תשואה שנתית של יותר מ-20% בגמל? אלה הגופים שמכים את המתחרים ב-2021

במסלולים הסולידיים בגמל נרשמו בחודש מאי תשואות נאות, ובמסלולים המנייתים אף יותר • המוביל בתשואות: הלמן אלדובי • קרנות ההשתלמות הכלליות של כלל ביטוח ואקסלנס השיגו בשנה האחרונה תשואה של יותר מ-20% • מור עקף את אלטשולר שחם כמנייד הגדול ב-2021

העליות בשוק ההון תמכו בתשואות קופות הגמל וההשתלמות / צילום: Shutterstock
העליות בשוק ההון תמכו בתשואות קופות הגמל וההשתלמות / צילום: Shutterstock

בחסות העליות בשוק ההון המשיכו גופי הגמל וההשתלמות את המגמה החיובית מפתיחת השנה גם בחודש שעבר. קופות הגמל במסלולים הסולידיים לבני 60 ומעלה רשמו בחודש מאי תשואה חיובית שנעה בין 1.39% ל-0.76% ובמסלולים הכלליים, של אג"ח עם עד 25% מניות, נרשמה תשואה גבוהה יותר של 2.22% ל-0.86%. מתחילת 2021 עומדות התשואות, בממוצע, על 4.78% במסלולים הסולידיים ועל 6.19% בכלליים. 

בראש טבלת התשואות בחודש שעבר קופות הגמל נמצאת הלמן-אלדובי, שנרכשה לפני מספר חודשים ע"י קבצת הפניקס (והועברו לניהול אקסלנס שבבעלותה). במסלולי האג"ח הכלליים עם חשיפה למניות היא נמצאת בפער גדול מעל היתר, לאחר שרשמה במאי תשואה של 2.22% ובמסלול הסולידי 1.39%.

אקסלנס עצמה הציגה גם היא חודש טוב במסלול לבני ה-60 ומעלה עם תשואה של 1.35%. אקסלנס מובילה את התשואות במסלול זה ב-12 החודשים האחרונים, עם תשואה מצטברת של 14.85%-5.82% מתחילת השנה הנוכחית.

במבט על קופות הגמל במסלולים כלליים ומסלולי אג"ח עם עד 25% מניות, בולטת לחיוב מתחילת השנה קופת הגמל בר בניהול כלל ביטוח ופיננסים. הקופה רשמה בחמשת החודשים הראשונים של השנה תשואה מצטברת של 8.15%, וב-12 החודשים התשואה המצטברת שלה עומדת על 21.09%, פער ניכר מהקופות האחרות עם סיווג דומה.

 
  

נזכיר שהמסחר בבורסה בתל-אביב בחודש מאי הסתכם בעליות שערים במרבית מדדי המניות המובילים, כאשר ת"א 35 ות"א 90 עלו ב-3%-4% (וכ-14% מתחילת השנה).

שליש משוק הגמל - באלטשולר שחם

מבחינת היקף הנכסים המנוהלים, אפשר לראות שאלטשולר שחם הוא הגוף הדומיננטי ביותר בענף הגמל. לאחר רכישת  פסגות, שניהל בעצמו נכסי גמל בהיקף של כ-50 מיליארד שקל, מנהל אלטשולר שחם 219 מיליארד שקל - כמעט 35% משוק הגמל כולו. זאת, לפני מכירת נכסי גמל ופנסיה בהיקף של כ-26 מיליארד שקל, ככל הנראה לחברת הביטוח הראל, בעקבות הוראות רגולטוריות שניתנו לאלטשולר שחם כחלק מאישור רכישת פסגות.

אלטשולר שחם רכש את פסגות באמצע חודש מאי, ויום למחרת כבר הגיעו נציגיו לישיבות ועדות ההשקעה של פסגות, על מנת להתחיל בהתאמת מדיניות ההשקעה בנכסי פסגות למדיניות של אלטשולר שחם. ימים ספורים לאחר מכן הודיעה מנהלת ההשקעות הראשית של פסגות גמל, גת מגידו, על התפטרותה.

