הכדורגלן לשעבר והיועץ הפוליטי: הכירו את האנשים שינהלו את המדינה בשנים הקרובות

בבוקר שאחרי השבעת הממשלה ה–36, השרים החדשים החלו במלאכת איוש המנכ"לים • מי יידרש כנראה להסכם ניגוד עניינים עם הכניסה לתפקיד, מי היה כדורגלן בעברו ואיזה שרים נחושים למנות אישה למנכ"לות?

המנכ”לים של ממשלת השינוי / צילום: עמית בלינקוב, ויקפדיה, איל יצהר, מעיין סלע, מתן פורטנוי, ניב קנטור
המנכ”לים של ממשלת השינוי / צילום: עמית בלינקוב, ויקפדיה, איל יצהר, מעיין סלע, מתן פורטנוי, ניב קנטור

ביום שאחרי טקסי הכניסה למשרדים, השרים הטריים מתמודדים עם אחת ההחלטות המשמעותיות בתפקיד - מינוי מנכ"ל. אחרי שנתיים וחצי של בחירות וממשלה מפולגת, המשרדים זקוקים ליציבות, ויכולת עבודה לטווח הארוך. לשם כך נחוצים לשרים אנשים שהם יכולים לסמוך עליהם, אבל בעיקר ביצועיסטים שיוכלו להשלים את הפערים שנצברו בממשלות המעבר.

ההרכב הפוליטי של ממשלת בנט-לפיד מעלה את החשש שהממשלה ה-36 לא תשרוד קדנציה מלאה. וההנחה היא שתחילת הקדנציה של הרשות המבצעת חייבת להיות משמעותית כי מה שהיא לא תעשה עכשיו, ייתכן שלא תעשה בכלל.

השרים ומנכ"ליהם יעבדו חזק בחודשים הראשונים כדי להטביע את חותמם. אלא שעד כה עדיין לא מונו מנכ"לים מרכזיים, כולל משרד רה"מ. בניגוד למשרד האוצר בו מינוי בלינקוב כבר ברור, במשרד הבריאות מתלבטים בין חמש מועמדות ומועמד ובמשרד התחבורה מיכאלי עוד מתחבטת בתייעצויות.

מקצת השרים בחרו להשאיר, לפחות בינתיים, את המנכ"לים המכהנים כמו במשרד האנרגיה, משרד המדע והטכנולוגיה ובמשרד הכלכלה, אבל ספק אם אלה יחזיקו בתפקידם לאורך זמן וברוב משרדי הממשלה, מלאכת האיוש בעיצומה. 

דני זקן

מנכ"ל משרד האוצר

רם בלינקוב
בן 66, פעל במגזרים הציבורי והעסקי, בניהם הממונה על התקציבים, מנכ"ל משרד הפנים ויו"ר נת"ע. נחשב למקורב לשר הנכנס אביגדור ליברמן 

רם בלינקוב / צילום: ענבל מרמרי
 רם בלינקוב / צילום: ענבל מרמרי

בלינקוב הוא זקן מנכ"לי האוצר והמנוסה בהם. הוא מגיע לתפקיד המנכ"ל לאחר 40 שנה שבהן כיהן בתפקידי מפתח בכירים במגזרים הציבורי והעסקי, בהם ראש אגף התקציבים באוצר, מנכ"ל משרד הפנים, יו"ר חברת נמלי ישראל, מנכ"ל הוט, וכן תפקידו האחרון כיו"ר נת"ע.

בלינקוב מביא עמו ניסיון רב שנים, היכרות עמוקה עם הצרכים של המשק הישראלי ומשרדי הממשלה. הוא מוכר במשק כמנהל דומיננטי, ריכוזי, אשר על פיו יישק דבר. במובנים רבים הוא דומה לאיש שמינה אותו, שר האוצר ליברמן, כאשר לשניהם תדמית של אנשים שעומדים על דעתם ולא חוששים להיכנס לעימותים עם בכירים אחרים. ליברמן הודיע על רצונו לקדם עסקת חבילה למשק, בסיבוב הקודם של בלינקוב באוצר, התנגדותו למהלך הזה (שניסה לקדם אז נתניהו) הובילה להתפטרותו.

