הפרויקט שיעזור לרשויות המקומיות להתמודד עם משבר האקלים

כדי לחזק את יכולתן של רשויות יהודיות וערביות בפריפריה להיערך להתמודדות עם משבר האקלים, ארבעה ארגוני סביבה יפעילו את פרויקט "השפעה מקומית" כדי להעניק ידע, הכשרה וכלים מעשיים לעובדי הרשות במטרה לצמצם את טביעת הרגל הסביבתית של העסקים המקומיים

עסקים סגורים בזמן משבר הקורונה / צילום: כדיה לוי
עסקים סגורים בזמן משבר הקורונה / צילום: כדיה לוי

מיום ליום, גובר העיסוק של הרשויות המקומיות בישראל ובעולם בהתאמת המרחב הציבורי לאתגרים אותם מייצר משבר האקלים - מתכנון עירוני מותאם למציאות שבה עולה הטמפרטורה, ועד בניית חוסן עירוני וקהילתי באופן שיאפשר התמודדות מייטבית של התושבים ושל הכלכלה המקומית עם אירועי אקלים קיצוניים ואתגרים סביבתיים שונים.

כדי לחזק את יכולתן של רשויות יהודיות וערביות בפריפריה להיערך להתמודדות עם משבר האקלים, ארבעה ארגוני סביבה יפעילו את פרויקט "השפעה מקומית" ברשויות מקומיות בנגב ובגליל כדי להעניק ידע, הכשרה וכלים מעשיים לעובדי הרשות במטרה לצמצם את טביעת הרגל הסביבתית של העסקים המקומיים ולהעלות מודעות ומעורבות בקרב הקהילה בנושא משבר האקלים. בימים אלה, יוצא הפרויקט לשטח ופונה אל הרשויות המקומיות בהצעה להצטרף למיזם.

העמותות שיפעילו את הפרויקט הן צלול, 2B Friendly ,The Natural Step ישראל ועמותת אל־אמל, לאחר שזכו בקול קורא שפרסמה משלחת האיחוד האירופי. העמותות יציעו לעסקים בערים שיצטרפו לפרוייקט תהליך ליווי ויעוץ סביבתי שכולל צעדים להתייעלות אנרגטית, שיטות לצמצום בזבוז מזון והפחתת השימוש באריזות וחד פעמי. עסקים שיעברו את התהליך בהצלחה יקבלו תו אחריות אקלימית לאות הוקרה בבחירה לעשות שינוי חיובי למען העסק והקהילה.

במסגרת הפרוייקט, עסקים מקומיים שיחפצו בכך, יוכלו להתקשר עם העמותות לטובת תהליך סביבתי-כלכלי. העמותות ייבדקו את ההוצאות השוטפות של העסקים, את כמות הפסולת ואת הרכש של העסק, ויציעו דרכים להתייעלות כלכלית וסביבתית. אם יווצר צורך בגיבוי של הרשות, לדוגמה - עמדות קומפוסטר או פינוי מוגבר של פינת המחזור של העסק, יפעלו העמותות מול העירייה. במקביל, יפעלו העמותות מול התושבים כדי לדרבנם לתעדף עסקים בעלי אחריות אקלימית-אקולוגית. בני נוער מקומיים גם הם יגוייסו לשורות הפרוייקט, כדי ליזום פעילויות להעלאת מודעות למשבר האקלים בסביבתם. בנוסף, יוצע תהליך ליווי מעמיק לעובדי הרשויות שכולל הכשרה וליווי בכתיבת תכנית אסטרטגית שאמורה לתמוך את ברשות בקידום נושא הקיימות וגם תמיכה במהלכים הסביבתיים של העסקים.

העיר טמרה שבגליל היא הראשונה להפעיל את הפרויקט בשטחה, לאחר שלאחרונה הוצג הפרויקט בפני ראש העיר ומנהלי המחלקות ואלה כאמור החליטו לאמצו. בעקבות כך, הוקמה ועדת היגוי בה שותפים נציגים של כל בעלי העניין בעיר וביניהם: נציג המתנסים, נציג מערכת החינוך, נציג מבית הקשיש וכמובן נציגי המחלקות הרלוונטיות בעירייה. בימים הקרובים צפויה העירייה יחד עם צוות הפרויקט לפנות לעסקים שונים בעיר, ובהמשך לקיים אירועים קהילתיים ובהם למשל שווקים של מכירת תוצרת מקומית.

המימון שיעניק האיחוד לפרויקט, הינו 680 אלף אירו במשך שלוש שנים (מימון בגובה 80% מעלות הפרויקט), מתוך תקווה שהעמותות יצליחו להטמיע מודל המתייחס לכל בעלי העניין בנושא התמודדות עם משבר האקלים בפריפריה הגיאוגרפית והכלכלית של ישראל. 20% מעלות הפרויקט תמומן באמצעות קרנות פילנתרופיות התומכות בפעילות העמותות בשגרה, ו-"דמי רצינות" נמוכים שיגבו מהרשויות המקומיות ויקבעו על פי הדירוג הסוציו אקונומי של הרשות כפי שקבע הלמ"ס.

שגריר האיחוד האירופי בישראל, עמנואל ג'ופרה, הדגיש כי "משבר האקלים הוא תופעה גלובלית המשפיעה על כולנו אבל על המזרח התיכון במיוחד מאחר והאזור נחשב ל"Hot Spot". כחלק מקידום תוכנית "גרין דיל", האיחוד האירופי מכיר בחשיבותם ותפקידם של ארגוני החברה האזרחית והרשויות המקומיות באימוץ ומימוש מדיניות סביבתית בת קיימא, ברמה המקומית והלאומית. תמיכתנו בפרויקט חשוב זה מוכיח את המחויבות של האיחוד האירופי לתמוך בפעולות חדשניות, חוצות מגזרים למען האקלים באירופה ובעולם כולו".

לכל העמותות ניסיון קודם בעבודה עם רשויות מקומיות, עסקים והציבור הרחב. שיתוף הפעולה ביניהן משלב כמה תחומי ידע בנושאים כגון צמצום בזבוז מזון, התייעלות אנרגטית וצמצום פסולת פלסטיק חד פעמית. צוות הפרויקט יציע התייעלות סביבתית המותאמת לסוג העסק ופעילותו, ישדך בין צרכנים "ירוקים" לעסקים "ירוקים" וינחה את הרשות בהתמודדותה עם הנושא.

מאיה יעקבס, מנכ"לית עמותת צלול אומרת כי ״לרשויות המקומיות תפקיד מהותי בהתמודדות עם משבר האקלים, הן בעלות אחריות ואלה המסוגלות להביא לשינוי משמעותי בשטח. רשויות באזורים אלה המעוניינות לקדם מדיניות סביבתית, מוזמנות ליצור איתנו קשר. אנו מקווים כי המיזם יוליד דור חדש של הנהגה סביבתית מקומית בעסקים ובקהילה בגליל ובנגב".