ניגשים למבחני לשכת עוה"ד מחר? זה כל מה שאתם צריכים לדעת

2,739 נבחנים ייגשו מחר לבחינות ההסכמה של לשכת עורכי הדין • איפה הבחינה תתקיים, כמה זמן היא תימשך, ומה הסיכויים לעבור אותה?

מבחני ההסמכה של לשכת עורכי הדין באוגוסט 2020 / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין
מבחני ההסמכה של לשכת עורכי הדין באוגוסט 2020 / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

מחר (ג') תתקיים בחינת ההסמכה של מועד קיץ 2021 בעריכת דין. לבחינה ניגשים 2,739 נבחנים, מהם כמחצית נשים (51%) - 1,402; ו-1,337 גברים (49%). 8 מהנבחנים הם מעל גיל 71, 290 הם מעל גיל 50, ו-180 הם מתחת לגיל 25.

איפה הבחינה מתקיימת וכמה זמן היא נמשכת? גלובס עם כל מה שצריך לדעת לקראת מבחני הלשכה.  

איפה ומתי?

הבחינה מתקיימת מחר בשעה 11 בשמונה מוקדים שונים ברחבי הארץ ב-105 אולמות בחינה: אצטדיון סמי עופר בחיפה, מלון אינטרקונטיננטל והיכל אקספו בתל אביב, בנייני האומה, לשכת עורכי הדין, המרכז לעיוור באוניברסיטה העברית, בית הספר מקיף גילה ומלון רמדה בירושלים.

איך בנויה הבחינה וכמה זמן היא תימשך?

בשנת 2017 נערכה רפורמה במתכונת בחינות ההסמכה שהיתה בעבר בנויה משאלות אמריקאיות בלבד. כיום הבחינה כוללת שלושה חלקים בהם נדרש הנבחן למטלת כתיבה הבוחנת את יכולת הניסוח המשפטי ושאלות אמריקאיות על הדין הגיוני והמהותי.

משך הבחינה הוא 4 שעות ו-45 דקות והיא מחולקת לשלושה חלקים עם הפסקות ביניהם. הבחינה כוללת שלושה חלקים: החלק הראשון כולל מטלת כתיבה המהווה 20% מהציון והזמן המוקצב לחלק זה הוא 45 דקות. החלק השני הוא מבחן אמריקאי הכולל 40 שאלות לגבי הדין הדיוני והזמן המוקצב לו הוא שעה ו-20 דקות. החלק השלישי גם כולל 40 שאלות אמריקאיות אך מתייחס לדין המהותי. חלק זה הוא הארוך ביותר מבחינת משך הזמן המוקצב לו - שעתיים ו-40 דקות. בחלק זה מקבלים הנבחנים דברי חקיקה שבהם עוסקות השאלות.

מי מנסח את הבחינה?

את השאלות מנסחים מומחים, אליהם מתבצעת פנייה והם כוללים אנשי אקדמיה בתחום המשפט ועוזרים משפטיים של שופטים. חלק מהשאלות מנוסחות על ידי הוועדה הבוחנת. השאלות מועברות לוועדה הבוחנת ומתקיים דיון על השאלות, במקרה של מחלוקת פוסלים שאלות או משנים את הניסוח.

בראש הוועדה הבוחנת עומד השופט בדימוס משה יועד הכהן. בוועדה חברים שופטים, אנשי אקדמיה ונציגי הסקטור הפרטי והציבורי: שופטת המחוזי בדימוס זהבה בוסתן, שופטת המחוזי בדימוס מרים דיסקין, עו"ד טובה פריש מנהלת מחלקת, עו"ד אורלי טטנבאום ממשרד גורנציקי, עו"ד אלונה באומגרטן מנשיץ ברנדס, עו"ד מיכל בן עמי מהכנ"ר בירושלים, פרופ' מוחמד ותד דיקאן המכללה האקדמית צפת, פרופ' גבריאל הלוי מרצה בכיר בקריה האקדמית אונו. בנוסף ד"ר חנן גולדשמיט מייעץ לוועדה.