אלה לוי-וינריב

מנכ"ל משרד רה"מ

יאיר פינס
בן 41, אב לארבעה ממודיעין. פינס צמח במגזר הציבורי, ושימש כסגן הממונה על התקציבים באוצר. לפני שנה מונה על ידי ליצמן למנכ"ל משרד השיכון

יאיר פינס / צילום: איל יצהר
 יאיר פינס / צילום: איל יצהר

ככל הידוע בזמן כתיבת שורות אלה, יש שלושה מועמדים עיקריים למנכ"ל משרד רה"מ והבולט בהם הוא יאיר פינס מנכ"ל משרד השיכון. נסייג מראש כי מדובר במועמדות בלבד ולא במינוי סופי.

פינס הוא בוגר של שני תארים באוניברסיטת בר אילן ובוגר שנת מחקר בבית הספר למימשל קנדי באוניברסיטת הארוורד. פינס צמח בשירות הציבורי. בתקופתו באגף התקציבים באוצר עסק בתחומי החינוך הבריאות הרווחה והתעסוקה, ושימש בין השאר כסגן הממונה על התקציבים.

שמו של פינה רשום בין היתר גם על תוכנית "חיסכון לכל ילד" שהחליפה את העלאת קצבאות הילדים בדרישת ליצמן. פינס עבר לרשות מקרקעי ישראל שם היה אחראי על תקציבי פיתוח והקמת הוותמ"ל. לפני שנה מונה על ידי ליצמן למנכ"ל משרד השיכון.

דני זקן

מנכ"ל משרד המשפטים

עו"ד ערן דוידי
בן 41 ממושב בן שמן, ליווה את סער במשרדי החינוך והפנים ונחשב לביצועיסט מבריק. בשנים האחרונות שימש כראש מיזם מרכזי חדשנות במועצה

עו"ד ערן דוידי / צילום: יח"צ
 עו"ד ערן דוידי / צילום: יח"צ

שר המשפטים הנכנס גדעון סער מעוניין למנות את עו"ד ערן דוידי למנכ"ל משרדו. המינוי טעון את אישור נציבות שירות המדינה. דוידי היה יועץ מקצועי בכיר לסער כאשר כיהן כשר החינוך. דוידי קיבל את התארים הראשונים שלו במשפטים ובממשל מהמרכז הבינתחומי הרצליה ותואר מוסמך במשפטים מאוניברסיטת קולומביה שבניו יורק. דוידי גם התמחה בעריכת דין בביהמ"ש העליון.

דוידי ליווה את סער שנים ארוכות. ייעץ לו, כאמור, במשרד החינוך והיה אמון בין היתר על מדיניות ההשכלה הגבוהה. לאחר מכן המשיך איתו למשרד המשפטים כראש המטה. לאחר מכן המשיך עם סער למשרד הפנים, והיה ראש המטה שלו. בשנים האחרונות שימש דוידי כראש פרויקט מרכזי חדשנות במועצה להשכלה גבוהה, שם הוביל מהלך לאומי של הקמת מרכזי יזמות וחדשנות במוסדות המועצה.

