בריאות הנפש עוברת למרכזי הערים

בתי חולים לטיפול בחולי נפש מוקמים במרכזי הערים ולא בשוליים • הם מכוונים להשיג יותר מטיפול - לסייע לעסקים חדשים, לתת תעסוקה למטופלים ולהשתמש בעיצוב וארכיטקטורה על מנת לשנות את הדימוי השלילי

קמפוס סטרוברי היל. שחיקת הדימוי השלילי של חולי הנפש / צילום: U.S. Environmental Protection Agency
קמפוס סטרוברי היל. שחיקת הדימוי השלילי של חולי הנפש / צילום: U.S. Environmental Protection Agency

בניין ורדרד עם אטריום זכוכית מקשט כבר שנים את קו הרקיע של קנזס סיטי. המבנה, ששימש בעבר את משרדי הסוכנות להגנת הסביבה, ישב ריק במשך שנים. ברחוב שמולו נמצאת תחנת דלק המוכרת בעיקר כאתר למסחר בסמים, באזור מגורים ירוד שנקרא סטרוברי היל.

לאחרונה החלה השכונה להשתנות. אנשים צעירים יותר נכנסו ויותר חנויות נפתחו. משרדי הסוכנות להגנת הסביבה הפכו למרכז טיפול מודרני בבריאות הנפש, הנקרא קמפוס סטרוברי היל. המרכז שייך למערכת הבריאות של אוניברסיטת קנזס, והוא מושך לשכונה מאות עובדים.

"הרבה עסקים פה נסגרו", אמר גרגורי נוולאניק, מנהל שירותי הפסיכולוגיה הקלינית בסטרוברי היל. "כעת אנו רואים מעט שיקום".

נראים יותר כמו בתי כלא מאשר כמו מרכזי טיפול

בתי חולים פסיכיאטריים היו מבודדים ממרכזי הערים, ולעתים קרובות מוקמו במקומות שאין בהם תחבורה ציבורית או תחושת קהילתיות, ומוגבלים לבניינים שנראים יותר כמו בתי כלא מאשר כמו מרכזי טיפול.

הקמפוס בסטרוברי היל הוא אחד מכמה מתקנים חדשים או מתוכננים ברחבי ארה"ב שמכוונים לא רק לטפל בחולים אלא גם לעודד מעורבות חדשה עם הקהילות, לספק עבודה למטופלים ולהשתמש בעיצוב ואדריכלות לשחיקת הדימוי השלילי של תוכניות דיור לחולי נפש.

מערכת בתי החולים בקנזס סיטי הפעילה בעבר שני בתי חולים, בהם בניין לבן ומיושן עם 15 מיטות טיפול, מספרת קריסטין דנקן, מנהלת רפואית בסטרוברי היל. קשה היה לחולים למצוא את הבניין, אמרה, כי הוא היה במרחק של רבע שעה נהיגה ממרכז העיר. "הדבר החשוב ביותר הוא שאנחנו בלב העיר קנזס סיטי", אמרה.

במתקן החדש יש 47 במיטות לחולים עם מחלות כגון סכיזופרניה, הפרעה דו-קוטבית ודיכאון מז'ורי, כמו גם מחלות נפש אחרות. המעבר, המיקום והעיצוב החדש באים בזמן שאמריקאים רבים נאבקים במחלות נפש, שימוש בסמים וחרדות בעקבות מגפת הקורונה. ארבעה מכל עשרה מבוגרים בארצות הברית דיווחו על תסמינים של חרדה או דיכאון, על פי סקר מינואר שניהלה קרן משפחת קייזר.

מיקום של מרפאות ובתי חולים לבריאות הנפש במקומות מרכזיים יותר עשוי לעזור לאנשים הזקוקים לטיפול לקבל אותו. מומחים אומרים שרוב האנשים עשויים לבקש טיפול אם המיקום יהיה נגיש, מוכר ומקובל כחלק מהקהילה.

