נשיאת לשכת רואי החשבון: עצרנו את המגפה אך השלכות המשבר הכלכלי ילוו אותנו לטווח ארוך

בפאנל הפתיחה של כנס לשכת רואי החשבון באילת אמרה נשיאת הלשכה רו"ח איריס שטרק כי "הצפי הוא לאלפי עסקים בקשיים" וקראה לממשלה להמשיך את הסיוע לעסקים

נשיאת לשכת רואי החשבון איריס שטארק / צילום: ניב קנטור
נשיאת לשכת רואי החשבון איריס שטארק / צילום: ניב קנטור

"בסוף יוני יסתיימו רשתות הביטחון לסיוע כלכלי וכן המענקים, ואז צפויים עסקים רבים להגיע למצב של חדלות פירעון וקושי תזרימי. הצפי הוא לאלפי עסקים בקשיים, ולכן יש להיערך מראש עם תוכניות ותקציבים מתאימים מקרנות ייעודיות. הכדאיות להצלת העסקים היא משימה לאומית ועל הממשלה החדשה להיערך ליישום מהיר", כך אמרה נשיאת לשכת רואי החשבון רו"ח איריס שטרק בפאנל הפתיחה של כנס לשכת רואי החשבון באילת.

שטרק הוסיפה, כי "גם המשבר הביטחוני של מבצע 'שומר החומות' מחייב מענה רחב לעסקים שחוו פגיעה - הן פיזית מירי הטילים, הן לגבי עובדים שלא יכלו להגיע למקומות העבודה וזה כולל את אזור הדרום ועד לנתניה, וכן עסקים שנפגעו כתוצאה מהמהומות בערים המעורבות.

"יש לוודא שהנזק העקיף ייכלל במסגרת חישובי הפיצוי של עסקים שחוו פגיעה ישירה, כולל אובדן הרווח העתידי עד לשיקומו של העסק, וזאת לפחות עד 40 ק"מ, אבל צריך להרחיב לכלל היישובים שספגו פגיעות ישירות, ובכלל זה עסקים שנפגעו ישירות מירי הטילים מעבר ל 40 הק"מ, ולוודא שיקבלו סיוע ניכר כמי שנפגע קשות.

"לגבי עסקים מעבר לטווח זה, ועד לנתניה, שעובדים לא יכלו להגיע לעבודה ולא יכלו לעבוד מהבית בשל מצב החירום והצורך בשמירה על הילדים, יש לפעול עפ"י מתווה המענקים של תקופת הקורונה. לעסק שיראה על פגיעה בהכנסות בהשוואה לתקופה מקבילה בשנת 2019 (טרום הקורונה), יש לפצות בהתאם את המעסיקים".

לגבי הפגיעה בעסקים בערים המעורבות, אמרה שטרק כי "יש להכיר בכך שהתפרעויות נחשבות לנזקי מלחמה". הדברים נאמרים כאשר ברקע אמר שר האוצר ישראל כ"ץ הבוקר (ב') בוועדת הכספים כי המשנה ליועץ המשפטי לממשלה חוסם את האפשרות להכיר בנזקים לעסקים בערים המעורבות כנזקי הלחימה ולקבוע מתווה לפיצויים.

שטרק הוסיפה ואמרה כי "אנו אחרי תקופה מורכבת, ומזה שנתיים שאנו בסבבי בחירות, כאשר מאז הבחירות הרביעיות עדין בתהליך של הקמת הממשלה. הנדבך הראשון ליציאה מהמשבר שחווינו הוא הצורך ביציבות פוליטית ושלטונית, המבטיחה תוכנית כלכלית ארוכת טווח ומקדמת תהליכי חקיקה רבים שהוקפאו וחדשים, שייתנו מענה לסוגיות רבות, במטרה לשחרר חסמים ולאפשר התאוששות וצמיחה של המשק.

"גם בסוגיות המשליכות עלינו כרואי חשבון ובכלל זה - הגבלת אחריות של רואי חשבון, ייצוג לרואי חשבון במס שבח ועוד. נראה שהצלחנו לעצור ולמגר את המגיפה הבריאותית, וכן המשק חוזר לעצמו בהדרגתיות. אך השלכות המשבר הכלכלי ילוו אותנו לטווח ארוך. יש עדין ענפים שחזרו לפעילות חלקית וכאלה שעדין לא חזרו".