חן מענית

מנכ"לית משרד התחבורה

הילה חדד-חמלניק ועדי חכמון
חדד־חמלניק, סמנכ"לית חדשנות וניהול תשתיות תחבורתיות בנתיבי ישראל. חכמון, בת 37, סגנית המומנה על התקציבים, מרכזת גם את תחומי התשתיות והאנרגיה

עדי חכמון והילה חדד-חמלניק / צילום: מתן פורטנוי, מעיין סלע
 עדי חכמון והילה חדד-חמלניק / צילום: מתן פורטנוי, מעיין סלע

באופן רשמי עופר מלכה ממשיך לכהן כמנכ"ל משרד התחבורה, אך ברור כי ימיו בתפקיד ספורים נוכח רצונה של שרת התחבורה הנכנסת, מרב מיכאלי, למנות מנכ"ל מטעמה ויותר נכון - מנכ"לית. בניגוד לשרים אחרים, נראה שמיכאלי לא ממהרת לבחור וכרגע היא בעיקר מתייעצת עם גורמים רבים, ובהם מנכ"לית המשרד לשעבר קרן טרנר.

בבורסת השמות נמצאת עובדת משרד האוצר עדי חכמון. חכמון משמשת כסגנית הממונה על התקציבים, ובין היתר מרכזת את תחומי התשתיות והאנרגיה, מה שמעניק לה יתרון הן בעבודה מול משרד האוצר והן בהיכרות עם מיזמי ענק. מועמדת מובילה נוספת היא הילה חדד-חמלניק שמשמשת כסמנכ"לית חדשנות וניהול תשתיות תחבורתיות בנתיבי ישראל. חדד מביאה עימה ניסיון בתחום התחבורה, והיכרות מוקדמת עם המשרד בו שימשה בתפקיד בכיר בעבר.

גיא ליברמן

מנכ"ל משרד השיכון

אביעד פרידמן
אביעד פרידמן, בן 49 מתל אביב, מקורב לשר השיכון הנכנס זאב אלקין. עיקר פועלו היה במגזר העסקי. פרידמן מגיע לתפקיד אחרי שהיה יו"ר החברה למתנ"סים

אביעד פרידמן / צילום: יניב אהרון, ויקיפדיה
 אביעד פרידמן / צילום: יניב אהרון, ויקיפדיה

אביעד פרידמן נחשב למקורבו של שר השיכון הנכנס זאב אלקין. בניגוד למנכ"ל היוצא, יאיר פינס, פרידמן מגיע למשרד ללא רקע ממשלתי בשיכון ודיור, אלא עם שותפות עסקית במספר חברות נדל"ן. פרידמן ככל הנראה יידרש לחתום על הסכם ניגוד עניינים בגין היחסים עם אותן חברות. לפרידמן ניסיון ציבורי עשיר, בין היתר כיהן כיועץ לשר הקליטה דאז יולי אדלשטיין, ושימש כיועץ לרה"מ לשעבר אריאל שרון ז"ל. ב-2014 פרידמן מונה ליו"ר חברת המתנ"סים, תפקיד שבו כיהן עד ל-2019.

ואולם עיקר פועלו של פרידמן הוא בתחום העסקי. בין היתר השקיע בחברת ריתמיה מדיקל, שמפתחת מכשור למיפוי תלת מימד של הלב, עד למכירתה ב-2013 לבוסטון סיינטיפיק; שימש בין היתר כמשנה למנכ"ל עיתון מעריב בשנים 2004-2007, ואף פעל אצל איש העסקים הרוסי ולדימיר גוסינסקי.

אריק מירובסקי

מנכ"ל משרד הפנים

יאיר הירש
אלוף משנה במיל', בן 45, מהישוב קידה שבבנימין. הירש כיהן במגזר העסקי והציבורי. וכיהן כראש המטה של שרת הפנים הנכנסת שקד, בתקופתה כשרת המשפטים 

יאיר הירש, מנכ"ל משרד הפנים המיועד / צילום: דוברות שרת הפנים
 יאיר הירש, מנכ"ל משרד הפנים המיועד / צילום: דוברות שרת הפנים

המנכ"ל המיועד למשרד הפנים תחת איילת שקד הוא יאיר הירש. הירש, אלוף משנה במילואים בחטיבת הקומנדו, כיהן 4 שנים כראש המטה של שקד כשהייתה שרת המשפטים. בשוק הפרטי הוא היה מנכ"ל של חברות מזון וסמנכ"ל התפעול בקבוצת התקשורת של איש העסקים שלמה בן צבי.

