עסק ביום | פיצ'ר

"אני מעריך שלקוחות ימשיכו לעשות אירועי אונליין. הז'אנר מעניין, אבל לא תחליף לאירוע עם אנשים"

משה פריד, בן 51 מפתח תקווה, נשוי+4 • הבעלים של חברת "אקסטרא הפקות" • "עבדתי בעבודות מזדמנות, אפילו שליחויות, בעיקר כדי להכניס משהו" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז  

משה פריד, הבעלים של חברת "אקסטרא הפקות" / צילום: יריב דגן
משה פריד, הבעלים של חברת "אקסטרא הפקות" / צילום: יריב דגן

משה פריד קם מדי בוקר, כבר 15 שנה, לעשייה אינטנסיבית כמפיק אירועים. מיום ליום, הוא צפה בעסק שלו צומח בהתמדה. למעשה, לפני תקופת הקורונה, הוא הסתכל קדימה על שנת 2020 ויכול היה לנשום בסיפוק: זאת עמדה להיות השנה הטובה ביותר של העסק. את מה שקרה אחר כך, ככל העסקים במשק, הוא לא יכול היה לנחש.

"כשהתחילה הקורונה זאת הייתה אמורה להיות אחת השנים הטובות שלי", הוא מספר. "נסגרו קדימה כמה אירועים גדולים מאוד, בסכומים משמעותיים. אלו דברים שכבר עבדתי על התכנון שלהם. בתוך חודש, כל האירועים בוטלו. כל ההכנסה שלי קרסה בבת אחת. זאת שנה מאוד מאתגרת, שאילצה אותי לחשוב מה אפשר לעשות בלי לעשות אירועים, ולנסות להישאר אופטימי. ניסיתי כל פעם להמציא את הגלגל מחדש".

פריד, מפיק אירועים גדולים, בעיקר אירועים עסקיים, תערוכות וכנסים, נאלץ למצוא אפיקי פרנסה אחרים. "התחלתי לחשוב: אין לי את זה, בוא נראה מה כן. תקופה ארוכה, עבדתי בעבודות מזדמנות, אפילו שליחויות, בעיקר כדי להכניס משהו. מכרתי מסכות בד ממותגות לחברות, עשיתי דברים כדי להרוויח כסף", הוא מספר. "תוך כדי, חשבתי מה אפשר לעשות בתחום. התחילה עונת חתונות הקורונה. אנשים היו בלחץ להתחתן וכל האולמות נסגרו, והתחילה פריחת חתונות החצר. התחלתי להפיק חתונות לפי מגבלות הקורונה המשתנות, במקביל לכנסי זום עבור חברות. ישבתי ודיברתי עם לקוחות שתכננו כנסים פרונטליים, והעברנו אותם לאונליין".

הצלחת להתפרנס מהתחומים האלו באותו אופן?
"אלו ממש לא אותן הכנסות שאני רגיל אליהן. מצד החתונות - מדובר בזוגות שנפגעו כבר כלכלית כי שילמו מקדמות לאולמות. הם רצו להתחתן, אבל הרבה כסף כבר לא היה. אלו אירועים אחרים מבחינת ההיקף. גם אירועי האונליין - אם לקוח משקיע מאות אלפי שקלים באירוע פרונטלי, אז תקציבי אירועי האונליין הם מאוד נמוכים. זה בעיקר היה להישאר על הגלגל ולהמשיך לעשות. פרנסה גדולה מזה לא הייתה, אבל זה השאיר אותי עם תעסוקה. אחד הדברים הכי קשים, בטח בתחום שלי, זה לשבת בבית. לא רציתי לבכות על מר גורלי. עדיף להרוויח פחות אבל לפחות לעשות משהו שאני אוהב".

תמשיך אחרי הקורונה עם העיסוקים החדשים?
"אני מעריך שהרבה לקוחות ימשיכו לעשות אירועי אונליין. זה פחות כסף, והם יכולים להגיע ליותר קהל. זה לא יבוא על חשבון האירועים הרגילים, זה יבוא בנוסף. זה משהו שאני גם אשמח להמשיך לעשות. זה ז'אנר מעניין בפני עצמו, שהתחלנו להתמחות בו. זה נחמד וכיף לעשות גם את זה, גם אם אין מבחינתי תחליף לאירוע שרואים בו את האנשים".

התקופה הזו, חזרה כמעט מלאה לשגרה בזכות החיסונים, מאפשרת לך להשתקם כלכלית משנת הקורונה?
"ברוך השם, אנחנו לא נושמים. מתחילת השנה, הכל פרץ וכולם רוצים לעשות, בטח בחודשיים האחרונים כשהכל חזר כמעט לקדמותו - בתקווה שלא נחזור אחורה כמובן. יש הרבה אירועים. המענקים שנתנו לי, לא הגיעו להכנסה רגילה, אבל הם השאירו אותי במצב סביר, אז הבור הכלכלי שלי עכשיו לא ענק.

"בתור מפיק עצמאי, אין לי מחסנים עם ציוד. אני מקווה שבחודשים הקרובים אני אתחיל לכסות גם את ההפסקים של השנה הזו. שרק ימשיך ככה, בלי קורונה ועם הרבה אירועים".

 עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il