אלביט מגייסת 1.9 מיליארד שקל בהנפקת אג"ח למוסדיים מישראל

סמנכ"ל הכספים, יוסי גספר: "אנחנו מאוד שמחים מהאמון שקיבלנו מהשוק, שהוא הרבה מעבר לציפיות שלנו. התכוונו לגייס 1.2 מיליארד שקל, וההיענות הייתה פי 3 בערך"

יוסי גספר, סמנכ"ל הכספים של אלביט מערכות / צילום: איל יצהר
יוסי גספר, סמנכ"ל הכספים של אלביט מערכות / צילום: איל יצהר

אלביט מערכות  זכתה לביקושים גבוהים בהנפקת איגרות החוב שלה בתל אביב, והגדילה את היקף הגיוס ל-1.9 מיליארד שקל, בשלוש סדרות אג"ח - אחת שקלית ושתיים דולריות. האג"ח מדורגות ilAA על-ידי S&P מעלות, ואת ההנפקה הוביל דיסקונט קפיטל, והשתתפו בה גם לידר, לאומי וברק קפיטל. רוכשי האג"ח הם גופים מוסדיים מישראל.

החברה הביטחונית אלביט, המנוהלת על-ידי בצלאל (בוצי) מכליס, נסחרת בנאסד"ק ובתל אביב בשווי 5.7 מיליארד דולר.

סמנכ"ל הכספים, יוסי גספר, אומר היום (ג') כי "אנחנו מאוד שמחים מהאמון שקיבלנו מהשוק, שהוא הרבה מעבר לציפיות שלנו. התכוונו לגייס 1.2 מיליארד שקל, ההיענות הייתה פי 3 בערך, וסיכמנו על גיוס של 1.9 מיליארד שקל. הגיוס מתחלק לשלוש סדרות: סדרה ב' היא שקלית, גייסנו בה 1.5 מיליארד שקל, כשהבקשות עבורה הגיעו ל-2.25 מיליארד שקל, המח"מ הוא 4.4, והריבית היא של 1.08% - שזה 0.66 מעל הממשלתי, ריבית מצוינת. סדרה ג' דולרית בריבית 2.12%, 1.12% מעל הממשלתי, עם מח"מ 4.3, וסדרה ד' גם היא דולרית למח"מ 6.7, שעבורה קיבלנו בקשות של 765 מיליון שקל ולקחנו רק כ-200 מיליון שקל, בריבית 2.67% שזה חצי אחוז מעל הממשלתי - דבר חריג מאוד לטובה. זה בעצם מעביר מסר של קוני האג"ח, אלה תנאים שבדרך כלל לא רואים".

גספר מסביר את הריביות הנמוכות במכרזי האג"ח בכך שלמשקיעים יש אמון באלביט לטווח הארוך, על רקע ביצועי העבר של החברה. לדבריו, "מה שחשוב פה זה שמדובר על הטווח הארוך, לא הלוואה ל-3-4 שנים. האמון נובע ממה שעשינו ב-10-20 השנים האחרונות - התפתחות החברה, צמיחה, ביצועים, התרחבות בשווקים העולמיים, הצורך במוצרים שלנו, הטכנולוגיות המתקדמות - המשקיעים אומרים לעצמם שאלביט פה לטווח הארוך ותמשיך להתנהל מצוין קדימה. האמון הזה זה מסר בלתי רגיל לחברה, אני לא חושב שיש הרבה גופים שיכולים לגייס בתנאים האלה".

למה בחרתם לגייס בתל אביב?
"כי התנאים פה לגייס הם טובים, הן מבחינת הריביות והן מבחינת הזריזות של תהליך הגיוס, ובסך-הכול אנחנו חיים פה ומתנהלים פה, אז זה סביר לגייס פה".

גספר מוסיף כי "התנאים מצוינים עכשיו, ומה שאומרים שיקרה כתוצאה מההזרמות המשמעותיות שמדינות עשו, שזה יתבטא בסוף באינפלציה מסוימת שתשליך על הריביות - כלומר, עכשיו אנחנו אולי נמצאים בתחתית, וכדאי לנצל את זה כדי לבסס את המאזן".

מה הייעוד של הכסף?
"כפי שאמרתי גם לחתמים ולמשקיעים, זה מהלך פיננסי שתומך באסטרטגיה ארוכת-הטווח של החברה. זה מורכב מאסטרטגיה עסקית של השקעה בטכנולוגיות מתקדמות והתרחבות בשווקים - בעיקר בארה"ב ובאירופה - מה שכמובן בראייה ארוכת-טווח בונה את העסקים של אלביט.

"בנוסף, אנחנו גם משקיעים בשיפור תפעולי, קווי ייצור מודרניים, מערכת ERP אחודה לכל הארגון שאמורה לשפר את ההון החוזר ולהביא להקטנת מלאים, כשהשורה התחתונה זה שיפור הרווחיות של החברה. כלומר יש פה שני וקטורים מהותיים: טכנולוגי-שיווקי שדורש השקעות; ותפעולי - לייעל את החברה ולהביא לרמות רווחיות יותר טובות. וקטור שלישי הוא המשך מדיניות הרכישות. ב-20 השנה האחרונות הצמיחה של אלביט הורכבה מצמיחה אורגנית ומרכישות, בערך חצי-חצי, ואנחנו מתכננים להמשיך בזה, לצורך הרחבת סל המוצרים והשגת נגישות יותר טובה לשווקים".