מהולילנד ועד ליצמן: כל הפרטים על חקירת השחיתות החדשה. וגם, מה אמרה בכירת תנובה לשעבר לחוקרים

מוטי בבצ'יק, עוזרו הבכיר של השר יעקב ליצמן, נעצר בחשד שקידם אינטרסים של חברות במשרד הבריאות, עבור תרומות לעמותות עליהן היה מקורב • בכירה בתנובה שנחקרה העידה כי אכן העבירה את התרומות, אך לא היא זאת שקבעה לאן יגיעו • עד לאן תגיע החקירה?

מוטי בבצ'יק / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות
מוטי בבצ'יק / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות

נתחיל קודם כל מהשורה התחתונה: שר הבריאות לשעבר יעקב ליצמן, המכהן כיום כשר השיכון והבינוי, לא חשוד בפרשת השחיתות במשרד הבריאות שנחקרת באופן גלוי החל מהיום על ידי להב 433. לאחרונה הודיע היועץ המשפטי לממשלה כי הוא שוקל להעמיד את ליצמן לדין בכפוף לשימוע, בשתי פרשות שונות. הפרשה הנוכחית לא תהיה ככל הנראה השלישית של ליצמן.

במרכז החקירה ניצב עוזרו הבכיר של ליצמן, מוטי בבצ'יק, אשר במערכת הפוליטית והפקידותית נהגו לכנותו בחצי קריצה "שר הבריאות בפועל".

העובדה כי משטרת ישראל חוקרת מספר פרשות שחיתות שונות במשרד הבריאות שהתגבשו למסכת ראייתית אחת שבמרכזה ניצב עוזרו הבכיר של ליצמן, לא מחמיאה במיוחד לליצמן.

חוקרי המשטרה מתבססים בשלב זה על האזנות סתר לבבצ'יק משנת 2017. בבצ'יק קידם על פי החשד אינטרסים של בעלי עסקים שנזקקו לרגולציה של משרד הבריאות, עבור תרומות לעמותות שהוא חפץ ביקרן.

חוקרי המשטרה הניחו שהשר יעקב ליצמן מעורב ברמה כזו או אחרת במסכת הפלילית. דא עקא, מתוך החומר שנאסף אין ראיה למודעות של ליצמן למעשיו לכאורה של עוזרו ומקורבו בבצ'יק. משום כך, ליצמן לא נחקר באזהרה ואם לא יהיה שינוי דרמטי בכיוון החקירה, הוא אמנם יידרש למסירת עדות פתוחה, אך גם בהמשך לא ייחקר באזהרה.

הדמיון להולילנד

הפרשה הנוכחית מזכירה את פרשת הולילנד, לפחות בכל מה שקשור לראש עיריית ירושלים לשעבר אורי לופוליאנסקי. לופוליאנסקי נחשד, הואשם ובסוף גם הורשע בקידום פרויקט הנדל"ן "הולילנד" במוסדות התכנון והבנייה העירוניים, עבור תרומות לגופים שונים - כולם טובים, כולם ראויים, כולם משרתים מטרות נעלות.

לא נטען כי לופוליאנסקי נטל כסף כלשהו לכיסו. כל זה לא מנע ממנו להיות מורשע ב-7 אירועי קבלת שוחד ולגזר דין חריג בחומרתו באותה תקופה - 6 שנות מאסר בפועל. מסיבות שונות שאין כאן המקום לפרטן, עונשו הוקל בצורה דרמטית בערעור שהגיש לבית המשפט העליון.

עם זאת, יש לציין את הקביעה בפסק הדין כי "לופוליאנסקי מוחזק, אפוא, כמי שהיה ער לכך שהתרומה ניתנת לו על רקע תפקידו הציבורי. חזקה זו אינה חלוטה, כמובן, ניתן לסתור אותה; אלא שלופוליאנסקי לא הציג טענות או ראיות שהיה בהן לעורר ספק סביר לעניין זה. בנסיבות אלו יש לקבוע כי החזקה לא נסתרה על ידו, והתוצאה היא כי הושלמה הוכחת היסוד הנפשי לעניין עבירות אלו".

אם אכן יש בידי המשטרה הקלטות בהן בבצ'יק דן עם גורמים שונים במשק אודות תרומות לעמותות שונות, בבצ'יק יצטרך לתת הסברים משכנעים מדוע פנו בכירי המשק דווקא אליו, עוזר בכיר של שר הבריאות, כדי להתייעץ עימו לאיזה עמותות לתרום. האם חסרים אנשים להתייעץ עימם בנוגע למתן התרומות, שבכירי המשק שטחו את רצונותיהם למתן תרומות בפני בבצ'יק?

בשלב זה לא הוטחו בפני בבצ'יק חשדות קונקרטיים, ונראה כי העניין ייחשף בפניו אט אט במהלך ימי החקירה הבאים.

תנובה: מהאחראית על התרומות ועד המנכ"ל

על פי החשד, בבצ'יק קידם אינטרסים של חברות שונות בצומת שבה ישב במשרד הבריאות. כך לדוגמה קידם את האינטרסים של חברת רוש ישראל כדי לקדם את האינטרס שלה להכניס תרופה ניסיונית לתוך סל התרופות, וכך פעל כדי להקל על תנובה מול ועדת סימון המוצרים על המזון בכל הנוגע לגבינות הצהובות של תנובה.

במסגרת החשד בתנובה, נחקרה עובדת החברה שהייתה אחראית על מתן התרומות של החברה. אלא שבחקירתה טענה כי ההחלטה למי תנובה תעביר את התרומות לא באמת הייתה תחת אחריותה והיא הייתה כפופה ישירות למנכ"ל אייל מליס. לאור טענה זו, מעריך גורם המצוי בפרטי החקירה כי החקירה צפויה להתרחב וגם מליס יצטרך להתייצב בלהב 433 ולספק הסברים.

העובדה כי הארכת המעצר של בבצ'יק נתחמה בהסכמת הצדדים עד ליום שלישי בשעה 20:00 בערב ולאחר מכן ישהה במעצר בית, היא נקודת אור עבורו. כאשר התיק כבד ומגובש, המשטרה נוטה לבקש הרבה יותר ממעצר של יומיים או שלושה. כמובן שעוד מוקדם לקבוע מסמרות, אך ורק על בסיס נתון זה, אך יש לבבצ'יק סיבה לשמור על אופטימיות.

באי כוחו של מוטי בבציק, עוה"ד מיכל רוזנבוים ועו"ד עמית חדד מסרו כי "מרשנו הוא עובד ציבור שמקדיש את חייו למען הכלל. אנחנו משוכנעים שבקרוב מאוד יובהר שלא נפל כל רבב במעשיו, וכל פעולותיו נעשו כדין".

***חזקת החפות: החקירה הפלילית בפרשה נמצאת בראשיתה. החשודים מכחישים את המיוחס להם, אף אחד המעורבים לא הורשע ועומדת להם חזקת החפות.