אסקו ישראל | בלעדי

אחרי סלקום והוט: גם אסקו ישראל רוצה למכור חשמל

החברה, שעוסקת בפתרונות לייעול צריכת אנרגיה אצל לקוחות עסקיים, הגישה לרשות החשמל בקשה לקבלת רישיון לאספקת חשמל לצרכנים פרטיים

אורי יוגב / צילום: יונתן בלום
אורי יוגב / צילום: יונתן בלום

אסקו ישראל שבשליטת קרן אלומה, בהובלתו של מנהל רשות החברות לשעבר אורי יוגב, הגישה בקשה לרשות החשמל לקבלת רישיון לאספקת חשמל, כך נודע לגלובס. החברה הגישה את הבקשה כיממה אחרי שסלקום בשיתוף חברת משק אנרגיה, וחברת הוט (שהגישה בנפרד), הודיעו על מהלך דומה וכניסתן לתחום. לגלובס נודע כי בעת האחרונה לפחות עוד שתי חברות הגישו בקשה לקבל הרישיון.

מחזיקי הרישיון יקבלו בעתיד אפשרות לרכוש חשמל מחברת נגה (החברה הממשלתית ניהול המערכת) שתרכז את פול החשמל שייצרו חברת החשמל ומתחרותיה הפרטיות - ולמכור אותו הן לצרכנים פרטיים, והן לגופים עסקיים. הציפייה היא שבעתיד תעריף החשמל יוזל לאור השתכללות השוק הן בפן של התחרות - כשחברות שונות יקבלו רישיון מהמדינה לאספקת חשמל - והן מבחינת ניהול חכם של הצרכנים הפרטיים והעסקיים של משק החשמל שלהם. זאת, בין היתר, על ידי מידע שיתקבל מספקים החדשים לגבי גובה תעריף החשמל לפי שעות - דבר שלא אפשרי כיום (כיום אנחנו משלמים לפי תעריף אחיד).

קרן אלומה רכשה 50% מאסקו

אסקו עוסקת בתכנון, ביצוע ומימון פרויקטים להפחתת חשבון האנרגיה של לקוחותיה, במטרה להשיג התייעלות אנרגטית. החברה עוסקת בייזום ותפעול פרויקטים להתייעלות אנרגטית, לייצור חשמל סולארי, לחלוקה ולהספקת חשמל. החברה ביצעה כ-1,000 פרויקטים בהם השקיעה בחידוש ציוד ובמערכות בקרה מתקדמות והשיגה חיסכון אנרגטי ותפעולי משמעותי, אותו היא חולקת עם הלקוח בחוזה ארוך טווח (הרווח של החברה נמדד לפי היקף החיסכון). בנוסף, עוסקת אסקו בתחומים משיקים נוספים: אגירת חשמל, קו-גנרציה ופיתוח ויישום טכנולוגיית Smart Grid ו-Micro Grid. על כן, תחום אספקת החשמל, ללקוחות עסקיים ופרטיים, עולה בקנה אחד ומשלימה את פעילותה של אסקו בתחום.

לפני מספר חודשים השלימה קרן אלומה את השקעתה באסקו ישראל ורכשה 50% מהון המניות החברה בהסכם שליטה משותפת עם מנכ"ל ומייסד החברה, דן בר משיח, תמורת כ-40 מיליון שקל.

בר משיח אמר לגלובס לגבי המהלך החדש של החברה כי "בעוד מספר שנים לא רב, שוק החשמל ייראה אחרת לחלוטין וחלק גדל והולך יהיה מיוצר באמצעות אנרגיות מתחדשות. מרבית הרכבים שיימכרו בישראל יהיו חשמליים או היברידים, וספקי החשמל יציעו פתרונות התייעלות אנרגטית והצעות ערך של חשמל משולבות עם תחומים אחרים. בהתאם להתפתחויות, תחום החשמל יהיה תחרותי יותר, חדשני יותר ומשתלם יותר ללקוח. אסקו ישראל נערכת לכך, ופעילותה מאפשרת לה להיות תחרותית ואטרקטיבית ללקוח".

יודגש כי בדרך לרפורמה בתחום החשמל שבמסגרתה נוכל לרכוש חשמל לא רק מחברת החשמל, אלא גם מספקים נוספים, יש להצטייד במונים חשמל חכמים. נכון להיום יש בישראל רק כ-50 אלף מונים חכמים, כאשר יש צורך בהחלפת כ-3 מיליון מונים, כך שכמו שאמר בר משיח, אכן מדובר במהלך ארוך טווח.

יו"ר קרן אלומה הוא אורי יוגב ומנכ"ל הקרן הוא עו"ד ינון יוגב (אין קשר משפחתי).