הקמת מחצבה, סלילת כביש ופינוי בדואים מביתם: המכרז התמוה של רמ"י

עתירה שהוגשה לבית המשפט לעניינים מנהליים חושפת כי במכרז רמ"י לבנייה ולתפעול של מחצבה בדרום הארץ כלול סעיף לפיו על היזם לבנות צומת ודרך, בשטח שבו קיימים בתים של בדואים • רמ"י: נתייחס לכלל הטענות במסגרת ההליך המשפטי

מנהל רמ"י ינקי קוינט / צילום: איל יצהר
מנהל רמ"י ינקי קוינט / צילום: איל יצהר

האם המדינה מפקירה את חובתה לטפל בתושבים בדואים, ובאמצעות מכרז להקמת מחצבה בדרום הארץ היא למעשה מטילה את האחריות לפנות אותם מביתם על חברה מסחרית שתזכה בשטח? סוגיה זו עומדת בלב עתירה שהוגשה בימים האחרונים לבית המשפט לעניינים מנהליים בבאר שבע על ידי חברת שמבקשת להשתתף במכרז שפרסמה רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) להפעלת מחצבת צפרים שבנגב.

מדובר במכרז לשטח כרייה של יותר מ-2,000 דונם, מערבית לשדה בוקר ושחוזה ההתקשרות מול המדינה הנו לטווח ארוך במיוחד של 24 שנה. לטענת חברת ע.ט. בית דוד בע"מ שמבקשת להתמודד במכרז, נפלו בו "פגמים קרדינליים", ובהם הדרישה מהזוכה לתכנן כביש וצומת למחצבה העתידית על חשבונו.

מעבר לקושי, ויש שיאמרו הסרת האחריות של המדינה לטפל בנושא תשתיתי מובהק, נטען בעתירה כי, "למלוא אורכו של מסמך ההזמנה אין למצוא התייחסות ולו בת מילה אחת למידע קריטי באשר לשלב א' (תכנון הדרך והצומת) - העובדה שבלב תוואי הדרך המופיע בתוכניות המכרז, ושאותו נדרש הזוכה לתכנן לאשר ולבצע - ניצבים בתי מגורים של בדואים".

העותרים, שמיוצגים על ידי עו"הד מאיר אברהם ויגל דוד ממשרד ד"ר י. וינרוט ושות'", מצביעים על כך שלפי תנאי המכרז אם מאמצי התכנון והבנייה של הדרך לא יצליחו, משמעות הדבר היא שהיזם יממן מכיסו במשך תקופה ארוכה תוכנית יקרה, וגם שהוא יפסיד את הקרקע שהרי המכרז קובע כתנאי להפעלת המחצבה את ביצוע הדרך בפרק זמן מוגדר.

עוד נטען בעתירה כי התנאים שדורשים השקעה כספית ניכרת כבר עם הזכייה במכרז, "מצמצמים את היקף המציעים הפוטנציאליים, ומאפשרים כמעט כמו במכרז תפור רק לחברות הענק בעלות האיתנות החריגה השולטות בתחום המחצבות להשתתף במכרז". העותרים מבקשים מבימ"ש שיורה לרמ"י לשנות מספר תנאים וכן להאריך את עמוד הגשת ההצעות.

בתגובה לדברים מסרה רמ"י כי "מדובר במכרז לכריית חצץ והקמת מפעל המשך באתר צפרים. בכדי לאפשר פעילות המחצבה בהתאם להוראות התוכנית יש להסדיר את דרך הגישה וחיבור לכביש הראשי.

"לאור העובדה שישנן פלישות למקרקעי ישראל בצמוד לדרך הסטטוטורית באופן הפוגע בגישה למחצבה, הוחלט לאפשר ליזם שינוי דרך בכפוף לאישור כלל הגורמים המוסמכים על פי דין.

"במכרז זה נקבע מחיר מינימום נמוך העומד על חצי מיליון שקל בכדי לאפשר לכלל המעוניינים הזדמנות להגיש הצעתם למכרז. המכרז מצוי בהליך משפטי רמ"י תתייחס לכלל הטענות המועלות במסגרת תגובתה לבית המשפט".