חברת אלמוגים זכתה במכרז התחדשות עירונית לבניית 640 יח"ד בחיפה

הפרויקט העתידי צפוי לכלול 5 בנייני מגורים בגובה 16-28 קומות ובהם 640 יח"ד ושטחי מסחר • היקף המכירות הצפוי עומד על מיליארד שקל

קריית אליעזר בחיפה / צילום: עינת לברון
קריית אליעזר בחיפה / צילום: עינת לברון

חברת אלמוגים הודיעה היום (ב') שזכתה במכרז התחדשות עירונית במתכונת פינוי-בינוי ב-7 מבני רכבת ישנים ברחובות הפרטיזנים, שביל עדה, צה״ל ואלנבי, בשכונת קריית אליעזר בחיפה. המבנים הקיימים במקום הם בגובה 4 קומות ויש בהם 160 יחידות דיור. הפרויקט העתידי צפוי לכלול 5 בנייני מגורים בגובה 16-28 קומות ובהם 640 יחידות דיור ושטחי מסחר. לגלובס נודע שהיקף המכירות לפרויקט יעמוד בערך על סכום של מיליארד שקל ושהרווח הצפוי לחברת אלמוגים מוערך ב-15%.

שכונת קריית אליעזר ממוקמת בין המבואות הדרומיים לעיר חיפה ובין העיר התחתית, בקרבת התחנה המרכזית הישנה של אגד ובית חולים רמב"ם. השכונה טיפוסית לבנייה המואצת של שנות ה-50 ומתאפיינת בבתי שיכון נמוכים יחסית בסטנדרט בנייה נמוך. עם זאת, יש בה גם מבני מגורים וציבור בסטנדרט אדריכלי יותר גבוה. השכונה נקראת על שם אליעזר קפלן, מבכירי מפא"י, שנפטר בשנת תחילת אכלוס השכונה, ב-1952.

תוכנית ההתחדשות העירונית לשכונה (חפ/2370), שאושרה ע"י מועצת העיר חיפה בחודש נובמבר 2020, מציעה מסלולי פינוי-בינוי, עיבוי וחיזוק, בשילוב בנייה נמוכה יחסית ובנייה גבוהה, שתכלול מגדלים עד גובה של כ- 22 קומות. הצפיפות המוצעת היא 60 יחידות דיור לדונם. מכפיל הפינוי-בינוי הוא 3.5 יחידות לכל יחידת דיור קיימת. התכנון המוצע כולל חלוקת השכונה לתתי מתחמים, כאשר כל מתחם יפותח כ"בלוק עירוני" נפרד, שיבוסס על עירוב שימושים. חלק מהרעיון בחלוקה למתחמים הוא שמימוש ההתחדשות יוכל להיות הדרגתי.

מיכל גור, מנכ"לית חברת אלמוגים מסבירה שהדרך למימוש הפרוייקט לא תהיה מיידית. לדבריה, מסתבר שתוכנית האב לקריית אליעזר אכן אושרה, אך אין עדיין תב"עות (תוכניות בניין עיר) למתחמים ובוודאי שאין היתרי בנייה. לדבריה: "בשלוש השנים האחרונות קידמה חברת שיקמונה, באמצעות משרד האדריכלים גיורא גור תוכנית שהוא מתואם מול עיריית חיפה ביחס לתוכנית האב של השכונה. על בסיס הפרוגרמה של התוכנית יכולתי לתמחר את ההצעה שלי. עם זכייתנו במכרז אנחנו נדייק את התב"ע בהתאם לצרכים שיווקיים. אני מעריכה שבגלל שיש לתב"ע רוח גבית מצד עיריית חיפה וחברת שיקמונה היא תקודם מהר יחסית". גור מעריכה שניתן יהיה להתחיל לבנות בתוך כשנתיים.

יש לציין כי מי שהניע את ההליך המורכב הייתה חברת שקמונה, חברת ממשלתית עירונית, שלה דירות רבות במתחם. החברה יוצגה ע"י עו"ד רון ברנט.