יש לכם סטארט-אפ? אתם זכאים להנחת מס משמעותית

בישראל פועלות אלפי חברות הייטק, ובכל שנה מתווספות עשרות חברות לזירה • בתוך הזירה הזאת למסים העירוניים יכולה להיות משמעות כלכלית, אך רבות מהחברות והיזמים אינם מודעים לאחת ההטבות החשובות ביותר שמעניקה להם הרשות המקומית

משרד ריק / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
משרד ריק / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

בישראל פועלות אלפי חברות הייטק, בהן חברות בנות של תאגידים רב-לאומיים, חברות שכבר בנו מוניטין בשוק המקומי ובחו"ל וגם סטארט-אפים צעירים בשלב הגראז'. בכל שנה מתווספות עשרות חברות לזירה הזאת כאשר יזמים צעירים מנסים את מזלם. חלקם עושים את האקזיט הנכסף, מבססים חברה ומוצר מצליח ואחרים כושלים.

בתוך הזירה הזאת למסים העירוניים יכולה להיות משמעות כלכלית. לדברי עו"ד עמוס אילן, שותף במשרד קולודני ושות', "רבות מהחברות ומהיזמים אינם מודעים לאחת ההטבות החשובות ביותר שמעניקה להם הרשות המקומית: הנחה של עד שני שליש בארנונה לחברות תוכנה. חברות הזנק רבות זכאיות להנחה בארנונה, או בשמה המקצועי - לשומת ארנונה (הנחה) בסיווג בית תוכנה, כמשמעו בצו הארנונה של הרשות המקומית הרלוונטית" .

לדברי אילן, במקרים רבים ההנחה הזאת יכולה להגיע למאות אלפי שקלים בשנה. "מטבע הדברים, חברות ההייטק, ובהן בתי התוכנה, מרוכזים בערים כמו תל אביב, רעננה והרצליה, בהן ארנונה לעסקים גבוהה במיוחד. קבלת סיווג ארנונה של "בית תוכנה" משמעות בדרך כלל הנחה של כשני שליש. סיווג ארנונה כמשרדים, הוא הסיווג על פיו מסווגות ומשלמות מרבית חברות התוכנה. המשמעות הכספית עשויה להגיע למאות אלפי שקלים בשנה, תלוי בשטח אותו מחזיקה החברה".

איך מקבלים את ההנחה?

אחד הדברים שכדאי לדעת לפני הכל זה שלמימד הזמן יש חשיבות מכרעת לעניין קבלת ההנחה. "המועד להגשת ההשגה מוגבל בימים מקבלת שומת הארנונה הראשונית . לכן, לאחר הקמת החברה ורישומה, ומיד עם קבלת חיוב הארנונה הראשוני יש להגיש השגה למנהל הארנונה ברשות המקומית שבה מתבקשת ההנחה", מסביר עו"ד אילן. על ההשגה להיות מנומקת וממוסמכת היטב בכלל הטיעונים והמסמכים, שעל פי הם ניתן לבסס כי החברה הטוענת היא אכן חברת תוכנה .

אילן: "יש לפעול באופן מיידי, שכן יכולת התמרון לגבי שנות עבר מוגבלת במידה רבה, במקרה שהחברה לא טרחה להשיג על סיווג הארנונה במועד . גם אם הגשתם את ההשגה במועד, ולמרות שסיכויי ההצלחה בשלב זה אינם גבוהים, הרי ששלב ראשוני זה הוא קריטי, מאחר והוא עשוי לגדר את המחלוקת ואת הטיעונים שניתן יהא להשמיע בהמשך ההליך. מכאן, שניסוח ההשגה משמעותי ויש ככל הניתן להיעזר במומחה".

גם אם פעלת בזמן והגשת את כל המסמכים הרלוונטיים, מסתבר שהדרך להנחה לא תמיד קלה. לדברי עו"ד אילן, "הרשויות המקומית, דוגמת עיריות תל אביב, הרצליה, רמת גן, פתח תקווה ועוד, ידחו על פי רוב השגות הארנונה של חברות תוכנה בטיעונים שונים, בין היתר בנימוק שהחברות אינן עוסקות בכתיבת תוכנה, אלא עוסקות בחומרה, בקושחה, בבניית אתרי אינטרנט, בפרסום, "בשימור תוכנה" ובהגדרות שונות ומשונות, כיד הדמיון של מנהל אגף הארנונה המקומית".

האם הרשות יכולה לדחות את הבקשה?

