"האיום הגדול ביותר על ההישגים המצוינים של המדינה במיגור הקורונה עד כה הוא שדה התעופה נתב"ג"

מנכ"ל חברת מיי הריטג' שמפעילה מעבדות לזיהוי גניף הקרונה יוצא להתקפה על חברת פמי פרימיום, שנבחרה לבצע את בדיקות הקורונה לנכנסים לארץ מנתב"ג • לדבריו, "החברה הגרועה ביותר מבין כל חברות הדגימה שמהן קיבלנו דגימות הייתה פמי פרימיום"

עמדת בדיקת קורונה של חברת פמי פרימיום / צילום: איל יצהר
עמדת בדיקת קורונה של חברת פמי פרימיום / צילום: איל יצהר

בימים האחרונים, צפים בכלי התקשורת סיפורים רבים של ישראלים ששבו לישראל מחו"ל, ונתקלו בקשיים מול מערך בדיקות הקורונה של חברת פמי פרימיום בנתב"ג. ביום שישי שוחררו מאות תושבים לביתם מבלי שנבדקו, וזאת לאחר המתנה ארוכה בתורים משתרכים, וקושי לוגיסטי לקלוט ולבדוק את הנכנסים לישראל. אך יש מי שסבור שלא מדובר רק בקושי לוגיסטי, ופנה במכתב בהול לראשי משרד הבריאות: מנכ"ל חברת מיי הריטג' המתמחה בבדיקות קורונה, גלעד יפת.

פמי פרימיום החליפה רק בשבוע שעבר את חברת "אומגה" שתפעלה את המערך בנתב"ג עד כה אך זכייתה במכרז נפסלה בבית המשפט, וכך הוחלפה בפמי פרימיום למשך החודשיים הקרובים לפחות, עד אשר יערך מכרז חוזר.

יפת, שפקד את נתב"ג מספר פעמים לאחרונה, מעלה שאלות קשות באשר לאופן הבידוק ולמערך של פמי פרימיום, ומביע חשש כי הבדיקות הן ברמה נמוכה, ועלולות לגרום לכך שחולים לא יידגמו כראוי, ויקבלו בדיקות תקינות במקום תוצאות אמת. בנוסף, יפת מעיד על עיכובים משמעותיים במסירת תוצאות הבדיקה.

"כמנכ"ל חברת מיי הריטג' המתמחה בבדיקות קורונה, שיש לה ניסיון עשיר ביותר בנושא הקורונה, אך כגורם שאינו מבצע בעצמו דיגום, ברצוני להתריע בפניכם ולהרים דגל אדום אודות סכנה המאיימת של בריאותם של כלל תושבי המדינה, אליה נחשפתי באופן אישי בימים האחרונים", כתב יפת.

"האיום הגדול ביותר על ההישגים המצוינים של המדינה במיגור הקורונה עד כה הוא שדה התעופה נתב"ג והמוני הנוסעים הנכנסים, העשויים לייבא ארצה את נגיף הקורונה מהזן ההודי המידבק ביותר וזנים חדשים אחרים. זרם הנוסעים הנכנסים הולך ומתגבר בתקופה האחרונה והאמצעי העיקרי העשוי להאט את כניסת הזנים המסוכנים הוא מנגנון בדיקה מחייבת לכל נוסע נכנס, באשר הוא מחוסן או לא, ובתנאי שהבדיקות נעשות באיכות גבוהה", הוסיף יפת.

בשבת, חזר יפת ארצה מנסיעה לצרפת, ונבדק בנתב"ג ע"י חברת פמי פרימיום, מפעילת שירות Test & Go. "הייתי מעניק לאיכות הבדיקה ציון אפס מ-10", כתב יפת. "המטוש הראשון נגע בפה ובאף באופן כמעט אפסי למשך כעשירית השנייה וכנ"ל המטוש השני, ואף תוך שימוש באותו צד בפה ובאותו הנחיר, ולא מהצד השני, ובאופן מהיר מדי. בנוסף, גם כעבור 21 שעות טרם קיבלתי את תוצאת הבדיקה. מבירור שעשיתי עם אנשים נוספים, שחזרו לאחרונה לארץ מנסיעות לחו"ל, כולם דיווחו לי על בדיקות גרועות שעברו בנתב"ג שלא אספו מספיק חומר במטוש בהשוואה לבדיקות הנעשות בחו"ל ביסודיות וכן בהשוואה לבדיקות שעברו בישראל במהלך השנה האחרונה".

