אמזון וענקיות טכנולוגיה אחרות במירוץ לרכישת אנרגיה מתחדשת

בזמן שחברות הטכנולוגיה מעצבות מחדש את פני השוק, הן מתמודדות עם לחץ להוכיח שההשקעות שלהן אכן מורידות את סך הפליטות הכולל

אמזון התחייבה לרכוש חשמל מחמש תחנות כוח סולאריות בספרד / צילום: Shutterstock, abriendomundo
אמזון התחייבה לרכוש חשמל מחמש תחנות כוח סולאריות בספרד / צילום: Shutterstock, abriendomundo

המירוץ להשיג הסכמים לאספקת חשמל למרכזי מידע הזוללים אנרגיה גרם לחברות טכנולוגיה לעצב מחדש את שוק האנרגיה המתחדשת ולהתמודד עם אתגר חדש: איך להבטיח שההשקעות שלהם באמת יפחיתו פליטות.

אמזון  אמרה שתכריז על מחויבות לרכוש 1.5 גיגה וואט של הספק ייצור חשמל מ-14 תחנות רוח וסולריות חדשות ברחבי העולם כחלק מדחיפתה לרכוש מספיק אנרגיה מתחדשת על מנת לכסות את כל פעילויות החברה עד שנת 2025.

חברות טכנולוגיה מנהלות את המאזנים שלהן על מנת לממן פרויקטים של אנרגיית רוח, שמש או אנרגיה מתחדשת אחרת בקנה מידה חסר תקדים. במדינות מסוימות, אומרים המפתחים שמוכנותן של חברות הטכנולוגיה להוציא כסף מראש - לחתום על מחויבות לרכוש חשמל במחיר מסוים תקופה ארוכה - עזרה להפוך את התאגידים האלה ליותר חשובים מסובסידיות ממשלתיות כמנוע העיקרי להשקעה באנרגיה מתחדשת.

אמזון, גוגל, פייסבוק ומיקרוסופט הן ארבעה מתוך ששה קונים תאגידיים בהסכמים לגבי אנרגיה מתחדשת שפורסמו לציבור בסך כולל של 30%, או 25.7 גיגה וואט מסך הכל של החברות בעולם, כך אומרים בחברת המחקר BloombergNEF. אמזון היא הרוכשת התאגידית הגדולה ביותר בעולם, כשרוכשים אחרים כוללים את חברת הנפט הצרפתית טוטאל ואת חברת AT&T.

"זה כמעט כמו נהירה לאנרגיה נקייה", אמר מייקל טרל, מנהל אנרגיה בגוגל.

קנה המידה של ההשקעות שם את חברות הטכנולוגיה בלחץ להראות שהפרויקטים אכן מוסיפים עוד הספק של אנרגיה מתחדשת לרשת במקום לשאוב את המלאי הקיים. נושא טעון הוא האם רכישות האנרגיה הירוקה מצד החברות מחליפות אנרגיה המיוצרת ממפעלים פולטי פחמן או פשוט מגדילה את כמות החשמל המיוצר לצריכה עולמית. זה חשוב בגלל שהחברות רוצות לספר ללקוחות ולמשקיעים שהן עוזרות להפחית את סך פליטות הפחמן בעולם, לא מזיזות אותן מתעשייה אחת לאחרת.

"זה שאתה מכניס לרשת אלקטרון נקי לא אומר שהסרת ממנה אלקטרון שיוצר על ידי שריפת פחם", אמר בריאן ג'אנוס, מנהל כללי של אנרגיה והתחדשות במיקרוסופט. ג'אנוס אמר שמיקרוסופט כעת מנתחת רשתות חשמל על מנת להבין באיזה מקומות ובאיזה שעות ייצור אנרגיה מתחדשת נוסף יחליף במידה המיטבית את הייצור ממפעלים מבססי דלקי מאובנים, על מנת לקבל החלטות היכן להשקיע.

הפרויקטים האחרונים של אמזון, בשבע מדינות אמריקאיות ובקנדה, פינלנד וספרד, דחפו את החברה למחויבות כוללת לייצור 10 גיגה וואט של אנרגיה מתחדשת, כך אמרו בחברה. לאחר ההסכמים החדשים, אמזון היא רוכשת האנרגיה הנקייה הראשית בארה"ב, כך אומרים באיגוד רוכשי האנרגיה המתחדשת, קבוצת חברות המקדמת שימוש בחשמל המיוצר ללא פליטות. המפעלים החדשים, שיספקו חשמל לפעילויות אמזון כולל שירותי הענן שלה ושירותי הרשת, אמורים לעלות לאוויר בטווח זמן שבין שנה לשלוש שנים.

נאט סאלסטרום, מנהל אנרגיה בשירותי הרשת של אמזון, אמר שהחברה מחפשת פרויקטים בהם תוכל קודם כל להקים תשתית מסחרית שחברות אחרות יוכלו לעקוב אחריה על מנת לעזור להקפיץ את הביקוש. הוא הוסיף שאמזון בוחרת בפרויקטים רק בהתבססות על האם מחויבויות הרכש שלה קריטיות לישימות הפרויקט. "אלמלא היינו משקיעים בפרויקטים האלה, הם כנראה לא היו מתקיימים בלעדינו", אמר.

