טיולים | פיצ'ר

כתב חידה או ניווט אתגרי: הצעות לטיולים שמשלבים משחק

לילדים אין כוח ללכת? הציעו להם חדר בריחה במצודה עתיקה, משימות בדרך לאוצר או ניווט עם כתב חידה • טיולי משחק בכל הארץ

הנווטים. טיולים בכל הארץ / צילום: ירון אי"ש טיולים
הנווטים. טיולים בכל הארץ / צילום: ירון אי"ש טיולים

מאז פרצו לחיינו משחקי הבריחה, והוסיפו טעם ואתגר, הם שודרגו ויצאו אל המרחב הפתוח והעצימו משחקים מן העבר בסגנון "חפש את המטמון" ומשחקי ניווט דומים. התוצאה היא שיש היום היצע מעניין וכיפי, שלוקח משחק ויוצר ממנו טיול או הופך טיול למשחק. קבלו חמש הצעות למשחקים כאלה ברחבי הארץ.

הנווטים, כל הארץ

משחק הניווטים שהגה ירון ניטקה נקש, הוא פרויקט שאפתני ויוצא דופן של איש אחד, שמבקש לחבר את המטיילים לשבילי הארץ ואתריה בדרך של משחק, הרפתקה וחוויה מהנה. המשחק מתאים למשפחות (מגיל שלוש) ואף לחברות וקבוצות מאורגנות, ומבוסס על מיפוי מפורט לכשישה מרחבים בארץ (כשהשאיפה למפות את כולה) שבהם מסתתרות נקודות עניין הקשורות לטבע, היסטוריה, מורשת, נוף ועוד.

התוצאה היא שהארץ הופכת בהדרגה למגרש משחקים ענק מעשיר וכיפי. את המשחק (כולל האזור) צריך להזמין מראש ואחר כך לבחור זמן ולצאת לדרך ברגל, באופניים, בג'יפ או ברכב פרטי - הכל אפשרי.

המשחק מבוסס על עבודת צוות וכולל משימות כמו תכנון מסלול, חיפוש מידע, זיהוי תמונות, שאלון טריוויה, ניווט, חשיבה ואיסוף נקודות, אבל בלי שום צורך בידע קודם. תוך כדי משחק מתוודעים לאזור הנבחר לעומק, לאתרים המעניינים, לסיפורים ולאירועים המלווים אותו, ונהנים מהרפתקה, מחוויה מגבשת וכמובן מהנוף ומהטבע, כמו גם מההיסטוריה, התנ"ך והמורשת. ולא פחות חשוב: בסוף המשחק יש מטמון וכדי להגיע אליו ממלאים את הפתרונות בטבלה שמסייעת לפיצוח הכללי. אם אתם חבורה, תוכלו להפוך אותו בקלות למשחק תחרותי.

מחיר לערכה: 160-240 שקל, ניתן לבחור בין: הרי ירושלים, גליל מערבי, דרום הגולן, צפון הגולן ואצבע הגליל, הנגב המערבי (עוטף עזה) ושפלת יהודה.
לפרטים: www.NaVaT.co.il

הבריחה מהמצודה, אשדוד

על חוף הים באשדוד ניצבת מצודה עתיקה מרהיבה ששומרה בעבודת נמלים והפכה לאטרקציה ולאתר עלייה לרגל. מצודת אשדוד ים היא שריד ארכיאולוגי מהתקופה הביזנטית, עם ממצאים מהתקופה הערבית והצלבנית.

מצודת אשדוד ים / צילום: טל אקוקה
 מצודת אשדוד ים / צילום: טל אקוקה

בתוך היופי הזה וכדי להדגיש את סיפורה המרתק, נבנה משחק בריחה, חוויה חינוכית אינטראקטיבית שמעצימה את הביקור במקום ומפיחה חיים באבנים, הרפתקאות וסיפורים. המשתתפים במשחק חוזרים 1,500 שנה לאחור, לתקופה הביזנטית, ומקבלים עליהם תפקיד של מלחים שספינתם טבעה מול אשדוד והם ניצלו בקושי רב. משהגיעו לחוף נלקחו בשבי בידי השומרים של המצודה, ועומדות לרשותם 60 דקות להציל את עצמם מהצרה שאליה נקלעו.

כל המשימות הקלאסיות של חדרי בריחה יצאו אל המרחב הפתוח של המצודה, ויש בהן מגוון מטלות, הפעלות ומשימות כיפיות, שילדים וגם מבוגרים אוהבים. המשחק מתנהל באמצעות טאבלט שבו מותקנת אפליקציה ייעודית והיא זו שמסייעת בהתקדמות המשחק. מי שמעדיף, קיימת גם גרסת אופליין עם מעטפות - לפי נוחותכם. אחרי סרטון הסבר צריך למצוא מאובנים, להצטלם בתלבושת מסורתית, להרכיב קשת ולקלוע למטרה ועוד הנאות קטנות.

המשחק מודרך ומותאם לגילאי חמש ומעלה, כך שמשפחות רבות מוזמנות ליהנות ממנו בימי החופש המתקרבים. המשחק פועל בימים א-ה, בשעות קבועות: 10:00 ו-12:00, ונמשך כשעה.

מחיר: 35 שקל למשתתף, חובה להזמין ולתאם מראש כולל מספר משתתפים (מינימום עשרה משתתפים). https://bit.ly/3xqfMbp הכניסה למצודה ללא תשלום.

אוצר ישראלי, עמק יזרעאל

אי שם במרחבי עמק יזרעאל, ממתין אוצר, והדרך אליו רצופה במשימות ואתגרים, חוויות וניווטים. חברת "פלטינום" שמתמחה בארגון משחקים לחברות גדולות, פיתחה גרסה משפחתית חווייתית, שמאפשרת לכל בני הבית להיות שותפים במאמץ ולהצליח בפיצוח החידה.

