הגעתם לגיל פרישה? קיבוע הזכויות שלכם שווה הרבה כסף

פורשים לגמלאות? שימו לב: יתרת הון של 791.8 אלף שקל ומטה מזכה בפטור ממס • רגע לפני שתממשו את כספי הפנסיה, אלה הדברים שצריך לדעת

מכיוון שההליך הוא בלתי הפיך, כדאי לתכנן את אופן משיכת הכספים בפרישה בתבונה / צילום: Shutterstock, TimeShops
מכיוון שההליך הוא בלתי הפיך, כדאי לתכנן את אופן משיכת הכספים בפרישה בתבונה / צילום: Shutterstock, TimeShops

כאשר אתם מגיעים לגיל פרישה ומתחילים למשוך קצבה מהחיסכון הפנסיוני שלכם, אחד ההליכים שתבצעו מול רשות המסים נקרא "קיבוע זכויות" והוא שווה לכם הרבה כסף.

כל אדם שיוצא לפרישה זכאי ליתרת הון פטורה ממס שעומדת בשנת 2021 על 791.8 אלף שקל. את הפטור הזה הוא יכול לקבל או על משיכת פיצויים ומענקי פרישה, או על קצבת הפנסיה החודשית - אם בחרתם לנצל פטור בסכום גבוה למשיכת כספי פיצויים, ישאר לכם סכום יותר נמוך שיופנה כפטור ממס לקצבה החודשית. אם בחרתם להעביר את כל הסכום כפטור לקצבה החודשית - יתכן ומענקי פרישה שתקבלו ימוסו: אתם בוחרים איך למסות את הסכום הפטור.

במרבית המקרים ההליך נעשה כך: לאחר ניצול הפטור על משיכות כספים באופן חד-פעמי, יתרת הסכום מופנית לפטור ממס על חלק מהקצבה החודשית. העברת יתרת הסכום הפטור לקצבת הפנסיה נעשית באמצעות קיבוע הזכויות מול מס הכנסה, שהוא הליך בלתי הפיך.

ניצול ההון הפטור מלא באותיות קטנות וסייגים, ומושפע ממשיכות פיצויים שביצעתם בעבר. מכיוון שההליך הוא בלתי הפיך, כדאי לתכנן את אופן משיכת הכספים בפרישה בתבונה, על מנת למקסם את הטבות המס שלכם וליהנות מחלק גבוה יותר של הטבות על הקצבה החודשית.