הצוללת | פודקאסט

גם אנחנו טועים: מאחורי הקלעים של חשבון הנפש במערכת גלובס

דוח האמון 2021 של גלובס חושף גם את הטעויות שביצענו השנה • פודקאסט "הצוללת של גלובס" נותן הצצה לאחורי הקלעים של חשבון הנפש הזה ומשיב על השאלות: איפה טעינו, ממה נבעו הטעויות ומה עשינו כדי לתקן • האזינו

עיתון גלובס / צילום: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
עיתון גלובס / צילום: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

דוח האמון 2021 של גלובס מתפרסם היום, יום ה', זו השנה הרביעית. וזו הפעם השנייה ברציפות שבה הדוח כולל גם התייחסות לטעויות עיתונאיות שביצענו השנה. 

בפרק שמתפרסם היום בפודקאסט "הצוללת של גלובס" ניקח אתכם אל מאחורי הקלעים של גוף התקשורת שבו אנחנו עובדים. נספר לכם מה היו הטעויות שעשינו, ממה הן נבעו וכיצד תיקנו אותן. 

זאב חספר, סגן עורכת גלובס, סוקר כמה מהטעויות שהיו מנת חלקנו השנה. ד"ר תהילה שוורץ אלטשולר, ראש התוכנית לדמוקרטיה בעידן המידע במכון הישראלי לדמוקרטיה, מדברת על חשיבותו של קוד אתי בעולם העסקי בכלל ובעיתונות בפרט. קרן גולדנברג עורכת דוח האמון 2021, מסבירה במה הדוח הנוכחי שונה מקודמיו.

"דוח האמון הוא החוזה בינינו לבין הקוראים", מסביר חספר. "הוא כולל בתוכו את הקוד האתי שלנו כעיתונאים, אלמנטים של שקיפות וגם נוהלים שמתרגמים את כל הססמאות הגדולות לחיי היום יום".

מה נחשב כטעות בעיני גלובס?
"זו לא רק טעות עובדתית. זו גם החובה הציבורית שלנו לגיוון והפגנת רגישות למסוקרים".

טעות כואבת במיוחד

אחת הטעויות שביצענו השנה התרחשה ביולי 2020 ונגעה לפרסום ידיעה בנושא היקף הכנסות המדינה מקנסות קורונה. התמונה שליוותה את הידיעה הייתה של אדם חרדי, מה שעורר תיוג שלילי כלפי הציבור החרדי ללא הצדקה. "זו הייתה טעות אנוש. קיבלנו מיד את הביקורת", מסביר חספר. "אנו משתדלים לגלות רגישות גדולה לצילומים כי בצילום יש אמירה גרפית מאוד ברורה".

שוורץ אלטשולר, שגם עמדה בראש הצוות של כתיבת הקוד האתי של גלובס, מוסיפה בהקשר זה ש: "הפתרונות מצויים בגיוון: גיוון בתכנים, במרואיינים וגיוון גם ב-Back End של המערכת העיתונאית. אנשים בתוך מערכת עיתונאית צריכים לפגוש בפינת הקפה גם אנשים שלא דומים להם. יש לכך ערך מאוד גדול מן ההיבט של היכולת לנהל שיחה ולהבין מתי אנו מייצרים לעצמנו הטיות אישוש חזקות מאוד".

עוד לדבריה, "יש קולות שאומרים שסוגיות מסוימות הן מורכבות מכדי להסביר אותן, ולכן צריך לדבר עליהן בגדול או בצורה מאוד שטחית. אך כל המחקרים מראים שכשמסבירים לאנשים סוגיות מורכבות בשפה בהירה, הם מבינים. בפרפרזה על הסלוגן של נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ, אני מאמינה ב: Make complex great again. אל תפחדו מסיבוכיות. פשוט צריך להסביר בצורה טובה".

גולדנברג מסבירה ש"אם הדוחות הקודמים היו צוהר לאופן שבו דברים מתנהלים בגלובס, הרי שהדוח הנוכחי הוא דלת כפולה פתוחה לרווחה. אנחנו גם מציגים יעדים מול תוצאות. יותר ממחצית מכותבי טורי הדעה השנה היו נשים. זה דבר שלא קורה מעצמנו אלא דורש התכווננות".