים מסים. להטיל עליהם עוד מסים זה להבריח אותם מהארץ. צריך להביא כסף ולהשקיע בפרויקטים ולייצר צמיחה".

ליברמן התייחס לשאלה האם הממשלה הזו יכולה לעבוד ואמר "זה תלוי ביאיר לפיד ונפתלי בנט. הם צריכים להפוך את כל השחקנים לקבוצה אחת. שנהפוך את הקואליציה הזו לתזמורת. אם נפרגן אחד לשני, הממשלה הזו תמצה את ימיה".

מכחול לבן נמסר: "אנחנו מחויבים לממשלת השינוי ופועלים להקמתה ומאמינים שתוקם בשעות הקרובות. כחול לבן היא הראשונה להבין את הנחיצות בהחלפת השלטון לאחר שהניחה את התשתית לכך. ממליצים לכולם לנהל את המו"מ בחדרים הסגורים ולא בהצהרות מיותרות". 

סער: "משמעות ההצעה שקיבלנו מהליכוד: נתניהו יישאר האדם החזק והדומיננטי בממשלה"

יו"ר תקווה חדשה, ח"כ גדעון סער אמר בפתח ישיבת הסיעה: "בערב הקמת "תקווה חדשה" הדגשתי שהאינטרס של ישראל הוא החלפת השלטון הממושך ביותר בתולדות המדינה. כך עשיתי. עשינו גם במהלך מערכת בחירות ובהתאם לכך פעלנו בעקביות לאחריה.

"מורנו ורבנו מנחם בגין עליו השלום עמד על החשיבות בהחלפת שלטון ממושך.
זה נוגע לשורשי האמון של העם בשיטה הדמוקרטית ובתחושתו לגבי עצם יכולתו להשפיע על גורלו. מנחם בגין אמר ב-1955: "שלטון ממושך באומה ובמדינה זוהי תופעה חמורה מאוד. שלטון ממושך אינו יכול לא להיות מושחת". היכולת להתמיד ולזכור מהו היעד, חשובה כדי לעמוד מול פיתויים ולחצים.

"משמעות ההצעה שקיבלנו, גם אם הייתה מתממשת, היא שגם בארבע וחצי השנים הבאות נתניהו יישאר האדם החזק והדומיננטי בממשלה ובמערכת הפוליטית, עת שיכהן כראש הממשלה וגם בעת שיכהן כראש הממשלה החליפי. כל אדם, שהיה מכהן בנסיבות אלה כראש ממשלה - היה לגמרי נתון בידיו וכפוף לחלוטין לרצונו הטוב בהצלחתו. צריך לנתח את מהות הדברים: איך הם יהיו במבחן המציאות.

"התייעצתי עם חברי, והגעתי למסקנה שנכון להמשיך ולפעול למיצוי הסיכוי לשינוי.
גם עתה אין עדיין ודאות שממשלה תקום. אנו עושים ונעשה כמיטב יכולתנו שתקום. אתמול התקיים משא ומתן מהצהריים עד אחרי חצות. היום נמשיך במאמצים. זה לא מסייע לפרט בפומבי את תוכן הדיונים.

"אומר רק שאנו עוסקים בנושאי תוכן חשובים עליהם דיברנו במערכת הבחירות: חינוך. משפט. נושאים חברתיים. אלה הנושאים החשובים באמת לכל אחד מאזרחי ישראל ולאיכות חייהם. מה שבלתי נסבל זאת ההסתה. בעבר דיברתי על השיטה של דה-לגיטימציה ליריבים פוליטיים. נתניהו ואנשיו עושים דה-לגיטימציה פרועה לממשלה שטרם הוקמה.

"מכונת ההסתה עובדת בכל הכוח עוד לפני שקמה בכלל ממשלה או עשתה משהו. זאת הסתה וליבוי היסטריה שאין לה שום קשר לאידאולוגיה אלא לחרדה מאובדן שלטון ושליטה.

""ממשלת שמאל" הוא ביטוי שקרי ומופרך לממשלה שאם תוקם תהיה אמנם הטרוגנית - אך רוב חבריה יהיו מהמרכז ומהימין. חשוב לומר גם שיריבים פוליטיים, גם מהשמאל, אינם אויבים. הם מייצגים אזרחים שמשרתים בצה"ל ושאוהבים את המדינה. אני מזכיר שאהוד ברק, ציפי לבני, יאיר לפיד, עמיר פרץ, אבי ניסנקורן היו כולם שותפים בממשלות נתניהו. אמות המידה הכפולות שקופות: שמאל עם נתניהו בממשלה- סבבה. שמאל בממשלה בלי נתניהו- סוף המדינה.

