הצלחת בנט תלויה במינויים שיבצע בלשכת ראש הממשלה

משרד רה"מ הוא המוסד הציבורי החשוב ביותר בישראל - הכוח הגלום בעבודתו ובכלל זה ההחלטות איזה מידע יובא בפני רה"מ וכיצד יוצג בפניו, מחייבים מקצועיות, מיומנות ואמינות • התנהלות לוקה בחסר של מטה רה"מ טומנת בחובה נזק פוטנציאלי רב לציבור הישראלי

ראש הממשלה נפתלי בנט / צילום: יוסי זמיר
ראש הממשלה נפתלי בנט / צילום: יוסי זמיר

בפני ראש הממשלה נפתלי בנט עומדים אתגרים אדירים; ביטחוניים, כלכליים, מדיניים וחברתיים. בנוסף, הוא נדרש לאחות את הקרעים בעם ולהוריד את המתחים הבין-שבטיים.

את כל אלה, אמור בנט לבצע עם הקואליציה המאתגרת, המורכבת, המסובכת והמיוחדת ביותר שהורכבה אי פעם במדינת ישראל.

קיימים מספר תנאים הכרחיים כדי לקיים את הממשלה הזו לאורך זמן. אחד מהם - ואולי החשוב מכולם הוא הרכב מטה ראש הממשלה.

לפני מספר שנים מוניתי על ידי ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו לעמוד בראש ועדה ציבורית לבחינת מבנה מטה משרד ראש הממשלה.

משרד ראש הממשלה הוא מרכז עצביה של האומה. ראש הממשלה נדרש מדי יום לקבל הכרעות המכתיבות את חוסנה הביטחוני, הכלכלי והחברתי של מדינת ישראל ואזרחיה, אל מול האתגרים הרבים הניצבים לפתחנו.

מטה ראש הממשלה הוא אמצעי ולא התכלית עצמה. כל תפקידו הוא לסייע בידי ראש הממשלה לגבש את מדיניותו ולהביא אותה לידי מימוש.

ברור לי כי נטייתו הטבעית של ראש הממשלה, בשעה שכל כובד האחריות מוטל על כתפיו, תהא לפעול באמצעות הנבחרת הניהולית, אשר על פי מיטב השקפתו תשיא את התוצאות הטובות ביותר.

משרד ראש הממשלה הוא המוסד הציבורי החשוב ביותר בישראל. הכוח הגלום בעבודתו של מטה ראש הממשלה ובכלל זה ההחלטות איזה מידע יובא בפני ראש הממשלה וכיצד הוא יוצג בפניו, מחייבים מקצועיות, מיומנות ואמינות שאין למעלה מהם בתפקוד המטה ובתהליכי עבודתו. התנהלות לוקה בחסר של המטה, אינה פוגעת רק בראש הממשלה, היא טומנת בחובה נזק פוטנציאלי רב מאוד לציבור באופן כללי.

התנהלות סבוכה במציאות קשה 

את ראש הממשלה מקיפים מספר בעלי תפקידים, אשר ממונים כמשרות אמון. חשיבותו של כל אחד מהם עולה על חשיבותם של מרבית שרי הממשלה. התפקידים הם: מנכ"ל משרד ראש הממשלה, ראש הלשכה, מזכיר הממשלה, ראש מערך ההסברה והתקשורת, ראש המועצה לביטחון לאומי (המל"ל) ראש המועצה הלאומית לכלכלה והמזכיר הצבאי (מינוי על ידי צה"ל בעצה אחת עם ראש הממשלה ושר הביטחון). היו בעבר ראשי ממשלה שמינו גם את ראש הסגל, שהיה הגורם שתיכלל את עבודת המטה של ראש הממשלה, וכל בעלי התפקידים שהוזכרו היו למעשה כפופים לו.

קיימת חשיבות עצומה לכך שלכל אחד מבעלי התפקידים הללו ימונו האנשים הטובים והמתאימים ביותר. ניסיונם ואיכותם האנושית קובעת את יכולתו של ראש הממשלה לקדם את מדיניותו במציאות קשה ביותר. איכותם היא תנאי הכרחי אך לא התנאי היחידי.

אני כשלעצמי שרתתי כמנכ"ל משרד ראש הממשלה בתקופתו של אהוד ברק. יחד איתי שרתו בלשכה אנשים מעולים: יצחק בוז'י הרצוג כמזכיר הממשלה, היום משמש כנשיא הנבחר, עו"ד גלעד שר כראש הלשכה, גדי אייזנקוט כמזכיר הצבאי, דני יתום כיועץ המדיני-בטחוני ומירב פרסי-צדוק וגדי בלטיאנסקי כיועצי התקשורת. לכל הדעות היה זה צוות איכותי ומוכשר ביותר.

"הלשכה החיצונית" גרמה לכישלון

אז מדוע כשלנו? שתי סיבות עיקריות: האחת, לא היה גורם אחד מרכז לעבודת המטה, והסיבה השנייה הייתה "הלשכה החיצונית". מספר אנשים שהיו מקורבים לראש הממשלה שאוזנו הייתה כרויה להם, אך לא היו חלק מהמערך הפורמאלי של משרד ראש הממשלה. כתוצאה מכך נוצרו מאבקי כוח בלתי פוסקים, אשר יצרו כשלים מהותיים בתפקודו של ראש הממשלה. הפצרתי בראש הממשלה ברק לשנות את המצב באופן מהותי, אך לצערי ללא הועיל.

המלצתי לראש הממשלה נפתלי בנט: בחר את האנשים המעולים ביותר, תוודא שהם רוצים ומסוגלים לעבוד יחד כצוות ותמנה ראש סגל שיתכלל את עבודתם.

הצלחתם - הצלחתך - הצלחתך - הצלחתנו!

הכותב כיהן כמנכ"ל משרד ראש הממשלה בתקופת כהונתו של ראש הממשלה אהוד ברק