בית חולים ישן ונטוש לחולי נפש בארצות הברית שנבנה בשוליים / צילום: Shutterstock
 בית חולים ישן ונטוש לחולי נפש בארצות הברית שנבנה בשוליים / צילום: Shutterstock

"זה לא בניין בצבע בז' עם מסדרונות אפלים"

מתקן Be Well במחוז אורנג' בקליפורניה, אזור פרברי בין אנהיים לסנטה אנה, פתח את שעריו מוקדם יותר השנה. בחלל בשטח 20 אלף מ"ר, שיתוף פעולה בין חברת ביטוח, שירותי הבריאות של קליפורניה וכמה בתי חולים מקומיים, הפך למרכז קהילתי, ולמתקן חולים לאנשים הסובלים ממחלות נפש או מכורים לסמים.

בחודש שעבר אירח Be Well הדרכה רוחנית ל-50 מדריכים בחללי הכיתות, מספר המנכ"ל מרשל מונקריף. למתקן חלל כניסה דמוי קתדרלה, דק על הגג, חדר כושר, צמחים רבים וחדרים הדומים לבית מלון. חולים וחברי הקהילה שוהים תחת אותה קורת גג.

בניית חלל שמזמין את חברי הקהילה היה דבר חשוב להסרת הסטיגמה הכרוכה במחלות נפש, אמר מונקריף. "זה לא בניין בצבע בז' עם מסדרונות אפלים", אמר. "זה מקום שתרצה לבוא אליו לעשות בו אירועים".

ב-Be Well מתכוונים לפתוח מרכזים נוספים ברחבי המדינה. במרכז הבא שייפתח שוקלת העמותה לכלול בית קפה שיעבדו בו האנשים המטופלים במקום כדרך לספק להם תעסוקה שתאפשר להם מגע עם חברי הקהילה, כמו גם לשים פנים ושם על מחלות הנפש, כך אמר.

באורנג' קיבלו בברכה את פתיחת Be Well OC, אומר מונקריף, אבל מתקנים אחרים לבריאות הנפש נתקלו בהתנגדות מצד קהילות מקומיות, שחלקן נוקטות גישה של "לא בשכונה שלי" הקשורה לדימוי השלילי של מחלות הנפש. אנשי סטרוברי היל, למשל, בתחילה הביעו חשש שחולים עשויים לשוטט בשכונה, אבודים וטרופי דעת, כך אמר ד"ר נוואלניק.

סטרוברי היל שופץ כדי לקבל את הקהילה, אמרה סטפני ויטו, אדריכלית התנהגות ובריאות הנפש ב-CannonDesign - משרד האדריכלות, ההנדסה והעיצוב שאחראי להמרת הבניין. "זה עוזר להעביר את המסר שבתי חולים לחולי נפש אינם מקום שיש להימנע ממנו", אמרה, "אלא בעלי ערך לקהילה".

המתקן, שסביבו גינון מושקע, משתלב בבניינים בסביבה כאילו היה עוד חלל מסחרי. יש בו בית קפה שמגיש תערובת מקומית שמכין עבורו קולה קפה הנמצא באותה שכונה.

התושבים המקומיים היו שותפים לכל ההחלטות

בחלק מבתי החולים לחולי נפש יש חולים מחוסרי בית, שלרבים מהם אין גישה לטיפול. פרויקט אחד במרכז העיר לוס אנג'לס אמור לספק דיור ושירותי טיפול באותו מתקן.
כפר הטיפול השיקומי של מחוז לוס אנג'לס ואוניברסיטת דרום קליפורניה אמור לספק גם תוכנית טיפול לתושבים וגם דיור לאנשים ששוחררו ממתקנים סגורים. הכפר נמצא על שטח שהיה בו בית חולים שלא נעשה בו שימוש יותר מעשור, כך אמר ג'ונתן שרין, מנהל שירותי בריאות הנפש במחוז לוס אנג'לס.

השלבים הראשונים בפרויקט הושלמו והקמפוס צפוי להיות מוכן בשנים הקרובות. התושבים המקומיים היו שותפים לכל ההחלטות, מציורי הקיר וזהות הקבלן ועד פרישת המבנים, אמר ד"ר שרין. מעורבות הקהילה המקומית חשובה בגלל שהקמפוס מצטרף לשכונה, אמר.

בעתיד, אומר שרין שהוא מקווה שהקמפוס ימשוך עסקים כמו חנויות פרחים, בתי קפה וספורמרקט, שהעובדים יהיו במידת האפשר אנשים שיגורו ביחידות הדיור החדשות.