בכיר בלאומי: היקפי המשכנתאות יגיעו השנה לכ-100 מיליארד שקל

אורי יוניסי, סמנכ"ל משכנתאות וקשרי לקוחות בבנק לאומי, בכנס פסגת הנדל"ן: "2021 מסתמנת כשנה חסרת תקדים בהיקפי נטילת משכנתאות חדשות וגם בקצב מיחזורי משכנתאות קיימות"

משכנתאות / צילום: Shutterstock
משכנתאות / צילום: Shutterstock

"2021 מסתמנת כשנה חסרת תקדים בהיקפי נטילת משכנתאות חדשות וגם בקצב מיחזורי משכנתאות קיימות. אם קצב נטילת המשכנתאות החדשות שאנו רואים מתחילת השנה יימשך, בסוף השנה אנחנו עשויים להגיע לקרוב ל-100 מיליארד שקל, עלייה של כ-16% לעומת השנה הקודמת, שגם בה נשבר שיא כל הזמנים" - כך אמר אורי יוניסי, סמנכ"ל משכנתאות וקשרי לקוחות בבנק לאומי.

בכך יוניסי, שדיבר בכנס פסגת הנדל"ן בעריכת מרכז הנדל"ן, הגביה את רף ההערכות ששורר בענף המשכנתאות מזה זמן, לפיו היקף המשכנתאות שעתידות להילקח בשנה הנוכחית יעלה על השיא שנרשם בשנה שעברה, שהוא עצמו שבר את שיא המשכנתאות שנלקח ב-2019.

רכישת הדירות כיום נמצאת ברמה הגבוהה ביותר מאז ומעולם עם היקף ממוצע של יותר מעשרת אלפי עסקאות בחודש. גם היקפי המשכנתאות שמשקי-הבית לוקחים עולים בהתמדה, ובאפריל האחרון הגיעו לרמה ממוצעת של 866 אלף שקל.

"הרקע לכך הוא כמובן הגאות בשוק הדיור, שנובעת מכמה גורמים, ובהם העובדה שתוכנית מחיר למשתכן יורדת מהמדף בהדרגה, חזרה של משקיעים לשוק על רקע הורדת נטל המס עליהם והתעניינות גוברת של יהודים מחו"ל ברכישת דירה בישראל כהכנה לעלייה אפשרית", אמר יוניסי. "במקביל, אנחנו עדים למספר שיא של בעלי משכנתאות שמתעניינים במיחזור משכנתה, בהיקפים שעולים פי כמה על שנים קודמות. זאת, על רקע הרפורמה שהוביל בנק ישראל במסלול הפריים ורמות הריבית הנמוכות בכל המסלולים. הציבור מנצל את הרפורמה כדי להגדיל את חלקו של רכיב הפריים במשכנתה ולהוזיל משמעותית את ההחזר החודשי".

אורי יוניסי, ראש חטיבת קשרי לקוחות בבנק לאומי / צילום: כפיר סיון
 אורי יוניסי, ראש חטיבת קשרי לקוחות בבנק לאומי / צילום: כפיר סיון

ועם זאת, יוניסי אמר כי בלאומי רואים שמרבית הציבור מעדיף להגדיל את רכיב הפריים לעד 40% מהמשכנתה, ולא עד לתקרה המקסימלית של 66%. "נראה כי הסיבה לכך היא שהריביות בכל המסלולים, גם הקבועים, נמצאות בשפל היסטורי, והציבור מאזן בין הרצון להוזיל את ההחזר החודשי בטווח הקצר לבין הרצון לקבע את רמות הריבית הנמוכות במסלולים הקבועים, וכך ליהנות מריבית נמוכה לאורך שנים ארוכות קדימה, גם כאשר הריבית תעלה", אמר.