ארה"ב | פיצ'ר

מדוע הפדרל ריזרב לא פוחד מדוח המשרות

קשה למלא משרות והמשכורות עולות, אבל הפד שוקל גורמים אחרים שישכנעו אותו להימנע כעת מהעלאת מחירים

שלט דורשים בארה"ב / צילום: Associated Press, Keith Srakocic
שלט דורשים בארה"ב / צילום: Associated Press, Keith Srakocic

מעסיקים נאבקים למצוא עובדים וזה ייקר את עלות ההעסקה ויוביל את הפדרל ריזרב להעלות את שיעור הריבית הרבה יותר מוקדם ממה שתיכנן.

נו באמת.

משרד התעסוקה של ארה"ב דיווח ביום שישי שהכלכלה הוסיפה בחודש שעבר 559 אלף משרות חדשות, בהתאמה לעונה. המספר הגדול הזה נרשם באכזבה קלה לעומת 671 אלף המשרות שכלכלנים שנסקרו בידי הוול סטריט ג'ורנל חזו שיתווספו. וכשהדוח מגיע לאחר הדוח החלש מהצפוי גם באפריל, זו עדות נוספת לכך שחברות מתקשות למלא משרות.

ישנן סיבות אפשריות רבות למה, וכנראה שכמה מהן קורות במקביל. רשימה חלקית: קושי במציאת טיפול לילדים, דמי אבטלה מוגדלים שהופכים עבודות בשכר נמוך ללא אטרקטיביות, המשך החשש מקורונה ושינוי שבא בעקבות המגפה בתפישה לגבי איזה עבודה שווה את הסיכון. כל אלה הם תמריצים לא לעבוד. הדרך לגבור עליהם למעסיקים היא להגדיל את התמריצים לצאת לעבודה, בעיקר דרך שכר.

יש עדויות לכך שזה מתחיל לקרות. דוח התעסוקה הראה שהשכר השעתי הממוצע עלה ב־0.5% לעומת חודש קודם לכן, ועבר את 0.2% להם ציפו כלכלנים. זה מרשים במיוחד בגלל שהרווחים הגדולים ביותר מעבודה היו בתחומי הפנאי והאירוח - משרות בשכר נמוך שלרוב לוחצות כלפי מטה את כל ממוצע השכר.

החשש המובן הוא ששכר עולה יכול לגרום לעסקים להעלות מחירים, לגרום לעובדים לדרוש שכר אפילו גבוה יותר וליצור לחץ אינפלציוני שהפדרל ריזרב יצטרך להילחם בו. אבל בואו לא נקפוץ מעל הפופיק.

בתור התחלה, היו רק 7.6 מיליון פחות משרות במאי מאשר לפני המגפה. בהתאמה לגידול האוכלוסייה החור הזה מעמיק לכ־9 מיליון. המנדט של הפד אומר שעליו להביא את כל המדינה לתעסוקה מלאה. ללחוץ על הברקס כרגע יפעל נגד זה.

שנית, הרבה מהגורמים המקשים על מציאת עובדים כנראה ישככו בחודשים הקרובים. בתי ספר יחזרו ללמד פנים אל פנים בסתיו ודמי האבטלה המוגדלים יפוגו בספטמבר, בעוד ששיעור עולה של התחסנות וירידה בכמות מקרי הקורונה אמורה לגרום לכך שיהיה לאנשים נוח יותר לחזור לעבודה.

לבסוף, הפד רוצה לגרום לכך שהמשכורות יעלו. למעשה הפד חייב את זה אם הוא הולך אי פעם להשיג את היעד של אינפלציה של 2% לטווח הארוך, ואולי גם בגלל שהוא רוצה לראות את התעסוקה מביאה חלק מהנתח של ההכנסה הלאומית שאבד לה בעשורים האחרונים.

המסלול הצפוי של הפד נותר כך שבמהלך בקיץ הוא יתחיל לדבר על הורדת קניית נכסים וכמה זמן אחרי זה יתחיל את התהליך הארוך של הפחתתם לאפס. אחרי זה יתחיל סוף סוף להעלות בהדרגה את שיעור הריבית. יש דברים שיכולים לשנות זאת, כמו שיקום של התעסוקה במהירות מפתיעה, אבל תלונות על כמה קשה למצוא פיקולו למסעדה הם לא אחד מהם.