"בבסיס הקמת הממשלה יהיו הסדרים שיבטיחו שנוכל לעמוד על הערכים היקרים לנו. בכל מצב, אנו נעמוד על עקרונותינו. לא נאפשר פגיעה בארץ-ישראל כשם שלא נאפשר פגיעה בדמוקרטיה. נשמור על הערכים הלאומיים ועל האינטרסים החיוניים של ישראל.
לאף אחד אין בטוחה להצלחה.

"דבר אחד אני יכול להבטיח: יש כאן אנשים שעמדו במבחנים קשים בעבר. אני משוכנע שנדע לעמוד גם בעתיד. המחנה הלאומי זקוק להתחדשות והתחדשות כזאת תקרה בשנים הקרובות״.

לפיד: "לצערי לא כל דבר שאני מאמין בו נוכל מיד לקדם"

בזמן שצוותי המשא ומתן מתכנסים בכפר המכביה הגיע יו"ר יש עתיד יאיר לפיד וענה באריכות לשאלות הכתבים. בפתח דבריו אמר: "לאיילת שקד הוצמדו אתמול מאבטחים. כי רוצים לרצוח אותה. נפתלי בנט עם מאבטחים. אני עם מאבטחים. אביחי מנדבליט. ליאת בן ארי. רינה מצליח, דנה וייס, גיא פלג. על כולנו יש איומי רצח ואלימות.

"ידידי נפתלי בנט, ראש הממשלה המיועד, הגדיר אתמול מטרה לממשלה. הוא אמר, "להחזיר את האנחנו". זה לא רק נכון ברמה הערכית, זה נכון גם ברמה הקיומית. מדינה מפולגת ואלימה לא תתמודד טוב לא עם האיראנים ולא עם הכלכלה. הנהגה שמסיתה אותנו אחד נגד השני, פוגעת ביכולת שלנו להתמודד עם האתגרים שניצבים בפנינו".

עוד אמר: "אני רוצה להזכיר לכם מה ששכחנו: זה שאתה לא מסכים עם מישהו, לא אומר שאתה שונא אותו. זה שמישהו מתווכח אתך, לא הופך אותו לאויב. לזה הגענו. לזה הגיעה ההסתה. אתמול נתניהו נאם ואמר שאם הוא לא יהיה בשלטון זו סכנה לעם ישראל. לבטחון ישראל. לחיילי צה"ל. אם אתם רוצים לדעת למה אנחנו מוכרחים להחליף את השלטון בישראל, תלכו להקשיב לנאום הזה של נתניהו. זה היה נאום מופקר ומסוכן, של אדם שאיבד את הבלמים. החולשה שלו מחלישה אותנו".

לפיד התייחס למגעים להקמת ממשלה ואמר כי "עד הקמת הממשלה המיועדת יש עדיין הרבה מאוד מכשולים. אולי זה טוב, כי נצטרך לצלוח אותם ביחד. זה המבחן הראשון שלנו. לראות אם אנחנו יכולים למצוא בימים הקרובים פשרות חכמות בשביל המטרה הגדולה. אם תקום הממשלה הזו, מילת המפתח תהיה אחריות. לקחת אחריות. גם אם ליש עתיד היו 40 מנדטים, זו הממשלה שהייתי מקים. ימין, שמאל ומרכז. ממשלת אחדות. ממשלה שתדאג לכל אזרח ישראלי. כולל אלה שלא הצביעו בעדנו. כולל אלה שלא יהיו חברים בה".

לפיד התייחס לפרסום של גלובס על כך שבהסכמים הקואליציוניים תהיה התייחסות כללית מאוד לנושאי הלהט"ב בשל דרישת רע"ם ואמר: "‏המאבק הלהט"בי יימשך. לצערי לא כל דבר שאני מאמין בו נוכל מיד לקדם. זה חלק ממשלת אחדות".

מטעם ש"ס נמסר כי "לאור כל מה שהוצג בפנינו על הארועים הפוליטיים בימים האחרונים, אנו משוכנעים בביטחון מוחלט כי יש אפשרות להקים מיידית ממשלת ימין בת 65 ח"כים. ההצעה שהועברה לנפתלי בנט ולגדעון סער יכולה להוביל להקמת ממשלת ימין אך לצערנו ממשלה כזאת לא קמה עד עתה רק משיקולים אישיים.
אנחנו קוראים לנפתלי בנט, איילת שקד, גדעון סער וזאב אלקין בקריאה אחרונה: אל תתנו ידכם להקמת ממשלת שמאל שתסכן את ארץ ישראל ותורת ישראל. זכרו כי הקמת ממשלת שמאל תהיה לדיראון עולם".