תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

הרבה יותר מכניסה חופשית לאיחוד האירופי - מה מציעה אזרחות פורטוגלית לאנשי עסקים?

מעבר ליתרונות המוכרים של האזרחות הפורטוגלית למחזיקים בה, יש לה גם כמה וכמה תועלות ייחודיות לאנשי עסקים • שי כהן, מנכ"ל פורטוגליס, המסייעת בהוצאת אזרחות פורטוגלית וכעת גם בהשתלבות עסקית במדינה: "פורטוגל מעודדת השקעות זרות ועסקים רבים זוכים לתנאים מקלים"

אנשי עסקים יימצאו אוזן קשבת בפורטוגל ורצון לסייע / צילום: Shutterstock
אנשי עסקים יימצאו אוזן קשבת בפורטוגל ורצון לסייע / צילום: Shutterstock

הכתבה בשיתוף פורטוגליס

את ההתחלה רובנו מכירים: בשנת 2015 עבר תיקון לחוק האזרחות של פורטוגל, שנועד לתקן עוול היסטורי - ומתייחס ליהודים בלבד. על פי התיקון, כל יהודי שמצליח להוכיח כי מקור משפחתו מספרד או מפורטוגל זכאי לקבל אזרחות פורטוגלית (אזרחות אירופית לכל דבר ועניין, חשוב לציין). לא מעט ישראלים, וגם יהודים ברחבי העולם, מימשו את הזכות הזו וקיבלו אזרחות, ורבים בוודאי כבר "בדרך לשם", אל האזרחות הפורטוגלית המבוקשת. אך מה היא בעצם נותנת למחזיקים בה?

מתברר שהרבה. ראשית, ישנן התועלות מעצם היות האזרחות הפורטוגלית אזרחות של האיחוד האירופי; שנית, גם פורטוגל עצמה, והחיים בה, מציעים הרבה מאוד לישראלים - בעיקר בתחום הנדל"ן ובעולם העסקים.

המוכָּר - והמועיל: הטבות מגוונות באיחוד, ואין ויזה לארה"ב

אז מה מאפשרת אזרחות פורטוגלית למי שמחזיק בה? ישנם הדברים הברורים מאליהם אומר שי כהן, מנכ"ל חברת פורטוגליס המסייעת לזכאים להוציא אזרחות של המדינה, "ראשית, דרכון פורטוגלי מאפשר כניסה ללא ויזה לכמה וכמה מדינות שישראלים צריכים להנפיק עבורן ויזה, או כניסה למדינות שישראלים בכלל לא יכולים להגיע אליהן עם דרכון ישראלי. מדובר על כ-180 מדינות, כולל ארצות הברית - שדרכון אירופי חוסך עבור המחזיקים בו את הצורך בוויזה.

"לצד זה, בעלי אזרחות פורטוגלית יכולים לעבוד בכל רחבי אירופה, לגור באירופה, ללמוד לימודים אקדמיים באוניברסיטאות ציבוריות מהטובות בעולם, לפעמים גם בסבסוד מלא, ללמוד לימודי תעודה ועוד. אגב, גם ישראלים שלא מחזיקים בדרכון אירופי יכולים ללמוד באיחוד, אבל הקבלה עבורם תהיה קשה בהרבה, משום שהם צריכים להתמודד על מספר מקומות מוגבל המוקצה לסטודנטים זרים", מציין כהן.

נקודה נוספת אותה הוא מדגיש נוגעת לשוק העבודה הגלובלי. לדבריו, מי שיוצאים לרילוקיישן באירופה ואין ברשותם אזרחות של האיחוד, יידרשו לאשרת עבודה - תהליך ארוך שחברות רבות נמנעות מלהיכנס אליו. אזרחות פורטוגלית חוסכת זאת ומייתרת את הצורך באשרה שכזו. כהן מוסיף גם כי מבחינת מגורים ביבשת, אפשר לגור בכל מדינה באירופה שחברה באיחוד, וגם לקבל את כל הזכויות המגיעות לאזרחי אותה מדינה. "מדובר בעניין משמעותי מאוד, בוודאי במדינות סוציאליות כמו גרמניה, אשר מעניקות לתושבים הטבות כלכליות רבות".

