כוכבי, שב"כ והמשטרה בישיבת הקבינט: לא לקיים את מצעד הדגלים דרך הרובע המוסלמי

נתניהו וגנץ יצאו להתייעצות נפרדת כדי לנסות להגיע למתווה מוסכם לצעדת הדגלים המתוכננת ליום חמישי • בישיבה המליצו הרמטכ"ל, ראש השב"כ ארגמן, והמפכ"ל שבתאי לקיים את המצעד במסלול חלופי ובצורה מתואמת

ריקוד הדגלים בירושלים לפני כחודש / צילום: Shutterstock, yosefus
ריקוד הדגלים בירושלים לפני כחודש / צילום: Shutterstock, yosefus

הרמטכ"ל אביב כוכבי, ראש השב"כ נדב ארגמן ומפכ"ל המשטרה קובי שבתאי המליצו היום (שלישי) לקבינט הביטחוני לא לקיים את מצעד הדגלים במתווה המקורי של צעדה דרך הרובע המוסלמי ושער שכם ביום חמישי. ראשי מערכת הביטחון ציינו ניתן יהיה לקיים את המצעד במסלול חלופי ובצורה מתואמת.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון בני גנץ יצאו במהלך הישיבה להתייעצות נפרדת כדי לנסות להגיע למתווה מוסכם לקיום המצעד. ההכרעה עברה לפורום השרים לאחר שנתניהו, גנץ, השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה, המפכ"ל שבתאי, ראש המל"ל מאיר בן שבת וראש שב"כ ארגמן, דנו בנושא אמש לתוך הלילה.

לפי גורם שהשתתף בישיבה, במהלך הדיון אמר שבתאי כי להערכת המשטרה קיום מצעד הדגלים ברובע המוסלמי ושער שכם בעיתוי הנוכחי עלול להביא לחידוש המהומות ברחבי הארץ. לדבריו, גם ראש שב"כ ציין כי מצעד הדגלים במתווה שהמארגנים רוצים לבצע עלול להביא להסלמה משמעותית. גורם שמעורה בפרטים אמר כי שב"כ מציע חלופה של קיום "ריקוד דגלים" ברחבת הכותל במקום או מצעד רק דרך שער יפו.

גנץ הביע בדיון התנגדות לקיום המצעד מחשש להסלמה, בעוד אוחנה תמך בקיום המצעד כמתוכנן. נתניהו ביקש לבחון חלופות, אבל לא הביע עמדה ברורה לגבי המתווה בו הוא תומך. המפכ"ל הוסיף כי אין מספיק כוח אדם לאבטח את הצעדה בתכנון המקורי ובמקביל לשמר כוננות של אלפי שוטרים בכל הארץ, ולהערכת המשטרה חסרים אלפי שוטרים כדי לבצע זאת. 

מוקדם יותר אתמול הודיע יו"ר הציונות הדתית, בצלאל סמוטריץ', כי המצעד בוטל בעקבות הודעת המשטרה כי לא תאפשר את המצעד בתוואי המסלול הנוכחי. המשטרה פרסמה לאחר מכן הבהרה כי התקיימה שיחה עם המארגנים, וכי כפי שכבר הודיעו אמש - המתווה הנוכחי לאירוע לא אושר, וכי במידה ויוחלט לשנות את המתווה או את מועד הצעדה, הנושא ייבחן מחדש.

אוחנה צייץ כי הוא ביקש מנתניהו לקיים דיון בנושא. "עמדתי הייתה ונותרה כי אין לשעות לאף איום מאף גורם המאיים על חופש הביטוי, הפולחן או הדת", כתב בטוויטר. "אני שומע על המורכבויות והקשיים, ועדיין סבור כי יש להעלות את ההחלטה לדרג המדיני בשל חשיבותה. 'להיות עם חופשי בארצנו' לא יכולה להישאר שורה מהמנון. שוחחתי עם רה"מ, ובכוונתו לקיים דיון בנושא".

"מפכ"ל המשטרה לא מסוגל להגן על צועדים ברחובות ירושלים עם דגלי ישראל ולא מסוגל להגן על תושבי לוד, רמלה ועכו היהודיים", אמר סמוטריץ' בהודעה שמסר מוקדם יותר. "עכשיו הוא גם הופך את יחיא סינוואר למי שמנהל את ירושלים. זו כניעה מבישה לטרור ולאיומי החמאס".

אתמול אמר ח"כ איתמר בן גביר (הציונות הדתית) כי אם המשטרה לא תאפשר את קיומו של המצעד במסלול המתוכנן, הוא ישתתף בצעדה בכל זאת. "אם המשטרה לא תאפשר את ריקוד הדגלים, בכוונתי להפעיל את חסינותי ולצעוד בשמחה עם דגלים", אמר בן גביר.

הרעיון לקיים את המצעד נתקל בהתנגדות במערכת הביטחון, וגורמים ביטחוניים הזהירו כי הוא עלול להביא להסלמה ביטחונית בגדה המערבית וברצועת עזה. זאת, לאחר שמנהיג חמאס ברצועה יחיא סינוואר איים שלשום כי אם ייערך מצעד דגלים נוסף בירושלים - ארגון הטרור יתקוף את ישראל.