הרשות רשאית לדחות את הבקשות להנחה, אך להליך דחיית בקשה לקבלת ההנחה יש כללים ברורים, ועל הרשות המקומית לעמוד בהם. עו"ד אילן: "הודעת הדחיה לבקשה להכרה כחברת תוכנה חייבת להישלח ולהתקבל אצל החברה. חשוב לדעת כי אי-המצאת הודעת הדחיה לחברה עשויה לשחק לטובתה בהמשך הדרך, וגם איחור בלבד של הרשות המקומית בהמצאת הודעת הדחיה. למרבה הצער, גם איחור שכזה יכולה ועדת הערר שליד הרשות המקומית לרפא בהינף החלטה, ועדיין - מדובר בנקודה חשובה שכדאי לזכור".

על תשובתו של מנהל הארנונה להיות מבוססת, מנומקת ולאחר ביקור בנכס. "גם תשובה זו של מנהל הארנונה עשויה להגביל אותו במידת מה בהמשך ההליך, ולכן יש לשים לב היטב לנימוקי הדחיה", מסביר אילן.

ואם הבקשה להנחה נדחתה? הגישו ערר

קבלת הודעת דחיית הבקשה להנחה על ידי רשות המסים לא מהווה את סוף הסיפור. לחברה יש אפשרות לערער על ההחלטה. עו"ד אילן: "השלב הבא הוא הגשת ערר לוועדת הערר שליד הרשות המקומית. ערר שכזה צריך להיות מבוסס ומנומק בנימוקים משפטיים, ומגובה בכלל העובדות הרלוונטיות. ההליך בפני ועדת הערר מקביל במובנים רבים להליך המשפטי, והוא מחייב הגשת כלל הניירת המשפטית ובכלל זה תצהירים, חקירת עדים וסיכומים" .

מה תבדוק ערכאת הערר? ישנם מבחנים שלפיהם יקבע האם החברה זכאית להנחה. "המבחנים שעל פיהם תבחן על פי רוב החברה כחברת תוכנה יכללו בין השאר את "מבחן ההנגדה", מבחן "מרכז הגרוויטציה" של החברה ומבחן "ניירות לקמוס" מבחנים אלו מבחנים פרי פסיקה, בהם בית המשפט מסתייע בהחלטה האם חברה היא אכן חברת תוכנה, או חברה "רגילה" המנסה להתעטף באצטלה לא לה", מסביר אילן.

על פי מבחנים אלו יכולה ועדת הערר לקבל החלטה אם החברה היא אכן חברת תוכנה. עו"ד אילן: "ניהול נכון של הערר יכול כמובן להביא לכך שוועדת הערר תקבל את הערר, ותפסוק כי החברה חייבת בתשלום ארנונה בסיווג כשל בית תוכנה" .

האם יש מה לעשות אם הערר נדחה?

גם החלטת ועדת ערר הדוחה את ערר החברה אולם אינה סוף פסוק, ויש לצדדים אפשרות לערער עליה. "לשני הצדדים יש אפשרות להגיש ערעור על החלטת ועדת הערר. במקרה שוועדת הערר מוצאת לנכון לדחות ערר חברת ההייטק, שמורה בפני זו הדרך לפנות לבית המשפט הרלוונטי לצורך ערעור על ההחלטה . מנהל הארנונה רשאי כמובן גם הוא, לערור לבית המשפט, ולחליפין זכאי מנהל הארנונה בשנת הכספים העוקבת לפסוק שוב, כי החברה איננה עוד זכאית לסיווג חברת תוכנה, למשל בנימוק שחברה סיימה את הליך הפיתוח, שאז על החברה להתחיל את ההליך מבראשית", מסביר אילן.

הכי חשוב: לא לפספס בהתחלה

לדברי עו"ד אילן, ניהול נכון של הפניה לרשות המקומית מלכתחילה עשוי לפתור הרבה כאב ראש בהמשך. "הטבת ארנונה לחברות הייטק יכולה להתבטא בסכומי כסף משמעותיים, במיוחד במדינה שבה ענף התוכנה מהווה חלק מרכזי בכלכלה הישראלית. מסיבה זו התפתחה סביב הנושא פסיקה ענפה שכוללת מבחנים דקדקניים, ואין זה פלא שחברות רבות משקיעות בהליכים משפטיים, הגם שהם ארוכים, עד לקבלת הסיווג הנכון. עצתנו היא לפעול נכון למן ההתחלה, במטרה לחסוך בעלויות ניהול הליכים עתידיים, וגם כמובן לזכות בהנחה המגיעה על-פי חוק".