רע"ם עשתה היסטוריה, אבל המבחן הבא מעבר לפינה

עבאס נולד מחדש - גם אם הממשלה הזאת לא תצא לפועל בסוף, הוא יטען בפני ציבור בוחריו שהוא סיפק את הסחורה ועשה צעד חסר תקדים בדרך לכניסת האזרחים הערבים למעגל ההשפעה במדינה • המבחן האמיתי כעת יהיה בשאלה האם רע"ם תתעלה על התחרות המגזרית עם הרשימה המשותפת

מנסור עבאס, נפתלי בנט ויאיר לפיד בעת החתימה על ההסכם הקואליציוני / צילום: נוואף נבארי
מנסור עבאס, נפתלי בנט ויאיר לפיד בעת החתימה על ההסכם הקואליציוני / צילום: נוואף נבארי

עשרות פעמים בשבוע החולף עשו אנשי רע"ם את דרכם מכפר קאסם לכפר המכביה וההפך. זו הדרך שהם עשו כדי להביא לאירוע ההיסטורי שבו מפלגה ערבית נכנסת לראשונה לקואליציה במדינת ישראל. שבעה עשורים לקח לאזרחים הערבים לבחור מפלגה כזאת, שהתפצלה מהרשימה שאיגדה בתוכה את כל המפלגות הערביות כי רצתה לעשות את זה אחרת, בדרכה שלה, או ליתר דיוק בדרכו של העומד בראשה, מנסור עבאס. עבאס, שעד רגע חתימת ההסכם הקואליציוני להצטרפות לממשלת השינוי עוד נלחם על חייו הפוליטיים בתוך רע"ם ומחוצה לה, רגע לפני בחירות חמישיות שיובילו למחיקת רע"ם מהמפה הפוליטית.

האיש שנכשל בלשכנע את סמוטריץ' ובן גביר שהוא שותף לגיטימי, התקבל בזרועות פתוחות בגוש השינוי. פתוחות, אך חשדניות מאוד לגבי כוונותיו. יאיר לפיד, נפתלי בנט וגדעון סער מהרגע הראשון ידעו שעבאס מגיע אליהם כאופציה שנייה לאחר שנכשל בהקמת ממשלה עם נתניהו, אבל הם הבינו מהר מאוד שלאיש אין ברירה חוץ מלהקים איתם ממשלה. שאר האפשריות יביאו לסוף עידן עבאס, שרק התחיל. לאחר שנתניהו נכשל, רק הקמת ממשלת בנט-לפיד תביא להישרדותו הפוליטית ושיקום מצבו בחברה הערבית - שאיבדה תקווה בדרכו של עבאס אחרי האירועים האלימים ברחובות בין ערבים ליהודים שסימלו שפל ביחסים בין שני העמים במדינה.

עבאס נולד מחדש השבוע. גם אם הממשלה הזאת לא תצא לפועל בסוף, הוא יטען בפני ציבור בוחריו שהוא סיפק את הסחורה ועשה צעד חסר תקדים בדרך לכניסת האזרחים הערבים למעגל ההשפעה במדינת ישראל. פרטי ההסכם הקואליציוני שרע"ם חתמה מול בנט ולפיד חשובים, למרות הביקורת שהופנתה על התקפלות עבאס ברגעים האחרונים בעניין הקפאת חוק קמניץ וההכרה ביישובים הבלתי מוכרים בנגב. אך חשוב יותר הצעד עצמו. מפלגה ערבית תומכת ונכנסת לראשונה לממשלה כשותפה קואליציונית.

תהליך שילוב וישראליזציה

מכאן נפתחות בפני האזרחים הערבים שתי דרכים. הראשונה היא תחילת תהליך שילוב וישראליזציה מלאה. זו הדרך שתוביל רע"ם אם תצליח להוכיח שהצעד שעשתה הוא אכן ריאלי ויעמוד במבחן התוצאה. הדרך השנייה היא תגובת נגד, שתוליד תסכול עמוק ואי אמון במערכת הפוליטית הישראלית. זאת אם רע"ם תצא מופסדת מהכניסה לממשלה.

ברע"ם מבינים את המשמעות של הצעד ההיסטורי שנעשה פה, והם מבינים אפילו יותר את ההשלכות השליליות של צעד כזה אם לא יצליח. זאת הסיבה שהם הקשיחו עמדות לכל אורך המשא ומתן השבוע. גורם בכיר שהשתתף במו"מ הקואליציוני תיאר לי את המשוואה כך: "לבנט יש רק שתי אפשריות, או להפוך לראש ממשלה בקולות רע"ם או לסיים את דרכו הפוליטית". אבל גם ההפך הוא הנכון. הלחץ שהופעל עליהם לאחר שכל מפלגות הגוש חתמו ללפיד על ההסכמה שעלה בידו להקים ממשלה, היה ברמה שלא יכלו לעמוד בה יותר. ואז הגיע האישור של מועצת אל-שורא, שהסמיכה את מנסור עבאס לחתום אם נגמרו כל הקלפים ואי החתימה תביא לבחירות.

לצד ההשלכות השליליות, ברע"ם מצפים לשינוי מהותי בתפיסה של האזרחים הערבים את המדינה. בכיר רע"ם וחבר מועצת אל-שורא אמר בישיבה המכריעה שהביאה לאישור ההסכם הקואליציוני: "אנחנו כבר שבעה עשורים לא בשליטה על גורלנו, לא בשליטה על שום דבר במדינה. השינוי האמיתי יקרה פה ברגע שהצעירים הערבים שהצביעו לנו ומאמינים בצדקת דרכנו יחדלו מלפגוע ברכוש ציבורי ברחובות במהלך ההפגנות לא בגלל הפחד מהמשטרה, אלא בגלל הידיעה שאת התקציב לרכוש הזה אנחנו הבאנו. זאת ההרגשה האמתית שאזרח צריך להרגיש."

האם רע"ם תתעלה על התחרות המגזרית

אבל חשוב לסייג. המבחן האמיתי לדרכה של רע"ם ולהצלחתו של מנסור עבאס לא נמצא בסעיפי ההסכם הקואליציוני, וגם לא במספר הקולות שיקבלו בקלפי בבחירות הבאות. המבחן האמתי יהיה בשאלה האם רע"ם תתעלה על התחרות המגזרית עם הרשימה המשותפת ותשתף איתה פעולה בכנסת ומחוצה לה לטובת כל חלקי החברה הערבית. שינוי אמתי לא עושה מפלגה סקטוריאלית אחת, שינוי אמתי בחברה הערבית מגיע רק דרך שיח משותף של כל מרכיבי החברה הערבית - הדתיים והפוליטיים.

הכותב הוא ראש חטיבת החדשות ברדיו נאס ומגיש בכיר בערוץ מוסאווא