משרד הבריאות: ישנה סבירות לקשר בין מנה שנייה של החיסון למיוקרדיטיס - דלקת שריר הלב

מיוקרדיטיס היא לרוב מחלה קלה, המאופיינת בכאבי חזה, קוצר נשימה או דפיקות לב. היא יכולה להופיע אחרי מחלות זיהומיות מסוגים שונים, ביניהן קורונה • במהלך התקופה של ששת החודשים שנבחנה הופיעה התופעה ב-275 איש, מהם 148 בסמיכות לחיסון, וזאת מתוך כ-5.4 מיליון מחוסנים • הוחלט בינתיים להשהות את ההחלטה לגבי חיסון בני נוער

חיסון לקורונה של חברת פייזר / צילום: Shutterstock, Small365
חיסון לקורונה של חברת פייזר / צילום: Shutterstock, Small365

משרד הבריאות פרסם היום את תוצאות בדיקת אירועי המיוקרדיטיס, דלקת בשריר הלב, שאירעו בישראל בין דצמבר 2020 ועד מאי 2021 כולל. המטרה היא לבחון האם חלק מן המקרים הללו נגרמו מהחיסון של חברת פייזר נגד מחלת הקורונה Covid-19.

צוית אפידמיולוגי מורחב בחן את הקשר בין המקרים לבין החיסון. הצוות כלל מומחים ממשרד הבריאות, מהמרכז הלאומי לבקרת מחלות ומומחים מהאקדמיה.

מיוקרדיטיס היא לרוב מחלה קלה, המאופיינת בכאבי חזה, קוצר נשימה או דפיקות לב. היא יכולה להופיע אחרי מחלות זיהומיות מסוגים שונים. גם מחלת הקורונה Covid-19, יכולה לגרום לתופעה.

במהלך התקופה של שישה החודשים שנבחנה הופיעה התופעה ב-275 איש, מהם 148 בסמיכות לחיסון, וזאת מתוך כ-5.4 מיליון מחוסנים. כלומר, שיעור של 1 מכל 50,000 מחוסנים.

27 מהמקרים הופיעו אחרי החיסון הראשון, מהם 11 עם מחלות רקע. בטווח של 30 יום מן החיסון אירעו 121 מקרים, מהם 60 סבלו ממחלות רקע.

רוב המקרים התרחשו אצל גברים בני 16-30, והשיחות הייתה גבוהה יותר בקרב בני 16-19. זאת בהתאם לתגובה החיסונית בקבוצה זו, שהייתה גם היא חזקה יותר. 95% הוגדרו כמחלה קלה, ושוחררו לאחר לא יותר מארבעה ימי אשפוז.

הצוות הרפואי ציין כי ישנה סבירות לקשר בין קבלת מנת החיסון השנייה לבין הופעת הדלקת. זאת לאור כמות המקרים ודפוס הופעתם אחרי החיסון השני ואצל גברים, שגם חולים בצורה קשה יותר (בממוצע) מקורונה.

על הרקע הזה הוחלט בינתיים להשהות את ההחלטה לגבי חיסון בני הנוער. העניין ידון בהמשך, בהתאם לרמות התחלואה בציבור, לאחר הסרת מגבלות התו הירוק והסגול ותחילת פתיחת הגבולות, וכן על רקע נתונים נוספים שיאספו, בישראל ובמדינות נוספות, ביניהן ארה"ב שבה חוסני כבר מעל 2 מיליון בני נוער.

ההחלטה לא תהיה בהכרח בינארית. ייתכן כי החיסון יאושר אך יינתן תחילה רק לנוער בסיכון גבוה יותר, אם בגלל מחלות רקע או חשיפה פוטנציאלית רבה לחולים. כמו כן ייתכן ותיבחן אפשרות לתת רק מנה יחידה לנוער, או מינון נמוך יותר.