הממשלה התחייבה לבטל קנסות בנייה בחברה הערבית, אך היועמ"ש צפוי להתנגד

ביום שישי נחתם ההסכם הקואליציוני עם רע"ם, ובחלקו נקבע כי הממשלה תפעל לביטול קנסות בנייה בחברה הערבית באופן רטרואקטיבי • אלא שלגלובס נודע כי נושא ביטול הקנסות כבר הועלה על שולחנו של היועץ המשפטי לממשלה, והוא הבהיר כי ביטול קנסות רטרואקטיבית איננו אפשרי מבחינה משפטית

היועמ"ש אביחי מנדלבליט / צילום: שלומי יוסף
היועמ"ש אביחי מנדלבליט / צילום: שלומי יוסף

ביום שישי נחתם ההסכם הקואליציוני בין מפלגת יש עתיד בראשות יאיר לפיד לבין מפלגת רע"ם בראשות מנסור עבאס. אחד הסעיפים המשמעותיים בהסכם נוגע לאכיפת החוק בחברה הערבית והבדואית בתחום עבירות הבנייה. סעיף 18 קובע כי "הממשלה תפעל לתת פתרון הולם למצוקת הדיור והקרקעות ובעיות תכנוניות ביישובים הערבים תוך הפעלת אמצעי אכיפה מקובלים ומידתיים". 

כחלק מהסעיף, נקבע כי הממשלה תפעל לביטול הקנסות רטרואקטיבית שניתנו למפרי חוקי הבנייה בחברה הערבית: "במקביל יפנו ראש הממשלה וראש הממשלה החליפי ליועץ המשפטי לממשלה במטרה לבחון ביטול קנסות ועיצומים שכבר ניתנו בגין בנייה לא מוסדרת של מבני מגורים".

אלא שלגלובס נודע כי נושא ביטול הקנסות כבר הועלה על שולחנו של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, ותשובתו המשפטית לא צפויה לעורר נחת אצל מנסור עבאס. לדברי שני גורמים הבקיאים בפרטים, מנדלבליט הבהיר כי ביטול קנסות רטרואקטיבית בגין הפרת חוקי התכנון והבנייה איננו אפשרי מבחינה משפטית, וכי הוא לא יוכל להגן על כך משפטית אם תוגש בנושא עתירה לבג"ץ.

לטענת גורם במערכת הפוליטית, במפלגת רע"ם מבינים כי האפשרות לקבל את הסכם היועמ"ש לביטול הקנסות והעיצומים איננה ריאלית במיוחד.