אסור להעלות מסים

שטרק התייחסה גם לצורך בהארכת מודל החל"ת ובקידום החקיקה שגיבש שר האוצר ישראל כ"ץ ליציאה מדורגת מתוכנית הסיוע. לדבריה, "בסוף יוני צפוי להסתיים החל"ת ורבים יישארו ללא רשת ביטחון.

"ישנה הצעה להמשך חלקי של פיצוי החל"ת, למי שזקוק לכך עפ"י גיל ובעלי משפחות. ואכן המשך החל"ת צריך להיות ממוקד אך ורק במי שזקוק ואין לו אפשרות לחזור למקומות העבודה. כאשר המטרה היא צמיחה והגדלת התוצר והפריון.

"במקביל, יש לעודד חזרה מלאה מחל"ת והשתלבות בשוק העבודה, וכן על הממשלה להשקיע בשני מישורים - האחד תמריץ למעסיקים לקלוט עובדים, והשני לאפשר למעסיקים לבצע הכשרות מקצועיות על בסיס תקציבים שהוקצו לכך.

"על הממשלה לממש את התקציבים להכשרות מקצועיות פנימיות שייעשו ישירות ע"י המעסיקים, ובכך לסייע ביישום תהליכי ההתייעלות של העסקים, שהפיקו לקחים ותובנות מתקופת משבר, ועברו לשימוש ניכר בטכנולוגיה מתקדמת שמצריכה מיומנויות חדשות".

לדברי שטרק, כדי לאפשר יציאה מהמשבר "יש לאפשר פתיחת עסקים מהירה במסלול ירוק מול גורם מרכזי אחד, אסור לבצע מהלכים של העלאת מסים - זהו נטל שבתקופה כזו הציבור לא יעמוד בו, ויעצור את ההתאוששות. יש לאפשר שינוי חקיקה של קיזוז הפסדים אחורה, הקלות מיסוי להכרה בפחת מואץ לתקופה ארוכה יותר. יש להקפיא תעריפי ארנונה, לבצע השקעות בתשתיות ולעודד את הכסף הרב שקיים לתשתיות להגדיל מענקים להשקעה בציוד טכנולוגי משפר פריון, לאפשר מסלול ירוק לקבלת מענקים מרשות ההשקעות ורשות החדשנות תוך הפחתת דרישות להעמדת הון עצמי, וכן, להקצות תקציב ניכר לחדשנות, ובכלל זה לעודד הקמת חממות טכנולוגיות בחברות עסקיות תוך ניכוי מיידי של כל ההשקעות.

"יש להגדיל תקציבי שיווק לעידוד הייצוא לעסקים בעלי ערך מוסף. בנוסף, יש לאמץ מודל עבודה היברדי לשילוב חלקי של עבודה מהבית במגזר העסקי והציבורי, תוך הכרה לצורכי מס בהוצאות גם לשכירים, וגם למעסיקים המשתתפים בהוצאות העובדים מהבית,הצעה שאנו מקדמים בלשכה, וכן לאפשר הפחתת תשלום למעונות להורים עובדים לעודד כדאיות יציאת שני בני הזוג לשוק העבודה.

"מהלכים מרכזיים אלה ועוד, יתנו רוח גבית לעסקים ,לשכירים ולשוק התעסוקה בישראל, במטרה לחזור לשגרה ולצמיחה במהירות. ואנחנו יודעים ואנחנו רוצים להתאושש, גם מול מדינות ה OECD אנחנו יכולים להיות גאים".

אווירת בחירות בכנס

כנס לשכת רואי החשבון מתקיים השבוע בסימן הבחירות הקרבות לנשיאות הלשכה. באוקטובר הקרוב תשלים שטרק שלוש שנים לקדנציה שלה כנשיאה ולפני מספר חודשים היא כבר הודיעה כי אין בכוונתה להתמודד שוב על התפקיד.

הבחירות הקרובות ייערכו באוקטובר השנה, ובהן יתמודדו על תפקיד הנשיא/ה רו"ח אלינה פרנקל מהמחנה של שטרק ורו"ח חן שרייבר, שהתמודד מול שטרק בבחירות הקודמות. אווירת הבחירות מורגשת בכנס כאשר המועמדים מסתובבים בין הנוכחים ומנהלים את הקמפיין מחוץ לאולמות ההרצאות.

*** גילוי מלא: כתבת גלובס משתתפת בכנס לשכת רואי החשבון במימון מלא של העיתון