האיחוד האירופי יחייב חברות גלובליות לחשוף כמה מס הן משלמות בכל מדינה

מדובר בצעד שנועד להגביר את הלחץ ואת התקבולים ההוגנים ממסים במדינות השונות ולפעול למען "שקיפות פיננסית" • מבקרי ההסכם טוענים כי החברות יוכלו להסתיר רווחים במדינות מחוץ לאיחוד האירופי

דגלי האיחוד האירופי / צילום: Shutterstock
דגלי האיחוד האירופי / צילום: Shutterstock

האיחוד האירופי הסכים אמש (ג') לחייב תאגידים בינלאומיים גדולים לחשוף לציבור את הרווחים ואת המסים שהם משלמים בכל מדינה שהם פעילים בה בגוש האירו, בצעד שנועד להגביר את הלחץ ואת התקבולים ההוגנים ממסים במדינות השונות. ההסכמה התקבלה אחרי משא-ומתן בין המדינות השונות באיחוד האירופי ולקראת פסגת שרי האוצר של ה-7G בסוף השבוע, שבה תידון תוכנית גלובלית למס חברות מינימלי.

לפי התוכנית שהוסכמה על-ידי נציגי האיחוד, המכונה "Country-by-Country Reporting", כל תאגיד בינלאומי עם הכנסות של יותר מ-750 מיליון אירו במשך שנתיים רצופות יהיה חייב לפרסם פומבית כמה מס הוא משלם בכל אחת ממדינות האיחוד, או ב-19 מדינות נוספות שנחשבות למקלטי מס, כמו פנמה ואיי הבתולה.

"אני בטוחה שההסכם הוא רק ההתחלה של מיסוי צודק והוגן יותר באירופה ושקיפות פיננסית", אמרה ל"פייננשייל טיימס" חברת הפרלמנט האירופי אוולין רגנר, שהייתה מעורבת במגעים סביב ההסכם. העיתון ציין כי בעוד תאגידים בינלאומיים גדולים חייבים לחשוף את הכנסותיהם, את רווחיהם ואת המס שלהם בפני הרשויות בכל אחת ממדינות האיחוד, עד כה הם לא חויבו לפרסם את המידע ברבים.

חלק מחברי הפרלמנט מהצד השמאלי של המפה ביקרו את ההסכם, מכיוון שלדבריהם הוא אינו מחייב ברמה הגלובלית, ותאגידים יכולים להסתיר נתונים על-ידי שימוש במדינות שלא נחשבות למקלטי מס, אך הן מחוץ לאיחוד האירופי. "אנחנו צריכים לחייב לחשוף מידע לגבי כל מדינה שבה החברות פועלות, אחרת הן יוכלו פשוט להסתיר את הרווחים שלהן במקומות שבהם אין חוקים דומים לגבי שקיפות פיננסית", אמרה לעיתון טובה רידינג, מהארגון הלא-ממשלתי EURODAD.

ההסכם עדיין תלוי באישור של הפרלמנט האירופי, שצפוי להתקבל בקיץ.