"אי-אפשר היה לעבוד איתם": אבי שמחון עולה להתקפה נגד אגף התקציבים באוצר

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה: "השיטה הזו, בה נתנו את המפתחות לאגף התקציבים, מאוד גרועה. יש פה משחק מורכב, והוא הגיע לשיא בקורונה. אגף התקציבים החליט שמה שאנו צריכים לעשות זה לקחת אוויר, לחכות שהמשבר יחלוף, לעלות ולהמשיך משם. אני חשבתי שזה לא פתרון ראוי"

אבי שמחון בכנס מכון אהרון למדיניות כלכלית 2021 / צילום: בר - אל
אבי שמחון בכנס מכון אהרון למדיניות כלכלית 2021 / צילום: בר - אל

"נסעתי מירושלים להרצליה, וכמו נגיד בנק ישראל (שהתלונן בערב הפתיחה אתמול על העומס בכבישים - ג.ב.ס), לקח לי שעה וחצי. האם זה בגלל שפוליטיקאים לא אוהבים להשקיע בכבישים? לא. בגלל שאגף התקציבים לא אוהב להשקיע בכבישים" - כך אמר פרופ' אבי שמחון, יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה, בכנס של מכון אהרון במרכז הבינתחומי הרצליה. אמש (ב') נודע רשמית כי שמחון ייפרד בקרוב מתפקידו לאחר חמש וחצי שנים.

שמחון נשאל האם השילוב של העברת סמכויות מהאוצר למשרד הכלכלה, והיחס של שר האוצר לשעבר ישראל כ"ץ לאנשי האוצר, לא פוגע במדינה. שמחון תקף: "אומרים לנו, רוצים להשקיעה בכבישים? תורידו בחינוך, תורידו מהחרדים. כמה אפשר להוריד מחרדים?". 

לדבריו, "השיטה הזו, בה נתנו את המפתחות לאגף התקציבים, מאוד גרועה. יש פה משחק מורכב, והוא הגיע לשיא בקורונה. אגף התקציבים החליט שמה שאנו צריכים לעשות זה לקחת אוויר, לחכות שהמשבר יחלוף, לעלות ולהמשיך משם. ב-2008 זה עבד מצוין, הם חשבו שנעשה את זה אותו דבר. אני חשבתי - ולשמחתי גם ראש הממשלה ושר האוצר חשבו כך - שזה לא פתרון ראוי".

שמחון הוסיף כי "אגף התקציבים שם כאלה מגבלות שאי-אפשר היה לעבוד איתם".

לגבי הביקורת על "המענק לכל אזרח" בעת משבר הקורונה, אמר שמחון: "אם היינו מודיעים על הורדת שיעור המע"מ במשבר, זה היה הגיוני. היו הרבה מדינות שעשו כך. אבל כשנותנים 750 שקל לבן אדם - זה פחות. הפחתה בשיעור המע"מ הרבה יותר אגרסיבית ממענק לכל אזרח שלא נעשה קודם, ולכן אנשים לא חשבו על זה לעומק".