ועדת הבוחנים מונתה על ידי שרי המשפטים הקודמים באישור נשיאת בית המשפט העליון. הוועדה סטטוטורית עצמאית ובלתי תלויה.

מי בודק את הבחינה?

מאחר ומרבית המבחן אמריקאי הבדיקה מתבצעת על ידי מחשב. את החלק של הכתיבה בודקים עורכי דין שמונו על ידי הוועדה הבוחנת. הערעורים מגיעים לוועדת הבוחנים.

כמה זמן לומדים לבחינה?

משך הזמן הממוצע הנדרש להתכונן למבחן הוא שלושה וחצי חודשים מלאים. מספר חברות מציעות הכשרה לקראת בחינות הלשכה במטרה להכין את הנבחנים - החברה השולטת בשוק היא המתמחה השייכת לחברת נבו. חברה חדשה שקמה לתת מענה להכנה הנדרשת היא חברת Lawyers המציעה קורס הכנה בן 3.5 חודשים וקורס מורחב יותר. החברה מספקת ספרי לימוד, מערכת תרגול וליווי צמוד. לצד זאת יש חברות נוספות - "המאמנת", שמספקת קורסי וידאו של הרצאות קצרות בנות 15 דקות לצפייה חופשית, ו-"ביונד" של עו"ד אייל בסרגליק הכולל ספרי לימוד, הכנה וליווי.

מה הסיכויים לעבור את הבחינה?

במועד האחרון, דצמבר 2020 עמד אחוז הנכשלים על 47%, ואילו במועד הקודם לו, אוגוסט 2020 עמד שיעור הנכשלים על 66%. לאחר שהוגשו השגות לגבי מועד אוגוסט 2020, נפסלו שמונה שאלות שהובילו למעבר 600 נבחנים נוספים, ושיעור הנכשלים ירד ל-45%.

שיעורי המעבר נמוכים יותר בקרב המכללות ביחס לאוניברסיטאות, אך בוגרי המכללות מהווים את מרבית הנבחנים, כך במועד הקרוב 76% מהנבחנים למדו במכללות בישראל. מנתוני הבחינה מקיץ 2020 עולה כי מתוך 433 בוגרי אוניברסיטאות שניגשו לבחינה - 72% מהם עברו; ואילו מתוך 2,457 בוגרי מכללות עברו את הבחינה 28% בלבד. בבחינה האחרונה מחורף 2020 - 92% (316) מבוגרי האוניברסיטאות עברו את הבחינה, לעומת 49% (915) מבוגרי המכללות. עוד עולה מהנתונים כי בקרב מתמחים הנבחנים יותר מפעם אחת אחוזי המעבר נמוכים.

לאורך שנים קיימות טענות כי הבחינה קשה מידי וחוסמת את הכניסה למקצוע. לדברי ועדת הבוחנים רמת הקושי של הבחינה "משקפת את הרף המקצועי הנדרש ממי שמבקש להיות עו"ד בישראל".

באילו מוסדות למדו המתמחים?

 
  

מה קורה ביום שאחרי?

ליאת בן צבי שבח, מנכ"לית חברת ההשמה קודקס המתמחה בתחום המשפט, אומרת כי לאחרונה יש עלייה כללית בכמות המשרות המשפטיות שנפתחות בשוק, אבל לדבריה לא כל המעסיקים מחפשים עורכי דין לאחר התמחות, ואלה שמחפשים ממהרים לאייש את המשרות לאחר הבחינה.

בן צבי שבח ממליצה להתחיל לחפש עבודה כמה שיותר מוקדם, להגיע מוכנים היטב לראיונות ולהשקיע בכתיבת קורות החיים. לדבריה, "רוב המעסיקים מקבלים יותר קורות חיים מבעבר וגם מראיינים יותר מועמדים למשרה, לכן זקקו והדגישו בקורות חיים ובראיון את המסרים הרלוונטיים ביותר שיגרמו למעסיק לזכור אתכם לטובה". בנוסף היא ממליצה למועמדים לדייק מה חשוב להם בעבודה ולשמור על גמישות בחיפושים - "הרחיבו את החיפושים. תופתעו לגלות משרות מעולות שלא הכרתם".