האם עבאס ימונה לסגן שר במשרד ראש הממשלה?

בהסכם הקואליציוני של רע"ם נקבע כי המפלגה תמנה סגן שר במשרד ראש הממשלה - ככל הנראה עבאס עצמו • סגן השר יהיה חבר בוועדת השרים לענייני החברה הערבית, שתהיה מעורבת בכל שלבי התכנון והביצוע של תוכנית החומש החדשה

ח"כ מנסור עבאס בנאום ההשתלבות לאחר הבחירות / צילום: צילום מסך מתוך ערוץ הכנסת
ח"כ מנסור עבאס בנאום ההשתלבות לאחר הבחירות / צילום: צילום מסך מתוך ערוץ הכנסת

אחד הסעיפים המעניינים בהסכם בין יו"ר רע"ם מנסור עבאס לבין ראשי הקואליציה המתהווה יאיר לפיד ונפתלי בנט, הוא מינוי סגן שר במשרד ראש הממשלה מטעמה של רע"ם. הכוונה היא כי סגן השר אם ימונה, מן הסתם עבאס עצמו, יהיה חבר בוועדת השרים לענייני החברה הערבית, שתהיה מעורבת בכל שלבי התכנון והביצוע של תוכנית החומש החדשה, ושאר הסוגיות הכלכליות־חברתיות העוסקות בחברה הערבית.

רע"ם רוצה להיות בתוך הרשות המבצעת - בתוך גורמי קבלת ההחלטות. בכנסת, הרשות המחוקקת והמפקחת, כבר קיבלה ראשות של שתי ועדות - ועדת הפנים והוועדה למאבק באלימות בחברה הערבית. אם זה אכן יקרה, מדובר בתקדים דרמטי של צירוף נציג ערבי ממפלגה שאינה ציונית (בעבר היו שרים ערבים ממפלגת העבודה) ומתן ביטוי של ממש לרצון "להיכנס למגרש" ולא רק לצפות מהיציע.

החשש של כל הצדדים הוא ממעורבות בהחלטות העוסקות בענייני פלסטינים. ברע"ם בחרו במודע ובמוצהר לא לעסוק בענייני מדיניות ופלסטינים, וחיכוך בנושאים הללו משמעו ביטול כל הישגיהם.

הפתרון הוא בנוסח מה שעשו שנים רבות המפלגות החרדיות האשכנזיות. סגן שר לא משתתף בדיוני ממשלה ולא מצביע בהחלטותיה, אבל הוא יכול בהחלט לקבוע מדיניות בתחומים שהוא מופקד עליהם.

אלא שלמהלך יש מתנגדים רבים ברע"ם לרבות במועצת השורא - הגוף הדתי העליון של המפלגה. החשש שלהם הוא כי במקרה של אירוע כמו מבצע צבאי בעזה, או התחדשות המהומות במסגדי הר הבית, הם יתפסו כמשת"פים. הוויכוח עדיין נמשך, ולפי גורם בכיר ברע"ם - ייתכן שהזכות הזו למינוי סגן שר לא תמומש לאלתר אלא לאחר תקופת מבחן לפעילות הממשלה החדשה.