העסקים והיוזמות פורחים בפורטוגל

אלו, כאמור, ההטבות המוכרות יותר, המובן מאליו כמעט. אך ישנן עוד כמה תועלות שממתינות למחזיקי אזרחות פורטוגלית, ובעיקר ליזמים ולאנשי העסקים מביניהם. לדברי כהן, אזרחות כזו יכולה להועיל מאוד לאנשים שיש להם זיקה לעסקים. "כך למשל, חברה אשר נמצאת בפורטוגל - ויש לנו לא מעט לקוחות שהעתיקו את משרדי החברה שלהם לאחר קבלת האזרחות - תהיה נגישה יותר לכל חלקי האיחוד, מה שהופך את ניוד הסחורות והייצוא לקלים הרבה יותר".

לפרטים על זכאות לאזרחות פורטוגלית - הקליקו כאן>>

"לבד מכך", הוא אומר, "המסים בפורטוגל נמוכים יותר בדרך כלל, ומאחר שישנה אמנת מס בין ישראל לפורטוגל, מי שישלם מס שם לא יצטרך לשלם מס גם בישראל. אין כפל מס בין המדינות. ככלל, תהליך פתיחת עסק בפורטוגל פשוט הרבה יותר מאשר בישראל, והמיסוי ידידותי יותר: עסקים מתחילים רבים זוכים לתנאים מקלים במיסוי לאורך השנים הראשונות, בהתאם לקריטריונים קבועים, במטרה שהעסק יעבוד ויצמח הכי מהר".

כהן מספר כי תחום שנחשב היום למבוקש במיוחד בפורטוגל הוא הנדל"ן - בעיקר משום שהמחירים שם נמוכים יחסית. "בליסבון, למשל, שנחשבת יקרה מאוד במונחים מקומיים, מחירי הדירות נמצאים פחות או יותר ברף שבו נמצאה תל אביב בסוף שנות ה-80".

אחת הסיבות המרכזיות לכך לדבריו היא העובדה שפורטוגל מעודדת השקעות זרות במדינה. בשל כך, משקיעים יכולים לקבל משכנתה בגובה של 70 ואף 80 אחוז משווי הנכס, ובריבית זעומה של אחוז אחד בלבד. המשמעות היא נדרש הון עצמי נמוך יחסית, והמשכנתה עצמה מכבידה הרבה פחות. מאחר שהשכר הממוצע בישראל גבוה יחסית בהשוואה לפורטוגל, הבנקים מקבלים בברכה את המשקיעים הישראלים, ומחזרים אחרי הקהל הישראלי.

דרכון פורטוגלי, את הבקשה יש להגיש באופן מסודר ולשים לב לפרטים הקטנים / צילום: Shutterstock
 דרכון פורטוגלי, את הבקשה יש להגיש באופן מסודר ולשים לב לפרטים הקטנים / צילום: Shutterstock

תהליך בירוקרטי הדורש דיוק

התועלות של אזרחות פורטוגלית מובנות למדי כעת, והן ללא ספק נוגעות לכמה מתחומי החיים החשובים ביותר. אך גם עם כל ההטבות הללו, נדרש עדיין ידע מסוים כדי לעשות את הדברים נכון, ולדאוג לקבלת האזרחות בתהליך מהיר ככל האפשר, ומייגע כמה שפחות.

"אדם פרטי יכול לבצע את התהליך עצמו לבד", מציין כהן. "גם תהליכים נלווים, כמו למשל הנפקת דרכון לבני המשפחה - עניין חדש יחסית, שנפתח לאחרונה לבני 18 ויותר המחזיקים באזרחות פורטוגלית - הם תהליכים שניתן לבצע בצורה עצמאית.

