גישה ספורטיבית צעירה: יונדאי I20 משנה כיוון

הדור החדש של המכונית העירונית של יונדאי נוטש את העיצוב הסתמי של הדור הקודם לטובת מראה חד, צעיר ומושחז שמקבל גיבוי מתא נוסעים שימושי ומרווח

יונדאי I20 2021 / צילום: יח"צ
יונדאי I20 2021 / צילום: יח"צ

ענף הרכב החשמלי שבר בשנה החולפת הרבה שיאים ואחד הבולטים בהם הוא היחס בין היקף מכירות הרכב החשמלי בפועל לבין היקף הכיסוי שלו במדיה. לא קשה להבין מדוע הנושא מככב בטבלאות הרייטינג. הוא משלב הייטק עתידני, איכות סביבה, צרכנות מתקדמת והרבה כסף בשוק ההון. בקיצור, כל האלמנטים שיוצרים "סיפור צבע" מושלם.

אבל בעולם האמיתי, שבו החלטות צרכניות מתקבלות לא על בסיס "הייפ" אלא על פי שיקולים פרקטיים ונטולי זוהר כמו מחיר רכישה נגיש, שמירת ערך לטווח ארוך ושימושיות יום-יומית ורב-תכליתית, כולל נסיעות ספונטניות ללא צורך בתכנון עצירות לטעינה, המכוניות מונעות הדלק עדיין שולטות ללא עוררין.

בישראל, למשל, נמכרו בשנה החולפת כ-30 רכבי בנזין ודיזל חדשים על כל רכב חשמלי וחלק גדול מהם בטווח המחיר של פחות מ-120 אלף שקל, שבו כלי רכב חשמליים הם אורחים נדירים. לפיכך היצרנים בעולם ממשיכים לייצר מכוניות בנזין והצרכנים ממשיכים לרכוש אותן בכמויות רציניות, הרחק מאור הזרקורים.

עיצוב "צעיר ואופנתי"

אחת מאלה היא יונדאי I20, שהדור החדש שלה נחת כאן לאחרונה לאחר חידוש מקיף. בניגוד לדור הקודם, שהיה אמורפי ולא נחרט בזיכרון, מעצבי יונדאי בחרו חבילת עיצוב-מיצוב שמכוונת עבור "לקוחות צעירים ואופנתיים". או במילים אחרות עיצוב, ששואב את השראתו מסיאט איביזה החדשה, אחד הדגמים המובילים בנישה הזו באירופה.

זה אומר פרופורציות נמוכות-רחבות, משטחי מרכב הדוקים עם שלל זוויות חדות, פנסי LED מושחזים שסוגרים על גריל טרפזי בולט, קפלי מתכת צרים ומתוחכמים לאורך פרופיל הצד וזנב אתלטי. חבל שהמעצבים נכנעו לצו האופנה והוסיפו מאחור גם פנסי "קישוט" אדומים שנמתחים מדופן לדופן. בגרסה המאובזרת בה נסענו יש גם חישוקי 17 אינץ' גדולים ונאים וגומי רחב והמכונית בהחלט זוכה למבט שני ושלישי מעוברי אורח צעירים, שהמותג יונדאי מעולם לא נמצא על סקאלת ההתעניינות שלהם.

גם עיצוב הפנים מכוון בעליל אל הלקוחות של קבוצת פולקסווגן עם מערך תצוגה על בסיס צגי LCD שכולל לוח מחוונים דיגיטלי קטן אבל חד ורב תכליתי, שהוא אבזור תקני רק בגרסאות הבכירות, ומסך מולטימדיה רחב ממדים, שאמנם קצת דל בביצועים מובנים אבל לפחות משקף כהלכה את הסמארטפון.

חומר הדיפון השולט בתא הוא עדיין פלסטיק נוקשה, כמו ברבות מהמתחרות בפלח, אבל מהפכת האיכות של יונדאי מחלחלת בהדרגה גם לדגמים הזולים בתחתית הסולם ובמקרה של ה-I20 זה אומר בידוד רעשים טוב יותר מהמקובל, טקסטורות מתוחכמות שמעניקות לתא תחושה יותר ומתגים נעימים למגע והגה איכותי.

מנוע אחד בלבד

הנדסת האנוש ידידותית לבני כל הדורות עם כמות סבירה של מתגים פיזיים לשליטה במערכות המשנה, שמפחיתה את התלות במסכי המגע. האבזור התקני משתנה בהתאם לגרסה. בגרסה העילית בה נסענו התא מרגיש מאובזר היטב עם התנעה ללא מפתח, מזגן דיגיטלי וכדומה ובמיוחד ראויה לציון חבילה מקיפה של מערכות עזר אקטיביות לבטיחות, שמסייעת להוריד מהנהג הרבה מטרדות הנהיגה.

המושבים הקדמיים לא כוללים תמיכה מתכווננת לגב התחתון אבל עדיין נוחים למדי בנסיעות ארוכות ובסיס הגלגלים, שהוגדל בדור החדש ל-2.58 מ', הוא כעת אחד הגדולים בפלח ומספק מרחב ברכיים סביר בהחלט למבוגרים מאחור. התא גם רחב יחסית למקובל בפלח ואפשר תיאורטית לדחוק מאחור גם שלושה מבוגרים אם כי שניים ירגישו הרבה יותר בנוח. תא המטען שימושי למטלות עירוניות טיפוסיות ויש בפלח גדולים וקטנים ממנו.

