מחירי משלוח של קונטיינרים מזנקים כשהלחץ לשנע סחורות גדל מיום ליום

צווארי בקבוק עיקשים בשרשרת האספקה מעלים את המחירים, ובתחום השילוח הימי לא רואים סימנים להפוגה בלחץ לפני 2022

מכולות בנמל / צילום: Reuters
מכולות בנמל / צילום: Reuters

המחיר למשלוח מכולות מאסיה לארה"ב ולאירופה עולה בקצב היסטורי, כאשר בעלי מכולות מעלים את המחיר למחפשים אחר הספק תחבורה ימית - שבכירים בתעשיית הספנות צופים שתישאר לחוצה עד סוף השנה.

המחיר הממוצע למשלוח ברחבי העולם של מכלית באורך 12 מטר עלה יותר מפי ארבעה לעומת שנה שעברה, ונכון ל־1 ביולי עמד על 8,399 דולר, על פי מדד המחירים העולמי של חברת Drewry Shipping Consultants מלונדון. המדד עלה ב־53.5% מאז השבוע הראשון של מאי.

המחירים הרשומים למשלוח מסין לנמלים גדולים באירופה ולחוף המערבי של ארה"ב קרובים יותר ל־12 אלף דולר למכלית, על פי מדדי Drewry, וכמה חברות אומרות שדורשים מהן 20 אלף דולר להסכמים של הרגע האחרון להעלות סחורות לכלי שיט יוצאים.

"כרגע המסחר העולמי הוא המסעדה הלוהטת ביותר בעיר", אמר בריאן בורק, מנהל צמיחה ראשי ב־Seko Logistics, חברה מאילינוי המקדמת משלוחי מטענים ומנהלת נפחים גדולים של משלוחים על גבי ספינות באוקיינוסים. "אם אתה רוצה לשמור מקום, אתה צריך לתכנן את זה חודשיים מראש. כולם מנסים לתפוס כל מקום פנוי שיש וכל המקומות תפוסים כרגע".

מומחי ספנות אומרים שהעלייה במחירים לשילוח ימי היא תוצאה של ההפרעות בשרשראות אספקה שגרמו לעיכובים בנמלים וברשתות הפצה בתוך מדינות, כשקמעונאיות מערביות ויצרניות מיהרו למלא מלאי שהתרוקן בזמן מגפת הקורונה.

התעריפים החלו לטפס בקיץ האחרון לאחר שהביקוש מצד לקוחות החל לעלות עם סיום סגרי הקורונה.

עליית המחירים הואצה בגלל אירועים כמו החסימה בתעלת סואץ במרץ וצווארי בקבוק בנמלים בדרום קליפורניה ובנמל ינטיאן בסין שתקעו ספינות בים במשך ימים ושבועות שלמים. זה הדהד בשרשראות אספקה והותיר מחסור במכליות.

חברת מחקר הספנות מדנמרק Sea-Intelligence ApS מסרה שמספר "מדהים" של 695 ספינות איחרו ביותר משבוע להגיע לנמלי החוף המערבי של ארה"ב בחמישה החודשים הראשונים של השנה. זה לעומת 1,535 איחורים כאלה בכל התקופה שמ־2012 עד 2020, אמרו בחברה.

"כולם מוציאים הרבה יותר זמן על נסיעות הלוך ושוב", אמר פיליפ דמאס, ראש יועצי שרשרת אספקה ב־Drewry. "מכליות נמצאות על פני המים תקופות הרבה יותר ארוכות, הן מחכות בנמלים תקופות ארוכות יותר. הפריון במשלוח על גבי מכליות מידרדר. כל כישלון יוצר גלי הדף. זה מעגל אכזרי".

דמאס אמר שהתמחור של מספר הולך וגדל של משלוחים עובר מדדים כמו המדד של Drewry, מדד שנחאי לשילוח והמדד הבלטי של Freightos בגלל שהמדדים לרוב עוקבים אחרי מחירי הזמנות ספוט המוצעים שכשבוע לפני שספינה אמורה להפליג. כשבעלי סחורות רוצים לשנע מכולות, כמה חברות ספנות לעתים מציעות מקומות על הספינות מעבר לנקודה זו, כשהספינות כבר בנמלי ההעמסה והלקוחות לוחצים להעלות אליהן את הסחורות.

"כעת הכל מוזמן מעבר ליכולת", אמר. "משלחים נואשים להזמין מקום למחר. זו מלחמת תמחור יותר מאשר מצב של תעריפים נורמליים והמלחמה הזו מסלימה. כמה מהמחירים האלה, 23 אלף או 24 אלף דולר, כוללים את העלות למשלוח בתוך המדינות וזה יכול להתווסף בקלות למחיר הסופי".

העלויות עוברות ללקוח

מומחים לשרשראות אספקה אומרים שהתעריף הגבוה מותיר משלחים רבים, בייחוד אלה שיש להם סחורות במחירים נמוכים, עם בחירה: הם יכולים לשלם את המחיר הגבוה ולנסות להעביר את העלויות ללקוחות או לסגת מהשווקים הבינלאומיים.

ז'ו גוז'ין, יועץ בחברת הלוגיסטיקה Jizhi Supply Chain Service Yiwu, אמר בחודש שעבר שרוב לקוחות החברה, כולל אמזון וכמה יבואנים אמריקאים, כל כך נואשים לקבל את הסחורות שהם משלמים את המחירים הגבוהים יותר.

"בשנה שעברה, לקוחות עיכבו משלוחים במחשבה שהמחירים ירדו. אבל זה כבר לא המקרה", אמר ז'ו. "לרובם לא אכפת מהמחיר יותר".

דמאס אמר שהוא צופה שהלחץ על משלוחים במכליות "יישאר ברמה קריטית" עד שנת הירח בתחילת 2022, החג בו מפעלים סיניים נסגרים לרוב.

"הסוף לא נראה באופק", אמר. "אין שום סיכוי שהדברים ישתפרו בעונת השיא הזו. העיכובים והדחיות רק יחמירו".

בורק מחברת Seko אמר שהחברה כבר מתכוננת לכך שהמלחמה על מקום תימשך עד ובמהלך חגי סוף השנה.

"זו הייתה עונת שיא כל השנה ואנו מתכוננים למצב שהשיא הזה יישמר עד היום הראשון של שנה הבאה", אמר.