רשמית: אבי שמחון עוזב את המועצה הלאומית לכלכלה. זה המועמד המוביל להחליפו

פרופ' אבי שמחון, המכהן מאז סוף 2015 כראש המועצה הלאומית לכלכלה, הודיע הערב לרה"מ נפתלי בנט על רצונו לסיים את תפקידו • השניים סיכמו כי פרופ' שמחון יפרוש מתפקידו בימים הקרובים • ד"ר מיכאל שראל, ראש פורום קהלת, הוא מהמועמדים הבולטים לתפקיד

אבי שמחון / צילום: תמר מצפי
אבי שמחון / צילום: תמר מצפי

הכלכלן אבי שמחון, המכהן כחמש שנים וחצי כראש המועצה הלאומית לכלכלה, הודיע הערב (ב') לראש הממשלה נפתלי בנט על רצונו לסיים את תפקידו. בנט הודה לו על שירותו המסור, ואיחל לו הצלחה רבה בהמשך דרכו. השניים סיכמו כי פרופ' שמחון יסיים את תפקידו בימים הקרובים.

המועצה הלאומית לכלכלה היא גוף תכנון המדיניות הכלכלית שבתקופת נתניהו צברה כוח רב, שכן היא כפופה לראש הממשלה ישירות ולא לאוצר, ופועלת במקביל אליו. לא מעט מהצעדים הכלכליים המשמעותיים ביותר נקבעו שם, ולא באוצר, כמו מקצת מצעדי הסיוע הכלכלי בתקופת הקורונה ובראשם המענקים הישירים לכל אזרח.

בין המועמדים הבולטים להחלפת שמחון, נמנה בין היתר ד"ר מיכאל שראל, לשעבר הכלכלן הראשי באוצר. שראל התפטר מתפקידו כשיאיר לפיד כיהן כשר האוצר, משום שהתנגד למדיניותו. היום הוא עומד בראש פורום קהלת, מכון מחקר שמרני-ימני, שסיפק את ניירות העמדה ששימשו בסיס לרוב המדיניות והמצעים הכלכליים של מפלגות ימינה והאיחוד הלאומי.

שראל מתח ביקורת קשה על היעדרה של מסגרת פיסקאלית במהלך משבר הקורונה - קרי תקציב מסודר, ולא מן הנמנע שרעיון התקציב הדו-שנתי שדרש בנט במו"מ הקואליציוני הגיע ממנו. שראל מצדד בהפחתה של המסים שעשויה לסייע למשק - ולא נוגד את עמדת שר האוצר ליברמן שהצהיר כי אין כוונה להעלות מסים.