המשרד להגנת הסביבה: מתנגדים להגדלת מכסת היצוא של גז טבעי

במשרד זועמים על הפרסומים מהם משתמע שהם שותפים להמלצות המתגבשות בוועדת אדירי, לפיהן שותפויות הגז יוכלו להגדיל את נפח היצוא של גז טבעי • במשרד טוענים כי המהלך "יוביל לפיתוח מסוכן, לא מרוסן ולא אחראי של מאגרי גז ונפט"

במשרד להגנת הסביבה דורשים מדיניות מחמירה יותר לפיתוח משק הגז בישראל / צילום: Shutterstock, Roman Yanushevsky
במשרד להגנת הסביבה דורשים מדיניות מחמירה יותר לפיתוח משק הגז בישראל / צילום: Shutterstock, Roman Yanushevsky

"הפרסומים של משרד האנרגיה שלפיו מסקנות הצוות הבין-משרדי לפיתוח משק הגז בישראל הן על דעת המשרד - מטעים", כך אומר היום (ג') מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, דוד יהלומי. הוא מתייחס לפרסום מאתמול לפיו בוועדה הבין משרדית בראשות מנכ"ל משרד האנרגיה, אודי אדירי, עומדים להמליץ על הגדלת מכסת היצוא לשותפיות הגז. יצוין כי אחת מהסיבות המרכזיות שבגללן יש כוונה להגדיל את מכסת היצוא הינה ירידת קרנו של הגז הטבעי, לעומת שימוש הולך וגדל באנרגיות מתחדשות והחשש כי בעוד כמה שנים כמות צרכני הגז הטבע תקטן.

● הגז הטבעי מאבד גובה, והמדינה תמליץ על הגדלת היצוא 

"המשרד להגנת הסביבה מתנגד למתווה שהוצע, אשר יוביל לפיתוח מסוכן, לא מרוסן ולא אחראי של מאגרי גז ונפט, שיפגעו ביכולת של ישראל להיגמל מהתלות בדלקים מזהמים ולעבור לכלכלה דלת פחמן ותחרותית כמו שאר מדינות ה-OECD", מסביר יהלומי את עמדת המשרד בנושא. נזכיר כי לפי היעד לשנת 2030 שקבע משרד האנרגיה, 30% מהאנרגיה בישראל תהיה מאנרגיה מתחדשת. 

מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, דוד יהלומי / צילום: המשרד להגנת הסביבה
 מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, דוד יהלומי / צילום: המשרד להגנת הסביבה

במשרד להגנת הסביבה מתנגדים למדיניות של מקביליהם ממשרד האנרגיה, ודורשים מדיניות מחמירה יותר. "עמדתנו היא כי התוויית מדיניות לפיתוח משק הגז חייבת להיות חלק ממתווה אסטרטגי רחב וכולל אשר מוביל את ישראל למימוש המחויבות להפסקת התלות בדלקים פוסיליים, כולל גז, ומעבר לכלכלה דלת פחמן. זאת, בהמשך לדו"ח ממאי 2021, שבוצע על-ידי ה-IEA, סוכנות האנרגיה הבינלאומית, המראה שבמעבר לכלכלה מאופסת פלטות עד 2050, אין צורך במאגרי נפט וגז חדשים. פיתוח שדות גז חדשים יביא להגדלת פליטות גזי החממה של ישראל ויפגע במחויבות של הממשלה להפסקת התלות בדלקים פוסליים. על כן, ציין המנכ"ל במכתבו, כי יש לכלול במתווה המוצע על-ידי הוועדה את העקרונות הבאים: קביעת יעדים למשק דל פחמן ושימוש בתמלוגי הגז למטרה זו; הגנה על הסביבה הימית ומניעת אסונות; מניעת השקעות בסיכון כלכלי ומניעת סבסוד מדינה".

בנוסף טוענים במשרד כי הפרסומים לגבי תוכן ההמלצות של הוועדה לא במקומם. "בחודש האחרון הפיץ משרד האנרגיה להערות חברי הוועדה מסמך המסכם את הדיונים במכלול הסוגיות בהן עסקה הוועדה, לצורך השלמה במהלך חודש יוני של המסמך וגיבוש ההמלצות של חברי הוועדה לממשלה. משרד האנרגיה ביקש לקבל את הערות המשרדים עד ה-9 ביוני. הפרסום כעת עומד בניגוד לתהליך המסודר לגיבוש מדיניות של הוועדה הבין-משרדית, ומציג מצג שווא ממנו עולה, כי המסקנות במסמך הן על דעת חברי הוועדה - בעוד שלא כך הדבר", טוענים במשרד להגנת הסביבה.

ממשרד האנרגיה נמסר: "במשרד האנרגיה מזכירים כי מדובר בטיוטה של דוח של וועדה בין משרדית שפעלה במהלך השנה האחרונה, הטיוטה נמצאת כרגע בסבב הערות אחרונות של כלל החברים בצוות ולאחר מכן הוא יופץ להתייחסויות הציבור לפני גיבושו למדיניות ממשלתית. ומציעים כי חברי הצוות, בהם גם חברי הגנת הסביבה, יעבירו התייחסותם כמקובל בעבודה מקצועית פנים ממשלתית".