דיווחים: אחרי 17 שנה, פשרה בין האיחוד האירופי לארה"ב בסכסוך בואינג-איירבוס

הפשרה הוכרזה על רקע פסגת האיחוד וארה"ב המתקיימת היום בבריסל, שבה דנים הצדדים בנושאי סחר, בעמדה משותפת מול סין ורוסיה, בסוגיית זכויות הפטנטים על החיסונים לקורונה ועוד

מטוס בואינג 787-10 / צילום: בואינג
מטוס בואינג 787-10 / צילום: בואינג

אחרי שנים של עימותים, תביעות הדדיות והטלת מכסים כוללת בשווי של יותר מ-12 מיליארד דולר, צפויים האיחוד האירופי וארה"ב להודיע היום (ג') כי הגיעו לפשרה בעימות סביב סובסידיות לא חוקיות שניתנו לתעשיית התעופה שלהן - "בואינג" בארה"ב ו"איירבוס" באירופה. פסיקות של גוף בוררות מיוחד של ארגון הסחר העולמי (WTO) קבעו בעבר כי למדינות יש את הזכות להטיל מכסים בשווי מיליארדים אחד על השני, בשל מתן תמיכה לא-הוגנת ליצרניות המטוסים המתחרות.

הפשרה הוכרזה על רקע פסגת האיחוד וארה"ב המתקיימת היום בבריסל, שבה דנים הצדדים בנושאי סחר, בעמדה משותפת מול סין ורוסיה, בסוגיית זכויות הפטנטים על החיסונים לקורונה ועוד. כלי תקשורת אירופיים דיווחו על הפשרה, שלא ברור כרגע מה יהיה המתווה שלה. מניות חברת "איירבוס" עלו בתחילת המסחר באירופה היום. לא נרשמה תזוזה במניית "בואינג" לפני פתיחת המסחר באה"ב.

בנובמבר האחרון הודיע האיחוד האירופי כי יטיל מכסים על סחורה אמריקאית ועל חלקי מטוסים של חברת "בואינג" בשווי ארבעה מיליארד דולר, כפי שאישרה פסיקת ארגון הסחר העולמי שפורסמה כחודש לפני כן. בערך מחצית מהסכום הוטל כמכסים על חלקי חילוף למטוסים של חברת "בואינג" והחצי השני במכסים על מוצרי מזון, טבק וטרקטורים.

זו הייתה תגובה על מה שהוגדר כ"תמיכה ממשלתית לא־הוגנת" שהעניקו הממשל האמריקאי ומדינת וושינגטון במיסוי ליצרנית המטוסים האמריקאית בואינג. זו הייתה גם תגובה לפסיקה קודמת של ה-WTO, לפיה ארה"ב רשאית לגבות "קנס" בשווי 7.5 מיליארד דולר מהאיחוד, על התמיכה הלא־הוגנת שהוא העניק ליצרנית המטוסים האירופית "איירבוס". פרק הזמן הממושך בין הפסיקות נובע מכך שארה"ב הגישה ראשונה את התלונה נגד האיחוד האירופי, לפני יותר מ־15 שנה.

המכסים משני הצדדים הושעו לתקופה של ארבעה חודשים, בעוד הצדדים דנים בפתרון מוסכם. ביומיים האחרונים, דיווחה רשת החדשות "בלומברג" וגם העיתון הכלכלי הבריטי "פייננשייל טיימס", עמלו בנציבות האירופית ובמשרד הסחר האירופי על הגעה להסכם שיכלול את ביטול התעריפים ההדדיים. במקביל דנים הצדדים עדיין על המסים על הפלדה והאלומיניום שהטיל ממשל הנשיא הקודם דונלד טראמפ על סחורה אירופית.

היום תתקיים בבריסל פסגה בין ארה"ב לאיחוד האירופי שנועדה להפחית את הלהבות במלחמת הסחר שבה פתח טראמפ, ולגייס את אירופה להתמודד עם מה שארה"ב רואה כאיום סיני הולך וגובר בנושאי ביטחון, סחר וכלכלה.