בשנה האחרונה שימש כמנכ"ל בפועל בחברות שנקלעו לקשיים תחת נאמן בית המשפט. במקביל שימש מרכז ומוביל מדיניות ופיתוח עסקי בשתי חברות ביטחוניות. הסיבות לבחירתו מלבד ההיכרות עם שקד, הם הניסיון בניהול חברות בשוק הפרטי, במגזר הציבורי ובצה"ל, והיכולת להטמיע שינויים מבניים ותרבותיים. לצד חיזוק הרשויות והעיריות, הירש צפוי לעסוק גם במה שמסתמן כמשבר הדיור בתחומי התכנון, יצירת תב"ע מתקדמות והקישור בין הרשויות למשרדי הממשלה בנושא.

דני זקן

מנכ"ל.ית משרד הבריאות

 חמש מועמדות ומועמד אחד 

שר הבריאות הנכנס, ניצן הורביץ, טרם הגיע להכרעה בנושא מנכ"לות המשרד שבשנה וחצי האחרונות עמד בחזית, אבל נטיית ליבו היא לבחור אישה שתכהן לראשונה בתפקיד. בין המועמדות המובילות: הד"ר אסנת לוקסנבורג, מנהלת חטיבת טכנולוגיות רפואיות, מידע ומחקר במשרד הבריאות; הד"ר אסנת לבציון קורח, מנהלת המרכז הרפואי שמיר; הד"ר אורלי ויינשטיין, סמנכ"לית וראש חטיבת בתי החולים של קופ"ח כללית, והד"ר שרון אלרעי פרייס, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות.

מוביל נוסף הוא הפרופ' נדב דוידוביץ', ראש ביה"ס לבריאות הציבור באוניברסיטת בן גוריון, ויו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור. ייתכן כי ההחלטה בנושא תתמהמה עוד זמן מה, כאשר בחודשים הקרובים הפרופ' חזי לוי ימשיך בתפקידו, עד אשר יגיע השר הנכנס להחלטה.

שני אשכנזי

מנכ"ל משרד הכלכלה

 דוד לפלר
היה מנכ"ל משרד המדע ומנכ"ל המשרד להגנת הסביבה. הוא מונה לפני שנה על ידי שר הכלכלה לשעבר עמיר פרץ למנכ"ל המשרד  

דוד לפלר - מנכ"ל משרד הכלכלה והתעשייה / צילום: ניב קנטור
 דוד לפלר - מנכ"ל משרד הכלכלה והתעשייה / צילום: ניב קנטור

שרת הכלכלה הנכנסת אורנה ברביבאי החליטה להשאיר בינתיים את דוד לפלר בתור מנכ"ל משרד הכלכלה והתעשייה. לפלר מונה לפני שנה על ידי השר הקודם עמיר פרץ, שהיה מנכ"ל תחתיו גם בכהונתו כשר להגנת הסביבה.

לפלר צמח במפלגת העבודה, הוא היה עוזר פרלמנטרי של יצחק רבין ז"ל, וליווה אותו גם במשרד ראש הממשלה במשך שנתיים. בהמשך מונה למנכ"ל משרד המדע התרבות והספורט שהפך למשרד המדע והטכנולוגיה.

בשנת 2013 לפלר מונה למנכ"ל משרד להגנת הסביבה תחת השר עמיר פרץ שכאמור מינה אותו אחר כך, בשנת 2020 למנכ"ל משרד הכלכלה. בנוסף, היה מנכ"ל שירות התעסוקה, חבר בדירקטוריונים של חברת החשמל ותע"ש ומנכ"ל חברת ההשקעות CID.