באגף ההנעה אין הרבה אופציות. הרכב מגיע עם מנוע אחד בלבד בתצורה שפופולרית כיום בפלח הסופר-מיני האירופאי: טורבו-בנזין עם שלושה צילינדרים בנפח 1 ליטר, שמשודך לתיבה אוטומטית כפולת מצמדים. המנוע מייצר 100 כ"ס ולמרות, שזה לא הספק מרשים בהשוואה לחלק מהמתחרות בשוק במיוחד בפועל הוא א מרגיש בחסרון כוח.

כמו בהרבה מנועים קטנים כאלה קיים הבדל משמעותי מאד בין מצבי התכנות של מחשב המנוע. מצב התכנות החסכוני מתאפיין בתגובת עצלה של המנוע ותיבת ההילוכים, אפילו בנסיעה עירונית רגועה. המצב הספורטיבי מספק העברות זריזות ו"קיק דאון" נמרץ ומאפשר לרכב לשמור על מומנטום מכובד בעליות תלולות עם נוסעים מאחור.

 
  

אחיזת כביש מצוינת

בידוד הרעשים הטוב מנטרל את רוב הרעש המחוספס, שאופייני למנועי 3 צילינדרים, למעט בעת האצה מעבר לרף 4000 הסל"ד, וגם שיוט על הכביש המהיר במהירויות גבוהות מתבצע ללא מאמץ. היצרן נוקב בצריכת דלק ממוצעת מרשימה של מעל 17 ק"מ לליטר (בתקן WLTP) אבל בנהיגה אמיתית עם בחירה במצב הספורטיבי, שהוא כמעט ברירת מחדל לדעתנו, אפשר לצפות לכ-15% פחות.

הגישה הספורטיבית ה"צעירה" שבאה לידי ביטוי בעיצוב החיצוני של ה-I20 לא פסחה גם על כיול השלדה. מי שרוצה ליהנות מנהיגה ברכב חייב לנתק את מערכת הסיוע להיגוי, שמחבלת בתחושת ההיגוי, אבל הפיצוי הוא היגוי מהיר ודי מאוזן שבשילוב עם אחיזת כביש מצוינת, תנודות גוף מרוסנות ומשקל עצמי צנוע אפשרים להשתעשע עם הרכב לרוחב האספלט של כבישים מפותלים ופנויים ולהפיק ממנו הנאה.

לחלק מהתחושה הספורטיבית אחראים צמידי הספורט בחתך 45' של הדגם המאובזר אבל הם גובים מחיר בנוחות הנסיעה, במיוחד על מהמורות עירוניות שעליהם נוטה המתלה האחורי לקפץ. סביר להניח שהצמיגים המתונים של הדגמים הפחות מפוארים יספקו איזון טוב יותר בין נוחות להתנהגות כביש.

יונדאי מקפידה באופן מסורתי לשמור על תמחור נגיש ולמרות שהמכונית החדשה יקרה מקודמתה, היא מוצעת בטווח מחיר תחרותי יחסית שמתחיל בכ-100 אלף לגרסת בסיס, שמתאימה בעיקר לציים, ועד 114 אלף שקל לגרסה מאד מאובזרת עם צביעה דו-גוונית וכו'. כרגע המלאים נמוכים בשל הקשיים של תעשיית הרכב, אבל יש להניח שכאשר ישתחרר צוואר הבקבוק והרכב יחזור לשוק ה"אפס קילומטרים" המחירים הריאליים יהיו הרבה יותר אגרסיביים. בשורה התחתונה זוהי מכונית סופר-מיני מודרנית נאה ומהונדסת היטב, שאין לה שום סיבה להפגין רגשי נחיתות מול מיטב הלהיטים מיפן ואירופה. ובניגוד לסלוגן הקודם שליווה את המכונית, "ללקוחות חושבים", הפעם היא פונה אפילו לרגש.

חלק מהמתחרות

סיאט איביזה

במחיר של 95 עד 113 אלף שקל זו אחת הבחירות הפופולריות בפלח, במיוחד בקרב צעירים. יש לה עיצוב חד ונמר. בסיס גלגלים מעט קצר משל היונדאי אבל תא מרווח למדי עם 355 ליטר בתא המטען. המנוע הוא 1 ליטר טורבו, שמייצר 115 כ"ס, משודך לתיבה כפולת מצמדים ומאיץ מאפס ל-100 ב-9.5 שניות. גרסה עדכנית בדרך

סיאט איביזה / צילום: יח"צ
 סיאט איביזה / צילום: יח"צ

פיז'ו 208

במחיר שמתחיל ב-119 אלף שקל מציעה ה-208 החדשה עיצוב שונה ושובה עין, ממדים מעט קטנים משל יונדאי אבל תא נוסעים מרווח ומאובזר היטב עם שלל צגים ועזרי שליטה לדור הדיגיטל. השלדה זריזה, נעימה לנהיגה ומספקת נוחות נסיעה טובה והמנוע הוא טורבו-בנזין עם 3 צילינדרים, שמייצר 130 כ"ס ומאיץ ל-100 ב-9.9 שניות

פיז'ו 208 / צילום: יח"צ
 פיז'ו 208 / צילום: יח"צ

רנו קליאו

במחיר של 105 עד 115 אלף שקל לרנו קליאו החדשה יש עיצוב בוגר, תא נוסעים איכותי ומאובזר ותא מטען מהגדולים בפלח. היא מצוידת במערך בטיחותי מקיף ובשלל אמצעי תצוגה מתקדמים ויש לה שלדה נוחה וזריזה. המנוע הוא 1.3 ליטר עם 131 כ"ס, שמשודך לתיבה כפולת מצמדים ומאיץ ל-100 ב-9 שניות

רנו קליאו / צילום: יח"צ
 רנו קליאו / צילום: יח"צ