"כל נבדק ייצא שלילי"

יפת מזהיר כי "עם דיגום כה גרוע, כל נבדק ייצא שלילי ולא ייתפסו מרבית הנשאים הנכנסים בשערי המדינה, אם לא כולם. זה עשוי לעורר גל חדש ומסוכן של המגפה, להשבית שוב את מערכת הלימודים והמשק ולפגוע בכל מי שטרם חוסן, ויתכן שגם באלה שכבר התחסנו. הבדיקות בנתב"ג של חברת פמי פרימיום הן סכנת נפשות. זהו 'מס שפתיים' לנושא ביצוע בדיקות.

"המפעילים אינם מיומנים כלל, וזה לא מפתיע אותנו, כי כאשר ביצענו במעבדת מיי הריטג' 3.5 מיליון בדיקות קורונה בשנה האחרונה (שאותן לא דגמנו בעצמנו), החברה הגרועה ביותר מבין כל חברות הדגימה שמהן קיבלנו דגימות הייתה פמי פרימיום, וכמות הטעויות וחוסר המקצועיות שלהם הייתה רבה מאיד. ועל כך התרענו פעמים רבות למכלול ולפיקוד העורף אשר שינעו אלינו למעבדה את הדגימות, וכן לבכירים במשרד הבריאות".

פמי פרימיום, נבחרו לספק שירות לנוחתים בנתב"ג לאחר תהליך תיחור שהתבצע במשרד הבריאות. יפת מעלה את החשש כי בחירתה של פמי פרימיום התבצעה על רקע הצעתה הזולה, ללא תלות באיכות ההכשרה של הדוגמים, וכי מדובר בטעות חמורה ביותר של משרד הבריאות.

"שערורייה שתכה לכולנו בפרצוף"

"אני מזהיר את משרד הבריאות שהמצב הזה כמוהו כאי ביצוע בדיקות קורונה בכלל לאף נוסע נכנס בנתב"ג. וזו שערורייה שתכה בכולנו בפרצוף", כתב. אני כותב לכם כאזרח מודאג המתמחה בנושא הקורונה, והמעוניין שישראל תישאר אחת המדינות הבטוחות ביותר בעולם מבחינת הקורונה.

"אני קורא למשרד הבריאות להחליף את שירותי הדגימה, לשים דגש רב הרבה יותר על איכות הדיגום, ולא רק על מחיר זול, ולבצע הרבה מאד ביקורות מדגמיות באופן רצוף כדי לוודא שאיכות הדיגום גבוהה מספיק. אחרת, המדינה תיאלץ לסגור מחדש את גבולותיה אחרי שהסוסים יברחו מהאורווה והמגפה תתפרץ שוב".

חברת מיי הריטג' הפעילה בתקופת גלי הקורונה המשמעותיים מעבדות גדולות לביצוע בדיקות קורונה בישראל, שבדקו כ-30 אלף דגימות ביום. עם השפעת החיסון ודעיכת הקורונה בארץ, פחתה באופן משמעותי העבודה של מעבדת מיי הריטג', והיא צמצמה את היקף פעילותה ומספר עובדיה. מערך הבידוק של פמי פרימיום משתמש בשלוש מעבדות בקהילה לצורך אימות הדגימות הנלקחות בנתב"ג, ואינו פועל במשותף עם מיי הריטג'.

מחברת "פמי פרימיום" המפעילה את מערך test&go נמסר בתגובה: "צר לנו כי גורמים בעלי אינטרס כלכלי מכפישים ומפיצים כזבים במטרה לפגוע בנו".

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה כי "משרד הבריאות דואג לאיכות הדגימות - והנושא ייבדק מול הספק, לצורך עמידה בתנאי האיכות, והשירות שנקבעו בהליך המכרזי. יתר על כן, אנו מבצעים מעקב צמוד בימים האחרונים על השירות של חברת פמי. החברה החליפה רק לפני מספר ימים את החברה הקודמת בנתב״ג. בדומה לכל תהליך, יש 'חבלי לידה', אך כבר ראינו שיפור משמעותי בתהליכים ופמי ממשיכים ומחויבים לשיפור. אנו עוקבים באופן רציף אחר כל התהליכים ונבקש התאמות מהחברה בהתאם לממצאים.

"בנוסף, משרד הבריאות עמל על פרסום מכרז להקמת מתחם בדיקות בנתב"ג, לדיגום ושירותי מעבדה, לצורך מתן מענה להיקפי הנוסעים הגדלים בימים האחרונים וזאת בהתאם למתווה שגובש על ידי צוות מנכ"ל משרד ראש הממשלה ויובא להחלטת הממשלה בקרוב".