דני זקן

מנכ"לית משרד התקשורת

 לירן אבישר בן חורין
בת 43 עבדה עם יועז הנדל במשרד רה"מ בעת ששימשה כראש מטה מנכ"ל המשרד. בשנה שעברה הנדל מינה אותה למנכ"לית משרד התקשורת 

לירן אבישר בן חורין - מנכ"לית משרד התקשורת / צילום: רפי קוץ
 לירן אבישר בן חורין - מנכ"לית משרד התקשורת / צילום: רפי קוץ

מנכ"לית משרד התקשורת לירן אבישר בן-חורין (43) מונתה לתפקידה על ידי שר התקשורת יועז הנדל, שהכיר אותה מעבודה משותפת במשרד ראש הממשלה בעבר, עת שימשה כראש מטה מנכ"ל המשרד.

עם עזיבתו של הנדל את התפקיד (ואת מפלגת כחול לבן) התעוררה שאלה האם בן חורין תעזוב אף היא, אך היא החליטה להישאר ולנסות להמשיך ולקדם חלק מהרפורמות שהחלו בעבודתה המשותפת עם הנדל. בן חורין המשיכה לעבוד עם בני גנץ, ואיתן גינצבורג.

בתקופה הקצרה של הנדל ובן חורין במשרד התקשורת, הם קידמו שינויים גדולים בתחום ופרסו תשתית לדור החמישי. השניים נחושים להמשיך באותו הקו, לצמצם פערים ולשנות את שוק התקשורת מקצה לקצה.

גד פרץ

מנכ"לית משרד המדע והטכנולוגיה

שי לי שפיגלמן
בת 46 מסביון, פעלה במגזר העסקי והציבורי. לשעבר ראש מטה "ישראל דיגיטלית" במשרד לשיוויון חברתי. שפיגלמן מונתה לפני שנה ע"י יזהר שי. עדיין לא ידוע אם תמשיך בתפקיד גם תחת השרה החדשה, אורית פרקש הכהן.

שי לי שפיגלמן, מנכלית משרד המדע והטכנולוגיה / צילום: דורון לאטצר
 שי לי שפיגלמן, מנכלית משרד המדע והטכנולוגיה / צילום: דורון לאטצר

שפיגלמן בעלת תואר ראשון במשפטים מאוניברסיטת תל אביב ותואר שני במדיניות ציבורית מאוניברסיטת הרווארד.

בעבר הייתה מנהלת רגולציה, קשרי ממשל ואחריות חברתית במיקרוסופט ישראל וסגנית מנהל האסטרטגיה בבנק הפועלים. ב-2014 עברה לשירות המדינה ושימשה סגנית ואז ראש מטה המיזם "ישראל דיגיטלית" של המשרד לשוויון חברתי.

בתקופת הקורונה היא קידמה במסגרת התפקיד את השירות הדיגיטלי במשרדי הממשלה וברשויות המקומיות. במהלך השנים 2018-2019 נכללה ברשימת 100 המשפיעים בעולם בתחום הממשל הדיגיטלי של Apolitical.

דני זקן

מנכ"לית המשרד להגנת הסביבה

גלית כהן
מירושלים, היא מנכ"לית אסטרטגיה ותכנון מדיניות במשרד להגנת הסביבה. כהן מכירה את המשרד כבר 20 שנה ובשנה האחרונה הובילה את תוכנית הפסולת 

גלית כהן, המנכ"לית החדשה של המשרד להגנת הסביבה / צילום: לע"מ
 גלית כהן, המנכ"לית החדשה של המשרד להגנת הסביבה / צילום: לע"מ

השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג, מינתה מנכ"לית חדשה למשרדה. גלית כהן, סמנכ"לית אסטרטגיה ותכנון מדיניות במשרד להגנת הסביבה, תחליף את דוד יהלומי. כהן, מכירה את המשרד היטב לאורך 20 שנות פעילות, מינויה יכול לחסוך לזנדברג, שנכנסה לראשונה לתפקיד שרה, זמן למידה יקר של הזירה הממשלתית.

