איך בנט ישכנע אנשי ימין להצביע לו שוב?

לנפתלי בנט משימה קשה במיוחד, הבייס מאוכזב והוא צריך לשכנע שהוא נשאר נאמן • כדי להצליח עליו להוכיח לציבור שהוא אכן עושה מדיניות ימין, וגם לשווק אותה - במערכת המשפט, בהתיישבות ועוד • אם יצליח, הכעס עליו יתפוגג אט אט, ובבחירות הבאות הוא יוכל להביא "הישגים" ימניים

נפתלי בנט / צילום: Associated Press, Ronen Zvulun
נפתלי בנט / צילום: Associated Press, Ronen Zvulun

בואו נדמיין את הסיטואציה הבאה - לא הצליחה לקום ממשלת ה"שינוי" והולכים לבחירות חמישיות.

מה היה עולה בגורל נפתלי בנט בבחירות האלו? התרחיש הסביר ביותר - הוא היה נלחם על חיי מפלגתו עד הרגע האחרון, מתנדנד סביב אחוז החסימה וייתכן שאף נשאר מתחתיו. מצביעיו, כרגע - 6 מנדטים בלבד, להזכיר, שלפי סקרים פנימיים רק כחצי מהם תומכים בכניסה לממשלה עם השמאל - היו כנראה מתפזרים לכל עבר. חלק לליכוד, חלק למפלגות מרכז וחלק היו נקטפים על ידי בצלאל סמוטריץ', שעושה הכול כדי לבסס את מעמדו כמנהיג הציונות הדתית כולה.

בכאוס הפוליטי של השנתיים האחרונות בישראל, נוצר מצב אבסורדי שבו אדם שרק לפני שנתיים לא עבר במפתיע את אחוז החסימה ונאלץ לספור אישית פתקים בבנייני האומה, נהיה ראש ממשלה, כאשר ספק אם היה נבחר לכנסת בבחירות הקרובות.

בנט שיחק בקלפים שלו כמו שצריך, ניצל היטב את מעמדו כ"לשון המאזניים" (תקדים מסוכן בפוליטיקה הישראלית. היום זה הוא, מחר מישהו אחר עם 6 מנדטים שיכהן כראש ממשלה, רק בשל כוח המיקוח שלו) והצליח, ככל הנראה, להיות ראש הממשלה חובש הכיפה הראשון בתולדות ישראל. הישג מכובד, אבל עכשיו הוא צריך לחשוב טוב על העתיד הפוליטי שלו. גם מאחר והמצב שלו ב"בייס" לא טוב, וגם מאחר ובתרחיש סביר הממשלה הזו לא תחזיק מעמד כמה שנים (די לראות את הקשיים במשא ומתן הקואליציוני כדי להבין עד כמה עמדות "השותפים הלא טבעיים" רחוקות זו מזו בכל נושא מהותי ועד כמה קטן המכנה המשותף ביניהם מלבד רל"ב - "רק לא ביבי").

להגיד "נטפל רק באחדות, בקורונה ובכלכלה" זה נחמד, אבל "קורונה" כבר אין כמעט בישראל (מעניין בזכות מי), הכלכלה כבר בהתאוששות מפתיעה, וכפי שהוכיחו לנו אירועי עזה, לוד ועכו - הסכסוך הישראלי-ערבי לא מחכה שיגיעו אליו מתישהו, אלא דורש תשומת לב מלאה כל הזמן. הדבק של רל"ב יתפורר במהירות, ונישאר עם הפערים.

לכן בנט צריך להתכונן במהירות לעתיד, ולראייתי יש לו שתי אופציות - הראשונה, להחזיר בכל הכוח את ה"בייס" ולבסס את עצמו כמנהיג הימין הבא, בעידן שאחרי נתניהו. השנייה, לייצר "בייס" חדש, של מצביעי מרכז, אולי באמצעות הקמת מפלגה גדולה סטייל "קדימה" עם לפיד, גנץ, סער ואחרים.

להחזיר את ה"בייס" הימני - זו נראית כרגע המשימה הקשה ביותר. לבנט לא היה מעולם בסיס מצביעים גדול מדי (הוא לא היה חלק ממפלגה גדולה) וכרגע מצבו קשה מאוד - אבטחה שהוצמדה לו, הפגנות סביב ביתו והאשמות והכפשות שהוא סופג. הכעס על בנט מהימין נובע מהפרות הבחירות הרבות שלו - לא לשבת עם לפיד, לא להיתמך בקולות רע"ם וכו'. הכעס הזה הוא יותר רגשי מאשר רציונלי, מאחר וכבר די הסכמנו בצער כציבור שהפוליטיקאים לא יקיימו את הבטחות הבחירות שלהם (מעולם לא הפרו רבים כל כך הבטחות בחירות רבות כל כך...), ושאם אכן כולם היו מקיימים את כל ההבטחות, היינו ממשיכים לבחירות חמישיות עד שמיניות.

בנט יכול לאמץ את "קמפיין גן הוורדים"

איך בנט יכול להחזר אליו בעתיד את מצביעי הימין? ראשית, לבנות על הזיכרון הציבורי הקצר, ועל כך שתפקיד ראש הממשלה - עם הנאומים, המאבטחים, הפגישות עם מנהיגי העולם, ההגעה לזירות פיגועים, הטקסים וכו' - יקנה לו אוטוריטה וסמכות. בארה"ב קוראים לזה "קמפיין גן הוורדים" - כנשיא מכהן, אין צורך לנהל קמפיין פוליטי נמוך כמו היריבים, אלא לנצל את הטקסים בגן הוורדים בבית הלבן כדי לומר מסרים פוליטיים במסווה של נאומים ממלכתיים ולקבל הרבה "זמן מסך" מעצם התפקיד.

שנית, להוכיח לציבור שהוא אכן עושה מדיניות ימין, וגם לשווק אותה - במערכת המשפט, בהתיישבות ועוד. הכעס עליו יתפוגג אט אט, ובבחירות הבאות הוא יוכל להביא "הישגים" ימניים.

האפשרות השנייה היא לאמץ מדיניות מרכז (שהיא בעצם מדיניות "אל תעשה ואל תכריע בעניינים שנויים במחלוקת") ולחזק את הקשר האישי עם חבריו הפוליטיקאים ואת הקשר הפוליטי עם הישראלי הממוצע - אותם "קולות צפים" (22 מנדטים בממוצע בישראל בכל מערכת בחירות, שמחליטים ביממה האחרונה למי יצביעו) וכאלו שאין להם בסיס אידיאולוגי מוצק. לקראת הבחירות הבאות הוא יוכל לבצע עם לפיד, גנץ, סער ושות' "מפץ פוליטי" ולהקים מפלגה שיכולה להיות הגדולה ביותר.

אם יבחר בדרך הזה, חובת ההוכחה עליו להוכיח לכלל הציבור שהעובדה שהוא חובש כיפה ומגיע במקור מהימין העמוק לא אמורה לאיים עליהם - ולחזק את הדימוי של איש ההיי טק מרעננה, ששירת בסיירת מטכ"ל ועשה "אקזיט" גדול. התקשורת המיינסטרימית, שרק לפני כשנה היו שכינו אותו בה "איש מסוכן" וכעת הוא "נראה ונשמע כמו ראש ממשלה" - רק כדי לראות כבר את המובילים מגיעים לבלפור - כנראה תסייע לו בכך.

לאן בנט הולך מכאן? הכול תלוי ביכולתה של הממשלה החדשה למשול, ובעיקר לשרוד.

הכותב הוא מומחה בינלאומי לשכנוע, שיווק, מכירות, העברת מסרים ומשא ומתן