"עם זאת, צריך להבין שהתהליך, כמו כל הליך בירוקרטי אחר, מלא בניואנסים קטנים ובפרטים שחשוב מאוד לשים אליהם לב ולהתמקצע בהם. אם מגישים בקשה לא נכונה או תיק בצורה לא מושלמת - זה לא יעבוד. התיק יוחזר אל המגיש שוב ושוב, והוא ימוקם אחרון בתור הממתינים לאזרחות. זה לא ייגמר לעולם, וכדאי גם לקחת בחשבון כי המסמכים כולם כתובים בפורטוגזית.

"חשוב מאוד לעשות את העבודה בצורה מושלמת, להגיש לרשויות בפורטוגל את המסמכים בדיוק כפי שדורשים השלטונות, ורק אז הבקשה תתקבל במהירות. אני מדגיש כי גם בעזרתנו תהליך כזה אורך כשנתיים, אך עד כה אנחנו עומדים על 100% הצלחה: אין לקוח שהגשנו עבורו בקשה, ולא קיבל את האישור".

מקושרים לחברות מקומיות

השירות של פורטוגליס לא מסתכם רק בהוצאת אזרחות פורטוגלית. החברה מסייעת ללקוחותיה גם לאחר קבלת האזרחות, כדי שיוכלו ליהנות מכל אותן הטבות שציינו כאן - ובעיקר בתחום הנדל"ן ובמגזר העסקי. "בין היתר אנחנו חתומים על שיווק בלעדי עם חברות הנדל"ן הגדולות ביותר בפורטוגל. במסגרת זו אנחנו מאתרים נכסים עבור ישראלים שמעוניינים לרכוש נדל"ן - אך ורק נכסים שעברו שימור וחידוש או נכסים חדשים לחלוטין - במרכזי הערים ובפריים לוקיישן; כאלה שיכולים להתאים גם לשכירות ארוכה, וגם לשכירות קצרת טווח, כדוגמת Airbnb", מספר כהן.

"אנחנו גם עובדים עם כמה חברות ניהול, כדי שללקוח תהיה מינימום התעסקות - גם בתהליך הרכישה וגם לאחר שהנכס בידיו. לאורך שנת הקורונה, שהייתה תקופה קשה, תפוסת הנכסים של לקוחותינו עמדה על כ-80%. זה קרה גם משום שבמרכזי הערים יש מחסור גדול בחדרי מלון ולכן מחפשים נכסים להשכרה קצרה, וגם משום שבזמן הקורונה תיירות הפנים בפורטוגל פרחה. היום, כאמור, הנדל"ן בפורטוגל אטרקטיבי מאוד. יש לנו לקוחות שרכשו דירות לאחר שראו אותן רק בתמונות, דרך הוואטסאפ".

כהן מוסיף כי לצד השירותים בתחום הנדל"ן, פורטוגליס מלווה גם לקוחות שמעוניינים לפתח עסק בפורטוגל. במסגרת זו החברה דואגת להם לאישורים ולמספר הפיסקלי (מספר עוסק) על מנת שיוכלו לעשות עסקים שם באופן חוקי ורשמי.

"בשורה התחתונה", הוא מסכם, "לקוח שמגיע אלינו מוחתם על ייפוי כוח, ומאותו רגע הוא לא צריך לעשות דבר. 'שגר ושכח'. הכול נעשה אצלנו - ומאז הקורונה גם באופן מקוון. אנחנו מבצעים את כל התהליך, מתחילתו ועד סופו, במקום הלקוח ובשמו, עד שיקבל את תעודת הלידה הפורטוגלית. כמו כן, אנו מפעילים שירות לקוחות גדול, ומוקד ייעודי שנותן שירות ליהודים שחיים מסביב לעולם, בארצות הברית למשל, או בקהילה הגדולה שחיה בפנמה, ויש בה זכאים לאזרחות הפורטוגלית. כל יהודי באשר הוא, איפה שהוא לא נמצא, וזכאי לקבל את האזרחות הזו - אנחנו יכולים לסייע לו בתהליך ובהשתלבות עסקית במדינה לאחר מכן".

לפרטים על זכאות לאזרחות פורטוגלית - הקליקו כאן>>