הניסיון של כהן מקנה לה גם יתרון לקראת הקרב על חלקו של המשרד להגנת הסביבה על התקציב. קרב שחשוב מאוד לזנדברג לנצח בו השנה, נוכח המהלכים שהיא מתכננת כמו חוק האקלים. כהן גם הובילה בשנה האחרונה את אסטרטגיית הפסולת החדשה, אותה זנדברג הצהירה שתאמץ. בשנים האחרונות, עבדה גלית כהן על הטמעה של שיקולים סביבתיים בתכנון ובנייה ירוקה, והשקעות ESG מול רגולטורים העוסקים בתחום.

שני אשכנזי

מנכ"ל משרד האנרגיה

אודי אדירי
בן 44 מרמת השרון. אדירי צמח באגף התקציבים והיה סגן ראש האגף. בשנת 2017 הוא מונה למנכ"ל משרד האנרגיה על ידי השר היוצא יובל שטייניץ

אודי אדירי, מנכ"ל משרד האנרגיה / צילום: דוד פרץ
 אודי אדירי, מנכ"ל משרד האנרגיה / צילום: דוד פרץ

שרת האנרגיה הנכנסת קארין אלהרר החליטה להשאיר לפי שעה בתפקידו את המנכ"ל הנוכחי אודי אדירי. אדירי הוא איש המגזר הציבורי שהחל את דרכו בשירות המדינה בשנת 2005 עם הצטרפותו לאגף התקציבים במשרד האוצר. הוא היה סגן הממונה על התקציבים במשרד האוצר וראש צוות תשתיות. בשנת 2017 השר לשעבר יובל שטייניץ מינה את אדירי למנכ"ל משרד האנרגיה.

בין השאר אדירי ריכז את ועדות ששינסקי הראשונה והשנייה לבחינת מדיניות התגמולים על גז טבעי ונפט, והיה מהמעורבים העיקריים במתווה הגז. אדירי גם טיפל בהרחבת ייצור החשמל הפרטי בישראל וברפורמה בתחבורה הציבורית ובנמלים. בחודשים האחרונים הוא ריכז את במשא ומתן בין ישראל ללבנון על המחלוקת על המים הכלכליים.

דני זקן

מנכ"ל משרד התיירות

אמיר סולרסקי
בן 56, מגיע מהמגזר העסקי. הוא יו"ר חברת "מבט קדימה" המנהלת מיזמי תרבות וספורט ועבד עם השר הנכנס רזבוזוב כראש מטה השטח של יש עתיד

אמיר סולרסקי / צילום: יח"צ
 אמיר סולרסקי / צילום: יח"צ

שר התיירות הנכנס יואל רזבוזוב צפוי למנות את אמיר סולרסקי למנכ"ל משרדו, כך נודע לגלובס. אם המינוי יאושר, סולרסקי יחליף את אמיר הלוי שמכהן בתפקיד כבר שמונה שנים. סולרסקי כיהן כיו"ר דירקטוריון החברה הממשלתית לפיתוח עכו העתיקה ונצרת, סמנכ"ל חברה עירונית לתרבות, ספורט ונופש בראשון לציון ומנהל רשות הספורט בעיר.

כיום, הוא מנהל את חברת "מבט קדימה", המתמחה בניהול מיזמי תרבות, ספורט וקהילה.
תחום התיירות, שחטף מכה אנושה בקורונה טרם התאושש, כך שמטרתם העיקרית של השר הנכנס ומנכ"ל משרדו תהיה להצליח לשקם אותו ולהחזיר את הנסיקה לה זכה לפני המגפה. לדברי גורמים המעורים בנושא, המינוי של סולרסקי נמצא על השולחן, אך השר הנכנס רזבוזוב אינו פועל בדחיפות להחליף את הלוי הוותיק.

שירית אביטן כהן