סלטי שמיר מוצעת למכירה; ההשקעה הנדרשת: 10 מיליון שקל

חברת הסלטים, שנקלעה לקשיים וצברה חובות של 90 מיליון שקל, ביקשה השבוע מבית המשפט לאשר הלוואה נוספת מעדי צים, שתאפשר לה לפעול כעסק חי עד מכירתה

עו"ד יעקב אמסטר / צילום: יח"צ
עו"ד יעקב אמסטר / צילום: יח"צ

בימים האחרונים פורסמה בעיתונים מודעה המזמינה "להציע הצעות לכניסת משקיע פיננסי או מקצועי לחברת סלטי שמיר 2006 בע"מ" תמורת השקעה כספית של לפחות 10 מיליון שקל. חתום על המודעה עו"ד יעקב (קובי) אמסטר, שמונה מטעם בית המשפט כמנהל הסדר לגיבוש וביצוע הסדר חוב לחברה שנקלעה לקשיים.

סלטי שמיר עוסקת בייצור של סלטים מצוננים והיא השחקנית השלישית בגודלה בישראל עם נתח של כ-10% מהשוק ועם מחזור מכירות של כ-130 מיליון שקל ב-2019. אשתקד הפסידה החברה כ-15 מיליון שקל, הפסד שהיא מייחסת למשבר הקורונה. סלטי שמיר מעסיקה כ-250 עובדים בשני מפעלי הייצור שלה ברמלה ובאזור התעשייה ברקן. החברה  פועלת גם בשוק המוסדי כשהיא מייצרת גם את מוצרי המותג הפרטי של שופרסל בקטגוריה. החברה מתחרה מול שתי שחקניות גדולות בהרבה: אחלה של שטראוס וצבר של אסם שמחזיקות יחד ביותר מ-80% מהשוק .

בשעה שיצרניות המזון נהנו מגידול במכירות, מצבה הכלכלי של סלטי שמיר הורע בתקופת הקורונה, גם עקב ירידה בפעילות המוסדית. בימים אלה נעשים מאמצים להציל את החברה שנמצאת בהליך בקשה לעיכוב הליכים, הליך מיוחד שנכנס לתוקף בתקופת הקורונה ומאפשר לה להמשיך בניהול השותף שלה ובמשך 30 ימים לגבש הסדר חוב לפני שתפנה להליך של פירוק או הקפאת הליכים. במסגרת זו כמנהל הסדר בידי עו"ד אמסטר מצויות סמכויות הפיקוח ולא סמכויות הניהול כך שכל הסדר חוב שיגבש יהיה נתון לשיקול הדעת של בעלי המניות.  אמסטר ציין כי הוגשו מספר הצעות להשקעה בחברה .

השבוע ביקשה סלטי שמיר מבית המשפט לאשר ל איש העסקים עדי צים, לשעבר בעלי רשת המזון כמעט חינם, להזרים לה הלוואה בהיקף של 3.5 מיליון שקל, באמצעות חברת המימון החוץ בנקאי אס.אר אקורד שבשליטתו. זאת לאחר שצים כבר הזרים לאחרונה  כ-4.5 מיליון שקל בהלוואה לסלטי שמיר  שנועדה לאפשר את פעילותה השוטפת. ההלוואה הנוספת של צים מיועדת לשלמש לרכישת חומרי גלם ולשמירה על הליך הייצור ובעיקר לשמור אותה כעסק חי עד ל מציאת משקיע. סלטי שמיר תצטרך לקבל את אישור הנושים המובטחים, ובכללם הבנקים, להזרמה הנוספת מצים אחרי שהיא תשכנע אותם שההלוואה הזו לא תדחוק אותם ממעמד הנושים המובטחים.

עו"ד אמסטר הסביר לגלובס כי "הרעיון הוא שמישהו ישקיע כסף בחברה ויעלה אותה על מסלול מחדש. בהתאם להשקעה הוא יקבל מניות בטווח שמ-2% ועד 100%".

לא מן הנמנע ש עדי צים יהפוך בהמשך לבעל מניות בחברה. אם החברה תתייצב ותעלה על דרך המלך, צים עשוי להשקיע בה, בתסריט אחר, אם החברה לא תוכל לעמוד בהחזר ההלוואה לצים (שמוגדר כנושה מובטח), היא עשויה להידרש להסדר חוב שבמסגרתו צים עשוי לקבל נתח משמעותי  ממנה לידיו. כך או כך גם עבור הצרכנים יש אינטרס לשמור על השחקנית השלישית בענף ולמנוע מצב שבו יישארו רק שתי שחקניות דומיננטיות כשטראוס ואסם .

היקף החובות של סלטי שמיר עומד על כ-90 מיליון שקל, מחצית מכך כחובות לספקים. לחברה גם חובות לבנק דיסקונט ולבנק הבינלאומי. בין בעלי מניותיה של החברה סבינה בירן, בעברה מנכ"לית ישראייר, ורמי רונן, לשעבר מנכ"ל שטראוס מים, שהובילו אשתקד קבוצת משקיעים לרכישת 50% מהחברה, וחברו למנהליה המשותפים עמי גיא ויעקב גינצבורג (שרכשו את החברה בשנת 2006). ההשקעה בוצעה בד בבד עם עסקה שבה רכשה סלטי שמיר את המתחרה מעדני מיקי ב-6 מיליון שקל. מעדני מיקי, שפעלה בתחום ייצור הסלטים המצוננים, קרסה ב-2019. עוד עם בעלי המניות של סלטי שמיר אסנת רונן, יו"רית חברת התקשורת פרטנר ובת זוגו של רמי רונן, עופר ג'רסי ויעקב סייף אהרן.

סלטי שמיר

עיסוק: סלטים מצוננים
היסטוריה: נוסדה ב־1974. ב־2006 קנו מנהליה עמי גיא ויעקב גינצבורג את החברה מכינוס. אשתקד רכשה 50% ממנה קבוצת משקיעים שהובילו סבינה בירן ורמי רונן
מספרים: מעסיקה כ־250 עובדים, מחזיקה 10% משוק הסלטים. הפסדי החברה עומדים על 90 מיליון שקל
עוד משהו: אשתקד קנתה את סלטי מיקי ב־6 מיליון ש'