האם המפלגות החרדיות ישרדו סיבוב באופוזיציה?

התלות של מוסדות הציבור החרדי בתקציבים לא משאירה לגפני ודרעי הרבה ברירה • אבל האם עליהם לחבור ללפיד וליברמן ולממשלת השינוי?

משה גפני, יו"ר יהדות התורה / צילום: רפי קוץ
משה גפני, יו"ר יהדות התורה / צילום: רפי קוץ

לפיד הודיע שעלה בידו להקים ממשלה בלי המפלגות החרדיות, הליכוד ומפלגת הציונות הדתית. בניגוד ל-2013, אז התגרה בחרדים בזמן שברית האחים עם בנט השאירה אותם באופוזיציה, התבטאויות לפיד היום על החברה החרדית מפויסות יותר. יו"ר יש עתיד יודע שהממשלה שהוא מנסה להקים ברוב דחוק לא תחזיק מעמד לאורך זמן. כל טיל לעזה, מעזה, או אפילו ח"כ ממורמר עלולים לפרק אותה לגורמים. זה מוביל אותו למסקנה שהוא חייב לפחות מפלגה חרדית אחת בקואליציה ואני מהמר על יהדות התורה.

הרבנים יכריעו בסופו של דבר מה יעשה הציבור

המפלגה מורכבת אמנם מכמה סיעות, אך המכנה המשותף הוא הצייתנות לרבנים. אם אלה יורו על כניסה לממשלת לפיד, כך יקרה. הסכנה שהמצביעים ינטשו את יהדות התורה יחסית זניחה מאחר וגם הקולות מגיעים בהוראת מועצת גדולי התורה, ופחות בעקבות אהדה לחברי הכנסת או ראש ממשלה מסוים. המיינסטרים החרדי מציית לרבנים בנוסח "נעשה ונשמע".

בנוסף, המפלגות החרדיות חוששת מהתפקידים המסתמנים של ליברמן. האיש שאמר שהוא רוצה לראות אותם "מובלים במריצות למזבלה", צפוי כעת להחזיק גם בתיק האוצר וגם בשליטה על ועדת הכספים. החרדים לא באמת יכולים לשבת ארבע שנים באופוזיציה במצב הזה, כשקיומם של מוסדות החינוך שלהם תלוי בתקציבים שנמצאים בידיים של ליברמן.

גם הידידות המעניינת של ח"כ משה גפני עם ח"כ מרב מיכאלי מגדילה את סיכויי הכניסה לממשלה שנרקמת. זה לא סוד שיו"ר יהדות התורה מעריך את יו"ר העבודה. שניהם מסכימים על המון סוגיות ונראו יחד גם השבוע מספר פעמים.

ש"ס עדיין עם טראומה מהסכמי אוסלו

אצל ש"ס לעומת זאת טראומת אוסלו נוכחת. למרות שההסכמים היו עוברים גם ללא תמיכתה, עצם העובדה שש"ס הייתה בממשלת רבין הפכה לכתם שלא נשכח עד היום. לא הייתי שולל את כניסת ש"ס לממשלת בנט-לפיד, אבל אני מוכן להמר שאם זה יקרה, המהלך יצא לפועל רק אחרי שיהדות התורה תקפוץ למים.

הכל תלוי באיך תיראה הממשלה החדשה בנוגע ליחסי דת ומדינה. לפיד יעשה הכל כדי להיות ראש ממשלה. הוא ובנט יטילו וטו על פגיעה בנושאים דתיים, ואם החרדים יראו שהשמש זורחת גם בבוקר שאחרי עידן נתניהו, הם לא יהססו להיכנס.

למרות שאין לגפני או דרעי יותר מידי ברירות, זה לא אומר שכניסה לממשלת השינוי היא הדבר הנכון לעשות. אם הם יצטרפו, הם יעזרו ללפיד ולליברמן - שני אנשים שעשו קריירה משנאת חרדים. האחד בתחילת דרכו הפוליטית והשני בשנתיים האחרונות. המחויבות למצביעים גוזרת גם להימנע מללחוץ את ידם.