גוגל, שאמרה שהדביקה את ייצור האנרגיה המתחדשת לצריכה שלה החל מתחילת 2017, אומרת כעת שיש לה יעד אפילו קשה יותר להשגה: להתאים את צריכת האנרגיה המתחדשת שלה לא רק ברמה שנתית אלא משעה לשעה. המשמעות של זה היא שהחברה תנסה לוודא שיש מספיק אנרגיה חופשית מפחמן ברשתות החשמל בהן היא פועלת בזמנים בהן היא צורכת אנרגיה, כולל בלילה ובזמני ביקוש שיא.

"אני חושב שהאבולוציה היא להתמקד לא רק בכמות אלא גם באיכות מקור החשמל", אמר טרל מגוגל.

מה שמניע את הרכישות הוא שימוש מרקיע שחקים במידע ועיבוד מחשב. בעשור האחרון, היעילות הגדלה איזנה במידה רבה את העלייה בשימוש, בין היתר כשחברות עברו ממחשוב מבוסס משרד לספקיות ענן יעילות יותר, כך אומרים בסוכנות האנרגיה הבינלאומית. אבל בעוד שניתן יהיה לייעל אפילו יותר, חוקרים אומרים שלא ברור במשך כמה זמן, בעיקר עם עליית רשתות דור 5 וככל שיותר ויותר מהעולם חי ועובד ברשת.

"תעשיית מרכזי המידע היא אחת מצרכניות החשמל הגדולות ביותר בכל העולם", אמר סטפן יורג גבל, סגן נשיא בכיר לרוח ואנרגיה סולרית בחברה הנורבגית Statkraft AS. "הם מעצבים מחדש את צד הביקוש בתעשייה אפילו מבחינת הנתונים הפיזיים של התעשייה".

מרכזי מידע מוערכים כצורכים כ-1% מסך צריכת החשמל בכל העולם, על פי מחקר משנת 2020 שיצא במגזין Science.

חברות הטכנולוגיה הגדולות אומרות שהקימו צוותים פנימיים שעובדים בהם אנשים שבעבר סגרו עסקאות בחברות האנרגיה ויכולים להשיג הסכמים ישירות עם הספקים, ולעתים קרובות לעקוף מתווכים בתעשייה שלרוב מנהלים עסקאות אנרגיה. חברות כגון אמזון לעתים קרובות שולחות בקשות רבות להסכמים על אנרגיה במדינות בהן הן פועלות, כך אומרים מפתחים.

"נאמר, היי, אנחנו רוצים לבדוק כל פרויקט פוטנציאלי שעשוי להיות בשלבי פיתוח במדינה", אמר סלסטרום מאמזון לגבי הצוות המחפש הסכמי רכישת אנרגיה.

מפתחים של פרויקטים של אנרגיית רוח ושמש אומרים שהביקוש של חברות הטכנולוגיה הגדולות עודד עלייה בביקוש להסכמי רכישת אנרגיה מחברות אחרות. בגלל שהפרויקטים צריכים השקעה מראש שעשוי לקחת שנים להחזיר אותה, בנקים לעתים קרובות מסרבים לממן אותם - או שהם נותנים תנאים לא טובים - אלא אם לפרויקטים יש רוכש עוגן שמבטיח לקנות את כל או רוב החשמל שייוצר, כך אומרים מפתחים ואנשי כספים בתחום האנרגיה.

בספרד, שם התחייבה אמזון לרכוש חשמל מחמש תחנות כוח סולריות, מפתחים אומרים שכמה חברות טכנולוגיה גדולות מחפשות הסכמים חדשים.

"אנחנו מדברים עם כולם", אמר מרטין שארר, המוביל דיונים כאלה בשם חברת האנרגיה המתחדשת Encavis, לגבי חברות הטכנולוגיה. שארר בעבר חתם על הסכם עם אמזון למכור לחברה חשמל מתחנה סולרית שנמצאת קרוב לסביליה בספרד.

פייסבוק אמרה שהגיע ליעד שלה של רכישת מספיק אנרגיה מתחדשת על מנת לכסות את פעולותיה בכל העולם, כולל במרכזי מידע, בשנה שעברה, אבל היא ממשיכה לחפש הסכמים חדשים בגלל שהשימוש שלה באנרגיה גדל. השימוש של פייסבוק בחשמל עלה ב-39% ב-2020, על פי דוח הקיימות השנתי של החברה. "זה מראה שיעדים וולונטריים יכולים להניע את השוק", אמרה אורבי פארח, מנהלת אנרגיה מתחדשת בפייסבוק.

מיקרוסופט אמרה שחתמה על הסכמי רכישת אנרגיה שעוד לא דיווחה עליהם שיביאו אותה לפסגה העולמית של רוכשי האנרגיה המתחדשת. ג'אנוס אמר שהחברה שלו מתמקדת ביעדים סביבתיים משותפים ולא רק בדירוגים, אבל הוסיף: "אנחנו יודעים מהם הדירוגים ותסמוך עליי, הבוס שלי יודע מהם הדירוגים, וכל פעם שיוצא דירוג חדש, אני שומע על זה".