אוצרות הטבע. משחק בעמק יזרעאל / צילום: אורי שחף חברת פלטינום
 אוצרות הטבע. משחק בעמק יזרעאל / צילום: אורי שחף חברת פלטינום

שלא כמו משחקים אחרים, וכיוון שמדובר במשחק עם לא מעט לוגיסטיקה, אפשר להשתתף בו רק במועדים נבחרים ובהרשמה מראש. בנקודת המפגש מקבלים ערכה עם חוברת וצמידים בכמה צבעים, ויוצאים לדרך. המעבר בין התחנות נעשה במכוניות פרטיות, לא בגלל שהמרחקים גדולים כל כך אלא כדי לא לעייף, וגם אין משימות מייגעות, כי המטרה היא להכיר את האזור, ליהנות מהטיול, מהמשחק ומהביחד המשפחתי או החבורתי, וכמובן להצליח לפתור את החידות בצוותא ולהרוויח חוויה מגבשת ואולי גם אוצר.

אורי שחף, מנכ"ל החברה, מספר שמניסיון העבר, המשפחה שהגיעה ראשונה לתחנה האחרונה, היא לא בהכרח זו שגם זוכה באוצר, כי אפילו בסוף יש עוד כמה משימות וכמה אופציות לאוצרות, וגם יותר מאוצר אחד.

את המשחק מלווה חוברת עם סיפור וכתב חידה. המשימה הבסיסית היא לאסוף בתחנות השונות אותיות שמרכיבות משפט בעל משמעות וזה לוקח משהו בין שלוש לארבע שעות. בתום המשחק קיימת אופציה להרחבה לפעילות אתגרית נוספת (סנפלינג, אומגה וכו') - לבחירתכם.

המשחק יתקיים ב-20.7 וב-3.8, ובהתאם לביקוש גם במועדים נוספים.
מחיר:
330 שקלים למשפחה ברכב (בהרשמה מוקדמת עד 1.7 - 290 שקלים).
לפרטים ורישום: www.hiperactivi.co.il/?CategoryID=230&ArticleID=323

Eco drive quest, גני יהושע

כשדוקטור כאוס הבין שמצב הסביבה בכי רע, הוא החליט להטמין פצצה כדי להרוס הכל ולהתחיל מחדש, ורק אנשים שאכפת להם מהטבע יכולים להציל את המצב. עם סיפור המסגרת הזה (אל תתפסו אותי בפרטים הקטנים) יצאנו להציל את פארק גני יהושע בתל אביב מקטסטרופה סביבתית.

טיול בגני יהושע / צילום: אורלי גנוסר
 טיול בגני יהושע / צילום: אורלי גנוסר

Eco drive quest של חברת טריפי, הוא משחק משפחתי מדליק אבל גם הזדמנות לטיול. מצוידים בדף מידע, מפה וארגז כלים קיבלנו רכב גולף חשמלי ויצאנו למסע רכוב שמשלב מיומנויות ניווט בסיסיות.

עברנו בין שמונה תחנות עם משימות ואתגרי חשיבה מסוגים שונים. בין הגן הטרופי לגן הוורדים, בין האגם לאתר שבע טחנות, ובין גן הסלעים למרחבים המוריקים הנפלאים, נענו בקצב הקלאב קאר וקיבלנו שעתיים לפתור את הפלונטר ולמנוע את הפעלת הפצצה.

יש משהו בהתמודדות עם אתגר מול זמן או חידה, שמעורר מוטיבציה וזה חלק מהכיף שבמשחק לצעירים וגם למבוגרים. אחרי כשעה וחצי התגברנו על המכשולים והחידות. אמנם היו כמה תחנות שסומנו לא ברור במפה, ובאחת פספסנו חלק מהמשימה, אבל אפשר להגיד שכמעט הצלנו את הפארק.

מחיר: 360 שקל לרכב של ארבעה, ו-540 לשישה. לפרטים: https://trippy.org.il/ (תחת גני יהושוע) 1700-700-412

הנדיב על גלגלים, זיכרון יעקב

בחוות הנדיב שברמת הנדיב, בחרו בקונספט של משחק משימות בשלוש אפשרויות - אחת רגלית ושתיים רכובות על אופניים, כולן במרחבי רמת הנדיב היפהפיים. בחרנו במסלול הרכוב, הורדנו את האפליקציה הייעודית "יש לאן", התחמשנו באופניים וקסדות והתחלנו לדווש. השילוב הספורטיבי מוסיף אתגר ועניין למשחק, והיתרון הוא שבחווה אפשר לשכור אופניים לכל גיל, כך שגם ילדים מגיל שש יכולים לרכוב ולקחת חלק פעיל במשחק, ולקטנטנים יש כסאות.

הנדיב על גלגלים - זיכרון יעקב / צילום: אורלי גנוסר
 הנדיב על גלגלים - זיכרון יעקב / צילום: אורלי גנוסר

הידע הנדרש, לעומת זאת, בסיסי, אפשר למצוא פתרונות באינטרנט, כך שצריך לעצור לחשוב ולבדוק, ותוך כדי נהנים מהרכיבה אבל גם מהטבע, מעבודת הצוות המשותפת ומהאתגרים שהמסלול מזמן. במסך הסיום הוסיפו גם המלצות להמשך הפעילות באזור - גימיק שימושי.

מחיר: 150 שקל למשחק, 75 שקל לאופנים לשלוש שעות.
www.hanadiv-on-wheeles.co.il