האם בקרוב ראשי ממשלה יידרשו לתקופת צינון מהכנסת?

האם הממשלה החדשה מתכוונת למנוע מנתניהו להתמודד לכנסת הבאה? עיינו בהסכמים • המשרוקית של גלובס

 

 

ח"כ שלמה קרעי, הליכוד העולם הבוקר, רשת 13, 14.06.21 / צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב
ח"כ שלמה קרעי, הליכוד העולם הבוקר, רשת 13, 14.06.21 / צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב

מאז הנחת ההסכמים הקואליציוניים על שולחן הכנסת, נשמעו אמירות שונות ומגוונות על תוכנם. עוד בבוקר יום ב' התראיין חה"כ שלמה קרעי מהליכוד בתוכנית "העולם הבוקר" ברשת 13 וחזר על דבריו מהימים האחרונים: "הם מחוקקים חוק בקווי היסוד שלהם בהסכמים הקואליציונים שלא רק להגביל את הכהונה שלו כראש ממשלה, שהוא לא יוכל בכלל להתמודד בכנסת". בתשובה לתגובת המנחה, רותם ישראל, כי ימינה הסתייגה מהחוק הזה, ענה קרעי: "את חושבת כשזה יגיע, ושזה יהיה או שהחוק יעבור או שהממשלה נופלת, שבנט יוותר בקלות על כס ראש הממשלה"?

מספר הצעות חוק בנושא הוגשו במאי האחרון. ארבע מהן מציעות להגביל את כהונת רה"מ לשתי תקופות כהונה רצופות או 8 שנים רצופות, אולם אינן מגבילות ריצה לכנסת. הצעת חוק שכן דנה בצינון הוגשה מטעם ח"כים מתקווה חדשה, לפיה תוחל תקופת צינון מהכנסת לקדנציה אחת בת 4 שנים למי שכיהן כרה"מ או רה"מ החלופי במשך 8 שנים או יותר ברצף. יתרה מכך, מוצגת הבהרה כי בניגוד לסעיף הצינון של אלופים בצה"ל, ראש שב"כ וכו', לפיו התקיימותה של מערכת בחירות נוספת בתוך תקופת הצינון מביאה לסיום מיידי של תקופת הצינון, בהצעת החוק הנ"ל הצינון תקף לארבע שנים ולאו דווקא לקדנציה אחת.

התייחסות לתקופת צינון קיימת אך ורק בהסכם הקואליציוני שנחתם בין יש עתיד ותקווה חדשה. לפי סעיף 28: "מיד עם הקמת הממשלה יקודם חוק יסוד: הכנסת (תיקון - תקופת צינון והגבלת כהונת ראש ממשלה)". אמנם, סעיף 8 במסמך קווי היסוד להקמת ממשלת האחדות מגדיר כי הממשלה תפעל לקידום מיידי של חקיקה המגבילה את כהונת רה"מ לשתי קדנציות או 8 שנים, הארוך מביניהם, אך אין כל התייחסות לתקופת צינון בבחירות לכנסת.

כל הצעות החוק המדוברות מבקשות לתקן חוקי יסוד. על פי ההסכם הקואליציוני עם ימינה, לא תקודם חקיקת יסוד חדשה ולא יתוקנו חוקי היסוד הקיימים, אלא בהסכמת כלל סיעות הקואליציה. אם ישנה סתירה בין שני הסכמים קואליציוניים, כמו במקרה זה, ההסכם מול ימינה גובר. כלומר, על מנת שהתיקון המוצע ייכנס לחוק היסוד, גם סיעת ימינה צריכה להסכים לשינוי, אלא שהיא צפויה להתנגד. למשל, ח"כ מתן כהנא. דובר סיעת ימינה, העביר למשרוקית הודעה לעיתונות שהוציאה המפלגה: "אין, לא הייתה ולא תהיה הסכמה בעניין מניעת ריצה לכנסת. הדבר היחידי שהיה והוסכם הוא הגבלת כהונת רה"מ". את העתיד לא אנחנו ולא חה"כ קרעי יכולים לחזות. פנינו לדובר הח"כ קרעי, אך הוא סירב להגיב.

בשורה תחתונה: דבריו של קרעי לא נכונים ברובם. אמנם הצעת חוק הצינון נמצאת בהסכם הקואליציוני של תקווה חדשה, אך היא אינה נמצאת בקווי היסוד של הממשלה. ימינה מתנגדת לחוק כזה ולכן סביר שלא תהיה הסכמה של כל סיעות הקואליציה.

תחקיר: טלאור שמש