למרות התאמת מדיניות ההשקעות, בבחינת תשואות קופות הגמל וקרנות ההשתלמות שעדיין רשומות על שם שתי החברות המנהלות, בשלושת הפרמטרים שנבחנו השיגה פסגות תשואות גבוהות יותר מאלטשולר שחם בחודש מאי.

קרנות ההשתלמות: הראל התאוששה, כלל מגדילה את הפער

בקרנות ההשתלמות הקרן הכללית של כלל ממשיכה לבלוט מבין המסלולים הכלליים, והיא סיימה את חודש מאי בפער קטן מאחורי הראשונה בתשואה החודשית, הראל. קרן ההשתלמות של כלל השיגה מאז תחילת השנה תשואה מצטברת של 8.31% ובמבט על 12 החודשים הראשונים התשואה שלה עומדת על 21.18%. גם אקסלנס מבית הפניקס ממשיכה במומנטום החיובי עם תשואה של יותר מ-20% ל-12 החודשים האחרונים. תשואה שנתית של 20% ומעלה, בעיקר כשמדובר במסלולים הכללים שנחשבים סולידיים, איננה עניין של מה בכך.

בבחינת היקף הנכסים של קרנות ההשתלמות, אפשר לראות שקרן ההשתלמות של מור בית השקעות עברה לראשונה את רף ה-4 מיליארד שקל בנכסים מנוהלים. בחודש אפריל עוד עמדו סך נכסי הקרן הכללית של בית ההשקעות על 3.7 מיליארד שקל, אך בזכות גיוסים גבוהים היא חצתה את 4 מיליארד השקלים והצטרפה לשחקנים הגדולים בשוק.

גם כאן בולטת הדומיננטיות של אלטשולר שחם כגוף הגדול ביותר, עם היקף נכסים של כ-58 מיליארד שקל במסלול הכללי לבדו וכ-76.5 מיליארד שקל בכל קרנות ההשתלמות שמנהל בית ההשקעות, 26% משוק ההשתלמות כולו.

הכוכב העולה

בית ההשקעות מור רשם כאמור גיוסים גדולים בקרנות ההשתלמות במהלך מאי, אך לא רק בהן. בית ההשקעות בניהול יוסי ואלי לוי גייס אליו לפני כמה חודשים את אורי קיסוס כמנהל הגמל, והשלושה הצליחו לנייד בחודש שעבר כמעט מיליארד שקל מקופות גמל וקרנות השתלמות אחרות, יותר מפי שניים מהמנייד הבא אחריו - אקסלנס, שקיסוס ניהל בעבר.

בעזרת הניודים המשמעותיים בחודש שעבר, עקף מור את אלטשולר שחם כמנייד הגדול מתחילת השנה, כשהצליח לנייד מבתי ההשקעות האחרים סך של 5.75 מיליארד שקל. אלטשולר שחם עדיין רשם ניודים בסך 5.45 מיליארד שקל, אבל בחודש מאי הוא מדורג רק במקום הרביעי עם ניודים של 200 מיליון שקל, אחרי מור, אקסלנס וכלל ביטוח.

מור, הכוכב העולה של ענף קופות הגמל בשנה האחרונה בזכות תשואות מלהיבות שהשיג לעמיתים, מנהל כיום כ-18.5 מיליארד שקל בקופות הגמל וחולש על כ-3% מהשוק - וזאת לאחר שבחודש יוני שעבר הסתכם סך הנכסים שלו בעולם הגמל ב-2.8 מיליארד שקל בלבד. קצב הגידול המהיר של בית ההשקעות מקרב אותו בצעדי ענק לעבר חברות מנהלות ותיקות הרבה יותר דוגמת מגדל, המנהלת נכון לסוף מאי נכסים בהיקף של 20.5 מיליארד שקל.

בתחתית דירוג הניודים, כלומר החברות המנהלות קופות גמל שאיבדו נכסים בהיקפים משמעותיים, נמצאות פסגות (שנמכרה לאלטשולר שחם), עם ירידה של 3.17 מיליארד שקל בהיקף נכסיה, ילין לפידות שאיבדה 2.21 מיליארד שקל והראל שאיבדה 1.43 מיליארד שקל.