ממונה הקורונה: מתחילת שבוע הבא חובת עטיית המסכות בחללים סגורים חוזרת

פרופ' אש הדגיש כי ההמלצה היא כבר בשלב זה לחזור לעטות מסיכות • "אני רוצה להדגיש את חשיבות הבדיקות. אנחנו ערוכים לקיים בדיקות בהיקפים גדולים" • הוא אף הדגיש כי גם מחוסנים צריכים להיבדק - על אף שהבהיר כי רוב המאומתים שחוסנו הם עם עומס נגיפי נמוך וללא תסמינים

פרופ' נחמן אש / צילום: דוברות הכנסת שמוליק גרוסמן
פרופ' נחמן אש / צילום: דוברות הכנסת שמוליק גרוסמן

פרופ' נחמן אש, ממונה הקורונה, אמר היום (חמישי) כי חובת עטיית המסכות בחללים סגורים תוחזר בתחילת שבוע הבא. זאת, לאחר החלטת הממשלה לפיה תקנה זו תוחזר בכפוף לממוצע שבועי של מאה מאובחנים בקורונה ביום, ולדבריו לפי שעה המדינה עומדת על ממוצע של 75. אש עוד מסר כי בדרג המדיני ובמשרד הבריאות עובדים על הקדמת משלוח החיסונים לחודש אוגוסט, וכי בנתיים אין למדינה הזמנות נוספות של חיסונים לאחר חודש זה.

אש עדכן כי מחצות ישנם 123 מאומתים לווירוס, וציין כי "זה מספר גדול מיוחד". עוד אמר כי ההתפרצות בשלב זה היא בעיקר בבנימינה ובמודיעין, אך מתחילה להתפשט לערים נוספות. "אני רוצה להדגיש את חשיבות הבדיקות. אנחנו ערוכים לקיים בדיקות בהיקפים גדולים". הוא הבהיר כי גם מחוסנים צריכים להיבדק, שכן הם יכולים להדבק ולהדביק בעצמם. עם זאת, הוא הדגיש כי מרבית המחוסנים שנדבקו הם עם עומס נגיפי נמוך וללא תסמינים.

"חובת הבידוד חייבת להיות במודעות של כולנו. לדוגמה, ילד ששהה בחו"ל והגיע לבית ספר זה לא בסדר - וכולם צריכה להגיד את זה לו ולהוריו. זה לא זמן לטוס עם ילדים שהם לא מחוסנים", הפרופ' הבהיר, והוסיף כי ההמלצה היא כבר כעת לחזור לעטות מסיכות במקומות סגורים.

בנוגע לחסינות העדר, אש הסביר כי צריך להיות על יותר מ-80% מחוסנים כדי להגיע לשם, וכי "אנחנו רחוקים מזה. קורא לכולם ללכת להתחסן". לדבריו, חצי מהמאומתים לווירוס הינם נדבקים מאחר ו"רוב האוכלוסייה שלנו מחוסנת, בגלל שיש יותר מחוסנת אז נראה יותר נדבקים מחוסנים - זה לא אומר שום דבר על יעילות החיסון. אנחנו עכשיו בודקים האם יש ירידה ביעילות החיסון אחרי מספר חודשים, או שזה בגלל שהזן דלתא חזק מהחיסון".

למרות העלייה בתחלואה, ממונה הקורונה אמר כי בשלב זה אין כוונה לחזור לאיכוני שב"כ, "הם לא עסקו באכיפת הבידוד וגם לא יעסוק". נכון לעכשיו, גם אין המלצה להגביל התקהלויות: "אנחנו מוסיפים את השימוש במסכה, בלבד זה אין עוד הגבלות בישראל. אם התחלואה תעלה נמליץ על הגבלת ההתקהלויות - עדיין לא יודעים באיזה שלב ובאיזו רמה".

ביממה החולפת אובחנו 138 בני אדם כמאומתים בקורונה. כמו כן, באחד ממוקדי ההתפצות, בנימינה, 125 בני אדם מאומתים והיא מוגדרת כעת כעיר אדומה. 1,107 איש נמצאים בבידוד במועצה. לאור מצב התחלואה, הממשלה החליטה אמש על קידום שורת צעדים בהם מבצע לאומי לחיסון בני 12 ומעלה, בדגש על מאמץ הסברתי וחידוש הפעילות של מערך קטיעת שרשראות הדבקה.

בתוך כך, מקופת חולים מכבי נמסר מוקדם יותר היום כי כלל חברי הקופה המחוסנים בשתי מנות ונמצאו חיוביים לקורונה בימים האחרונים מדווחים שאינם סובלים מתסמינים. זאת, לעומת חברי הקופה הלא מחוסנים, שרובם כן מדווחים על תסמינים קלים עד בינוניים.

"מתוך 244 מטופלים במכבי החיוביים לקורונה, כ-39% מחוסנים במנה שנייה. מהנתונים עולה כי כל המחוסנים מדווחים שאינם סובלים מתסמיני המחלה. לעומתם, כ-60% מהמטופלים החיוביים שאינם מחוסנים, מדווחים כי הם סובלים מתסמינים קלים עד בינוניים הכוללים חום, קוצר נשימה וכד'. שני חולים נמצאים באשפוז בבית החולים - תינוק בן שנה, וגבר בן כ50, שאינם מחוסנים", נמסר ממכבי.

בנושא התחסנות הנערים והנערות, מנכ"ל מכבי רן סער מסר: "בני הנוער חברי מכבי ממשיכים להתחסן בקצב מרשים מאוד בזכות עבודה מאומצת של הצוותים שלנו בשטח. חשוב להדגיש שהמלאי שקיים כרגע בארץ מאפשר התחסנות במנה ראשונה עד לתאריך 9 ביולי ולאחר מכן לא ניתן יהיה להתחסן עד הגעת מלאי חדש לישראל, ולכן אנו ממליצים לכל נערה ונער שטרם תיאמו תור לעשות זאת בהקדם האפשרי".