מפרוץ הקורונה: היצואנים הישראלים קיבלו אישור לביטוח עסקאות אשראי ב-3.7 מיליארד דולר

עפ"י נתוני אשרא, החברה הממשלתית לביטוח סיכוני סחר חוץ, מתוך 50 העסקאות הגדולות, מרבית האישורים העקרוניים ניתנו ליצוא לבולגריה, הפיליפינים והרפובליקה הדומיניקנית • בשנת 2020 חלה ירידה של כ-1% בהיקף היצוא הישראלי לעומת שנת 2019, והוא הסתכם בכ-114 מיליארד דולר

ניסים בן-אלי, מנכ"ל אשרא / צילום: תמר מצפי
ניסים בן-אלי, מנכ"ל אשרא / צילום: תמר מצפי

אשרא, החברה הממשלתית לביטוח סיכוני סחר חוץ, אישרה עקרונית לבטח אשראי ליצואנים ישראלים בעסקאות בהיקף של 3.7 מיליארד דולר מפרוץ משבר הקורונה בתחילת שנת 2020 ועד מחצית 2021. ביטוח האשראי נעשה בגיבוי של ערבות מדינה שמעמיד החשב הכללי במשרד האוצר, ורוב הבקשות לאישורים עקרוניים מאושרים על-ידי ועדה בראשות החשב הכללי.

מסיכום הנתונים עולה כי בתקופה זו אישרה החברה הממשלתית אישור עקרוני של כ-50 עסקאות יצוא גדולות, מרביתן בתחומי הביטחון, התקשורת, החינוך והחקלאות. באשרא אומרים כי היקף האישורים נועד לסייע ליצואנים הישראלים להתמודד עם השלכות משבר הקורונה ומתוך מטרה לסייע לפעילות העסקית במשק.

בעקבות משבר הקורונה העולמי, ובניגוד למגמת הצמיחה בהיקפי היצוא הישראלי, בשנת 2020 חלה ירידה של כ-1% בהיקף היצוא הישראלי לעומת שנת 2019, והוא הסתכם בכ-114 מיליארד דולר. יחד עם זאת, על-פי ההערכות, היצוא המקומי צפוי לרשום התאוששות וגידול בהיקפים בשנת 2021, כאשר לגידול בהיקפי היצוא יש משמעות כלל-משקית, כשכל מיליארד שקל יצוא תורם ליצירת כ-2,500 מקומות עבודה.

מהנתונים של אשרא עולה כי היקף האישורים העקרוניים הגבוה ביותר במהלך השנה וחצי האחרונות היה עבור עסקאות יצוא לבולגריה (כ-480 מיליון דולר), לפיליפינים (416 מיליון דולר) ולרפובליקה הדומיניקנית (כ-316 מיליון דולר).

לא כל העסקאות אותן מאשרת החברה ועבורן היא מעמידה מימון וערבות הופכות בסופו של דבר לעסקת יצוא בפועל. היות שמדובר בעסקאות מורכבות וארוכות מאוד, הכרוכות בדרך-כלל בהשתתפות במכרזים בינלאומיים, מרגע קבלת האישור העקרוני של אשרא להעמדת מימון וביטוח לעסקה ועד ביצוע העסקה בפועל יכול לעבור זמן רב.

מבין עסקאות היצוא שכבר יצאו לפועל ועבורן כבר הונפקה פוליסה, מובילות חוף השנהב עם עסקאות בהיקף של כ-366 מיליון דולר; וגאנה עם עסקאות בהיקף של 45 מיליון דולר.

ניסים בן-אלי, מנכ"ל אשרא, אמר כי "לאחר ירידה בהיקפי הפעילות הכלכלית העולמית בשנת 2020, אנו רואים ניצני התאוששות במרבית המדינות. המשק הישראלי נהנה מאחוזי תחלואה נמוכים ומחזרה לשגרה. עובדה זו מאפשרת לו עמדת זינוק מצוינת לחזור להיקפי היצוא להם היינו עדים לפני משבר הקורונה, ואף לעבור היקפים אלה.

"ביטוח האשראי נחשב לאחד הכלים האפקטיביים והמקובלים ביותר בקרב הממשלות השונות לתמיכה ביצואנים המקומיים, לאפשר להם להגדיל את היקפי הפעילות ולהיכנס לפעילות בשווקים חדשים. יחד עם זאת, ולמרות הגידול המשמעותי בהיקף האישורים העקרוניים מאז פרוץ משבר הקורונה, מדינות רבות בעולם עדיין סובלות ממשבר הקורונה ומהשפעותיו על הכלכלה שלהן. מחובתנו לבחון היטב כל עסקה ולנהל את הסיכונים באופן מושכל ומיטבי. 

"כאן המקום לציין את הירתמותו של החשב הכללי לקידום הפעילות הכלכלית במשק ע"י אישור העסקאות בתקופה שבה אי הוודאות מגדיל את הסיכון והמגזר הפיננסי הפרטי מכווץ את היצע ביטוחי האשראי".